Tips Karp och sutare. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips Karp och sutare.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips Karp och sutare.

Tjenare!

efter några års gäddfiske har jag blivit lite sugen på att testa på mete efter karp/sutare men problemet är att jag har 0 kunskap. Skulle uppskatta lite tips på utrustning och tackel, vad kör ni med?. Även när är det bäst att fiske dessa arter? tid/årstid osv. Alla svar uppskattas som sagt!

Tack på förhand
    Svartnisse

Jag tror de är nästan för sent för att fiska Sutare nu, men eftersom du bor i lerum kan du ju försöka fånga en här http://kartor.eniro.se/m/akVLg . Japp de finns Sutare i den fågeldammen, om man får fiska där eller inte vet jag inte. Men jag tror inte någon skulle bry sig.

Kommentera

Sutarmete är rätt enkelt om man ser på tackel och utrustning som behövs. Om fisken är villig att nappa när man är ute efter dem är en helt annan sak Som Daniel nämnde, du är tyvärr rätt sent ute för att satsa på sutare, men till våren/sommaren blir det säsong igen.

Flöte (helst wagglertyp, linan träs igenom bottenöglan av flötet), blyhagel och krok (storlek 6 till 12 beroende på bete) behövs. Du blyar ner flötet så att en liten bit av toppen syns på flötet, sen klämmer du fast ett s.k napphagel 5cm från kroken (kan varieras). Detta sista lilla napphagel ska få själva krokbetet att ligga på botten. Detta kallas lyftmetoden, så när sutaren tar betet i munnen lyfter den samtidigt napphaglet, vilket i sin tur får flötet att stiga över ytan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
      113 svar
      18 334 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg -martin-  
      Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59