Flätlina till bottenmete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina till bottenmete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina till bottenmete?

Jag ska köpa ett bottenmetespö och det hade jag tänkt att ha till
    tävlingsmete,jag hade tänkt att ha flätlina till det spöt och jag undrar i vilken storlek? vilka märken som just är bra till bottenmete.
    För och nackdelar med flätlina till bottenmete.

Tack på förhand /jakob

Flätlina funkar men den vill flyta och det gör att det tar tid att spänna upp linan.
    Tror Fladen har en som sjunker till ett skapligt pris.

Jag kör i nu läget med en RT lina på 0,06mm och det funkar skapligt med några droppar diskmedel på spolen för att knäcka ytspänningen och sjunka fortare.
    Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
    www.solskensmetarna.se

Kommentera

bord inte doften av medlet skrämma?
      Gör på mitt sätt, även om det kanske inte alltid är rätt

Kommentera

Kör nylon....
        sigpic

Kommentera

Nylon duger gott i många situationer. På tävling dominerar snart braiden totalt. Ofta är braid helt överlägset. I andra mindre bra. T.ex om det nappar för mycket mindre fisk eller om det är viktigt att inte göra mothugg för snabbt . Det är lätt att bli lite nervsjuk av alla snabba napp. När det är lite skygga eller få napp är det outstanding.

Om man har en sk chock-link så kan man ha nästan hur tunn som helst. Jag kör 0,07mm själv men skall gå ner till 0,04. Jag använder normalt inte en chocklina. De flesta andra som fiskar braid gör det. Gör man det tar den stöten i kastet och dämpar lite vid eventuella rusningar vi håvning.

Varför skall man ha tunn braid? Man kastar längre och den skär vattenytan lättare. Märke på braid är kritiskt. Det är viktigt att den sjunker. Jag använder också lite diskmedel. Har inte märkt att det skulle få en negativ effekt. Använder förövrig det även vid wagglerfiske.

Jag har testat några märken och de jag fastnat för är Filstars Power X (dyr men superb), JVS (billigare och bra nog). Det finns en del andra. Se till att de är "runda". En del är lite platta. Finns en del bra på storspole vilket normalt, men inte alltid, är billigare.
          Mete framför allt!
          www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
            Nylon duger gott i många situationer. På tävling dominerar snart braiden totalt. Ofta är braid helt överlägset. I andra mindre bra. T.ex om det nappar för mycket mindre fisk eller om det är viktigt att inte göra mothugg för snabbt . Det är lätt att bli lite nervsjuk av alla snabba napp. När det är lite skygga eller få napp är det outstanding.

Om man har en sk chock-link så kan man ha nästan hur tunn som helst. Jag kör 0,07mm själv men skall gå ner till 0,04. Jag använder normalt inte en chocklina. De flesta andra som fiskar braid gör det. Gör man det tar den stöten i kastet och dämpar lite vid eventuella rusningar vi håvning.

Varför skall man ha tunn braid? Man kastar längre och den skär vattenytan lättare. Märke på braid är kritiskt. Det är viktigt att den sjunker. Jag använder också lite diskmedel. Har inte märkt att det skulle få en negativ effekt. Använder förövrig det även vid wagglerfiske.

Jag har testat några märken och de jag fastnat för är Filstars Power X (dyr men superb), JVS (billigare och bra nog). Det finns en del andra. Se till att de är "runda". En del är lite platta. Finns en del bra på storspole vilket normalt, men inte alltid, är billigare.
            Tack för bra tips

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
            113 svar
            18 221 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg -martin-