Alarm +banksticks - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alarm +banksticks

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Alarm +banksticks

Hej!

Är totalt goddag yxskafft när det gäller nappalarm o dyl men jag vill ha nått till mina två spön när jag metar ål så man slipper sitta på helspänn och lyssna på bjällran..

Vad berhöver jag då? Jag har en rulle med baitrunner och en utan, men det kanske inte spelar nån roll.. som sagt "yxskafft"

Behöver jag 4 banksticks, 2 V-klykor och 2 alarm? Eller behöver jag hangers el swingers också????

Ni som har lust får gärna rekomendera ett litet "paket" med lite billiga saker
    http://allthatpike.blogspot.com/

Ursprungligen postat av Priest
    Hej!

Är totalt goddag yxskafft när det gäller nappalarm o dyl men jag vill ha nått till mina två spön när jag metar ål så man slipper sitta på helspänn och lyssna på bjällran..

Vad berhöver jag då? Jag har en rulle med baitrunner och en utan, men det kanske inte spelar nån roll.. som sagt "yxskafft"

Behöver jag 4 banksticks, 2 V-klykor och 2 alarm? Eller behöver jag hangers el swingers också????

Ni som har lust får gärna rekomendera ett litet "paket" med lite billiga saker
    Var ute och meta ål igår och då hade jag förutom det du skrev en liten hanger som höll linan nedanför den öppna spolen, fick en ål på 750 g innan småbraxen hittade mina maskar
    Har testat med en enklare swinger under rullen och det är trevligt när det blåser lite.

Kommentera

Ursprungligen postat av erki
      Var ute och meta ål igår och då hade jag förutom det du skrev en liten hanger som höll linan nedanför den öppna spolen, fick en ål på 750 g innan småbraxen hittade mina maskar
      Har testat med en enklare swinger under rullen och det är trevligt när det blåser lite.
      Hur funkar det? Löper inte linan fritt i hangers? Det gör den i mina iaf...

Kommentera

Hangers eller swingers? vad behöver jag???
        http://allthatpike.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
          Hur funkar det? Löper inte linan fritt i hangers? Det gör den i mina iaf...
          Nä, det e lungt som du ser på bilden sitter de fast bakom rullen och de jag har e väldigt lätta så det blir väldigt känsligt. Men när jag fiskar ål försöker jag ha hangern så nära marken som möjligt för att kunna urskilja nappen från naffsandet.
          Bifogade filer

Kommentera

Nä, det e lungt som du ser på bilden sitter de fast bakom rullen och de jag har e väldigt lätta så det blir väldigt känsligt. Men när jag fiskar ål försöker jag ha hangern så nära marken som möjligt för att kunna urskilja nappen från naffsandet.

aha - men du har iaf baitrunner så att det inte är en helt öppen bygel?

Edit:Tack för bilden btw!

Edit 2: hur ser du drop backs om du har den så långt ner? Är det något problem öht?
            Senast ändrad av CalleX; 2006-06-06, 15:58.

Kommentera

aha - men du har iaf baitrunner så att det inte är en helt öppen bygel?

Edit:Tack för bilden btw!

Edit 2: hur ser du drop backs om du har den så långt ner? Är det något problem öht?
              Kör aldrig med baitrunner när jag fiskar med glidande bottenmete, bara vid bolt-rig fiske.

Kommentera

Kör aldrig med baitrunner när jag fiskar med glidande bottenmete, bara vid bolt-rig fiske.
                men då fattar jag inte hur du får hangersen att hänga i vinkel som på bilden - det blir ju inget motstånd i linan så de borde hänga rakt ner...

Kommentera

men då fattar jag inte hur du får hangersen att hänga i vinkel som på bilden - det blir ju inget motstånd i linan så de borde hänga rakt ner...
                  Eftersom att de sitter fast bakom rullen dras de bakåt och hindrar linan från att ramla av spolen, har fungerat bra än så länge, men när det blåser mycket kör jag med en enklare swinger monterad på samma princip.

Kommentera

Varför använder du inte baitrunner till glidande bottenmete?
                    Tycker det är som klippt och skuret för de..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 385 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59