bygga tafsar igen.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bygga tafsar igen....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• bygga tafsar igen....

ska ut o fiska, vill helst fiska abborre med risk för gädda men nu var betesfisken väldigt stor.

på en mört eller liten brax på 25 cm finns väl ingen anledning att köra Fc 0,74?
    bättre att ha wire 40lb på just den riggen, för inte sjutton kan en 2kg abborre gå på så stor betesfisk?

kommer rigga 2 med 25cm och 3 med 12cm mört.

tänker jag rätt med 40lb wire på de stora och , 074 fc på de mindre mörtarna?

Någon anledning att köra cirkelkrok eller bara trekrok?

köpte hem det mesta i tafsväg,, dock ej 10-15lb wire

Ursprungligen postat av Old Firehand
    Hej ABE;

Bäste tipset till dig att fånga en hare eller kanin på är att du gömmer dig bakom en buske och låter som en morot....

Old Firehand
    Leif Engström
    hur fan låter en morot?
    brr eller grrre

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

hur fan låter en morot?
      brr eller grrre
      Fråga åsnan el. brunte!
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Det var fan vilken tråkig attityd ni har grabbar!

Personligen ser jag inget riktigt bra användningsområde för 0,74mm fc. För grovt för abborre och gös, för klent för gädda imo.
        Kör du med beten på 25cm lär du ju attrahera en och annan gädda så ståltafs alternativt grövre fc (ca 1mm) är vad jag hade valt.
        Hur stora byten en 2kg abborre tar har jag ingen aning om.

Kommentera

resultat

inte ett hugg
          körde 5 spön ca 3h 1930-2230, om det berodde på tafsen eller skitfske får jag ej svar på.
          hiittade 20lb wire så körde de stora med 40lb wire och de mndre med 20lb wire.

ansåg att 15cm mört var för stor för abborre så det blev bara wire inte fc lina

Kommentera

håller nog med Cyaneus här ovan, gör på 40lbs wire om du ändå har det dessutom, är den sån plastade wire så gåre ju sjukt snabbt å enkelt å fixa till dina riggar
            för betesfisken!
            *OBS!* jag har aldrig bemödat mig om å meta/flötestrolla (annat än nån slö gång när ja va liten å då inte värst me nån finess eller tanke bakom) med betesfisk så jag har ju ingen praktisk erfarenhet av det direkt, däremot så tänker jag mig i alla fall spontant att om du riggar med 40lbs wire så är du ju safe och det är enkelt samt går fort å göra, dessutom så bör det ju inte påverka nämnvärt nåt med gång på *host* döda fiskar eller levande fiskar... :/

mvh/peter
            https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
              resultat

inte ett hugg
              körde 5 spön ca 3h 1930-2230, om det berodde på tafsen eller skitfske får jag ej svar på.
              hiittade 20lb wire så körde de stora med 40lb wire och de mndre med 20lb wire.

ansåg att 15cm mört var för stor för abborre så det blev bara wire inte fc lina
              ser att jag var sent ute med svaret, det där lät ju rimligt med det hela med din rigg etc så lär inte varit det som stört, vad för slags vatten fiskar du i (sjö? älv? hav? norrland? skåne?) ???

mvh/peter
              https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Tack, fiskar i insjöar, småland

Kommentera

Jo, när du nu ska åka till Ralången så får du bara fiska med 2 spö när du kör trolling el. när du ligger stilla o metar. FVO anser att man inte kan sköta mer än max 2 spön när man är själv o det finns el. har iaf funnits inskrivet i stadgarna.
                  När jag böjade fiska i Ralången så var det bara tillåtet med 1 spö/person i båten. Då tog jag mig ett allvarligt snack med dåvarande ordföranden o lyckades övertyga honom om att tillåta 2 spön/person i fortsättningen.
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Besviken på er Leif o Stefan! Finns väl ingen anledning att håna någon som fråga efter råd.

Stor applåd till de som ansträngt sig att ge vettiga svar. Finns inte mycket att tillägga.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 387 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59