Kastmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kastmete

Är helt kass på mete å allt som har med det att göra, sist jag metade var man kanske runt 10 å hade ett sånt där stort röd/vit klump som flöte :P

Det jag undrar då är vad som igentligen behövs för att börja meta för en nybörjare så man får en behaglig upplevelse, tänkte framför allt på kastmete, vilka grejer är att föredra och något som är ett "måste" att ha?

Flötmete (kanske roligaste metoden):

Ett måste, i min mening, är ett matchspö på omkring 13 fot (12 eller 14 fot är också bra) och en rulle strl.3000 med huvudlina på max 0,25 mm nylon.

Sedan 3-4 olika känsliga flöten (inga frigolit) för olika situationer.
    Sedan bra krokar (till en början) strl.12, 10 och 8 från t.ex. Kamasan.

Flötesstopp av textil är ett måste om du ska fiska med glidande flöte (när det är djupare än 3 meter... annars är det jobbigt att kasta).

Feedermete/ bottenmete:

Feeder- eller quiverspö på 10-13 fot med känsliga toppar så du ser nappen.

Rulle str. 3000/4000 och huvudlina flät på omkring 0,10 mm. Tafsar i nylon eller fluorocarbon.

Sänken på 25-50 gram. Eller feeders i motsvarande vikt.

Krokar som till flötmete.

Nu har vi bara avhandlar två typer av mete. Ha, ha, ha! (i brist på emojis).
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2020-05-26, 18:57.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Flötesstopp i textil...? ”På min tid” knöt man en knut eller körde gummistoppers, är textil det senaste?
      Funkar Avon- och Wagglerflöten i olika storlekar i dag i strömmande resp. stilla vatten eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Flötmete (kanske roligaste metoden):

Ett måste, i min mening, är ett matchspö på omkring 13 fot (12 eller 14 fot är också bra) och en rulle strl.3000 med huvudlina på max 0,25 mm nylon.

Sedan 3-4 olika känsliga flöten (inga frigolit) för olika situationer.
        Sedan bra krokar (till en början) strl.12, 10 och 8 från t.ex. Kamasan.

Flötesstopp av textil är ett måste om du ska fiska med glidande flöte (när det är djupare än 3 meter... annars är det jobbigt att kasta).

Feedermete/ bottenmete:

Feeder- eller quiverspö på 10-13 fot med känsliga toppar så du ser nappen.

Rulle str. 3000/4000 och huvudlina flät på omkring 0,10 mm. Tafsar i nylon eller fluorocarbon.

Sänken på 25-50 gram. Eller feeders i motsvarande vikt.

Krokar som till flötmete.

Nu har vi bara avhandlar två typer av mete. Ha, ha, ha! (i brist på emojis).
        Jag är så lost nu i allt vad du skrev :P haha men ja flötmete är det jag tänkt mest på, kanske även bottenmete, feeder vet ja inte ens va det är knappt :P
        finns det spö som kan "hantera" både flöt och bottenmete?

Kommentera

Bassmania,
          det blir ju en del fikonspråk. Har du ett långt hapelspö (minst 9 fot) med låg kastvikt (max 30 gram men helst ännu lägre) och mjuk topp så kan du börja flötmeteäventyret med det. Matchspö är ett måste i ”min värld”.
          Ett avon/quiverspö på 1,25 lbs är ett bra botten/feedermetespö och har en topp till som funkar hyfsat till flötmete.

Det bästa är att hänga med ut med nån metefantast och få allt visat. Man behöver inte allt men man måste börja nånstans. Alternativt kan man kolla på Mårten Johanssons Youtubekanal ”Meta Mera” där han förklarar allt det grundläggande... på behaglig skånska.

Anteman, flötena du hänvisar till funkar utmärkt och det finns inte så många nymodigheter på just den fronten.
          Men det går inte kasta ett glidande flötmetetackel med gummistopper och matchspö.
          Flötesstoppen kallade jag slarvigt för textil. Är väl egentligen tunnt nylonsnöre.
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2020-05-26, 22:19.

Kommentera

Om du är nybörjare och vill testa på så kan du egentligen köra på ditt vanliga abborrspö med 5-30g, på 7-9 fot och köpa ett dart abbormete-set, samt en burk mask/maggot. Ta reda på hur djupt det är genom att fästa ett päronsänke eller liknande på kroken, kast ut och ställ in flötesstoppen...

Det räcker gott för att få några borrar. Mal ner o blötlägg torrt vitt bröd, blanda i lite frön och annat gott och kasta i om du vill mäska efter mört etc.

Kommentera

Ju längre spö desto bättre. Antalet missade mothugg (om man inte metar på extrem närdistans) med ett 7-fotsspö kan göra vem som helst avtänd på mete.

Kommentera

Ja det blir mycket lina att flytta vid mothugg ffa under flötmete...

Kommentera

Lite roligt att ingen frågat vad du ska "kastmeta" efter? Kommer gärna med tips men lättare när man förstår vad du tänkt dig.

Kommentera

Niklar, du har rätt. Men med samma utrustning ”kastmetar” (flötmetar) jag på allt från mört och id till sutare och abborre.
                    Då snackar jag rulle och spö.
                    Flöte, krok och tafs skiljer sig åt men behöver det ju inte.

Man kan inte börja med att ha allt - man får börja lite mer allround.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 273 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59