Vilken lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken lina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken lina?

Jag har tänkt byta lina på mina rullar, de andvänds till flötmete efter gädda.
    Vad är den minsta diametern på lina och på tafs?
    Jag tänker köra fc lina på en meter som tafs men även där så tunn jag vågar.
    Jag vill klara en 10kg gädda, och mina rullar är små karprullar och spöna är 330-360 långa vilket borde ge lite stretch.
    nylon 030 som klara 9kg och fc 0,60 som tafs och en cirkelkrok .

är detta helgalet borde jag köra nylon 0,35 och fc 0,8 som tafs.

råd innan jag handlar?

Jag väljer flätlina alla dar i veckan, minst 0.25mm.

Kommentera

Inte för att det är nån som helst svar på din fråga (utan istället en motfråga) - varför vill du ha så tunn diameter som möjligt till det fisket?
      säger inte att det ena är nödvändigtvis mer eller mindre rätt än det andra, däremot nyfiken!

klart krävs det väldigt långa kast i dina fiskevatten så antar jag en tunn dimension är att föredra? och sen kanske det lite beror på hur pass små karprullarna är och hur mycket lina du behöver få på dom oxå såklart...
      https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Karprullarna är 2500
        Jag gillar ej klumpiga grova linor men mest en smakstart, de två vatten jag fiskar i är väldigt klara vatten därav nylon som syns minst.

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
          Karprullarna är 2500
          Jag gillar ej klumpiga grova linor men mest en smakstart, de två vatten jag fiskar i är väldigt klara vatten därav nylon som syns minst.
          ah, jag förstår, ja fisket är ju ändå mycket av en smaksak trots allt faktiskt! sen är det väl olika för alla och beror väl på hur man själv e funtad!

Själv föredrar jag större delen av mitt fiske med överjävla grov flätlina med en längre tafs valt utifrån förutsättningar och förhoppningar (0.30-0.45 nylon när jag hoppas på gös, 0.8-1.2nylon eller 49trådig vajjer av olika dimension när jag hoppas på grov gädda) meeeen ibland och till visst fiske (eller vissa förutsättningar typ isfiske eller öppet vatten vinterfiske) föredrar jag nylon i 0.3-0.45 som lina helt... beror ju mycke på vad för förutsättningar man har och mycket i förhoppningarna även dårå...

kombon av överjävla grov flät med lite olika val av tafs är min klara favvo numera näre kommer till flötmetet, bra flytkraft i typ 0.51 flät ser ja som klar fördel i det fisket!
          https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
            Karprullarna är 2500
            Gäddan lär inte bry sig om linan syns eller inte och du kommer ju ha lång tafs.

Men nylon på minst 0,35 mm är det som rekommenderas till både gädd- och karpmete.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
            113 svar
            18 223 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg -martin-  
            Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59