Bottenmete, flötmete och rätt utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete, flötmete och rätt utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmete, flötmete och rätt utrustning

Hej, jag blev frälst när det gäller metet för 2,5 år sedan – 3 år i sommar när metet sätter igång på nytt.

Senaste säsongen så kände jag att jag spenderade mer tid och energi på att försöka hitta rätt saker än att faktiskt njuta av fisket i praktiken. Jag känner även en del oro kring hur mina saker skulle klara av olika arter som jag riktar in mig på med just metet.

Att söka information om ämnet är dessutom svårt då det verkar vara mest på Engelska och Franska när jag googlar mig fram i metedjungeln. När jag sedan försöker applicera det jag lyckats ta till mig och kolla efter rätt utrustning på svenska fiskebutiker så tar det stopp igen. Antingen saknas viktig information om den utrustning jag hittar eller så saknas sakerna helt och hållet.

Så nu gör jag ett försök här för att se om någon med eldsjäl för mete, både flöt och bottenmete, vill dela med sig och kanske få nörda ur lite i denna tråden.

Jag har i nuläget 2 dedikerade spön till metet:
    •Shimano Aero X5 Match Float 13ft 20g för flötmete
    •Shimano Aero X5 Precision Feeder 10ft 60g för bottenmete

Arter jag helst fiskar efter och vill utveckla kunskap och utrustning kring är:
    Mört, braxen, sutare, ruda, abborre och gös, men även en del put & take-fiske efter f.f.a. regnbåge och öring.

Matchspöt tycker jag har fungerat bra då jag nyttjat det till mört och medelstor abborre, men lite osäkerhet finns ändå hur det skulle klara av stridbara sutare och tyngre abborre eller braxen.

Feederspöt däremot skrämmer mig då jag inte lyckas hitta bra förklaringar på de olika enheter som används för quivertoppar, spöt och sänken m.m.
    Feederspöt jag äger har alltså en högsta kastvikt på 60g men topparna som kom med har klassningarna 0,5oz, 0,75oz, samt 1,00oz. Detta ska då betyda att det krävs respektive vikt för att respektive topp ska böja sig 90°. (0,5oz ≈ 14g, 0,75oz ≈ 21g och 1,00oz ≈ 28g)
    Om då spöt är klassat att klara sänke/feeder + bete till en sammanlagd vikt av 60g hur kan då topparna vara så "svaga"?

Jag upplevde att det var både svårt och otäckt att kasta ut en lätt korg med mäsk + krok med majskorn när jag fiskat med spöt. Att sedan drilla en medelstor mört på någon av topparna var skakigt då det såg ut som att toppen skulle gå av när som helst. Därför har jag inte heller vågat rikta fisket mot någon annan art hittills med detta feederspö. Är jag nojjig i onödan eller är spöt helt enkelt endast till för mört eller mindre fisk?

Vad ska jag kolla efter för att hitta ett spö som även klarar att drilla sutare, braxen och större abborre, samt kasta ut det mäsk och bete som används? Vill gärna också kunna bottenmeta gös med en halv mört på kroken men känner att det inte är möjligt heller.

Finns det någon oskriven regel kring kastvikt på spö och viktklassning på feedertoppar utefter den art man fiskar efter?

/en vilsen metare

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
113 svar
18 218 visningar
0 gillar
Senaste inlägg -martin-  
Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59