Undrar vad ni kör med för tackel till bottenmete efter abborre? Där jag skall bottenmeta är det max 2-2.5 meters djup och väldigt mjuk dy botten på flesta ställen. Lite tips tack vore bra.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bottenmeta abborre
Collapse
X
-
Dropshot och mete är ju två helt skilda fiskesätt. Inte direkt vad tråden/ämneskategorin handlar om.
När jag bottenmetar abborre är det med feeder/quiverspö och spötoppen är indikator. Jag fiskar med (av vissa kallat omvänt) paternostertackel om jag fiskar med betesfisk. Med andra ord är sänkestafsen längre än kroktafsen. Detta gör att betesfisken rör sig en bra bit ovanför botten. Perfekt även om man fiskar där det finns lite vegetation på botten.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av fear Visa inläggjag tänker använda mask som bete, har svårt för o hitta småfisk tror jag......
Försökte med en mjärde/mörtstuga, den luktade fisk men inte mer än så.
Kompisen kör med kastnät, så anlitar honom nu så han fryser in betesfisk till mig. Enklast så.
Han metar på samma sätt, med mindre mört/löja och tar rätt mycket fisk. Där är dock under 1m djupt.
Vi metade mycket som mindre efter gös på det djupet du har, men körde bara med ett sänke en bit framför en trekrok...Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Ursprungligen postat av joens Visa inläggKänner igen det problemet. Vill gärna bottenmeta gös och gädda men förra försöket att få mört resulterade i ett gäng abborar, en stor braxen och totalt jävla kaos.
Försökte med en mjärde/mörtstuga, den luktade fisk men inte mer än så.
Kompisen kör med kastnät, så anlitar honom nu så han fryser in betesfisk till mig. Enklast så.
Han metar på samma sätt, med mindre mört/löja och tar rätt mycket fisk. Där är dock under 1m djupt.
Vi metade mycket som mindre efter gös på det djupet du har, men körde bara med ett sänke en bit framför en trekrok...All you need is Lubb.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Usling Visa inläggMed risk för att gå att lite utanför vad tråden egentligen ska handla om, men, har du nån uppfattning om huruvida fryst betesfisk funkar på abborre och gös? Att det funkar utmärkt på gädda vet jag, har dock aldrig fått abborre som bifångst vid mete(flöte och botten)med fryst mört(ofta är de jag använder kanske i största laget, men en del har varit i storlekar jag kunnat få abborrar på 8 hekto och uppåt på, men bara med färsk fisk som bete.). Har aldrig testat att fiska gös med betesfisk, vare sig fryst eller färsk.
Jag har inte kommit så långt så jag har hunnit prova.
Men bottenmete efter gös med levande fungerar utmärkt.
Bottenmete med mask är skoj med, har kört det en hel del på samma ställe som vi körde efter gös. Gick stor abborre där förr... Kanska dags att testa igen, är ju länge sedan som fan.Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fiske med centrepinav -martin-Gjorde en frankenstein lösning av två gamla flöten och en krok3 Foton
-
Kanal: Mete - Utrustning
2024-09-10, 15:39 -
-
Svar till Fiske med centrepinMartin, flötet du hänvisar till är ett stickflöte för lättare ström. Kan ha för lite bärighet om strömmen...1 Foto
-
2024-09-07, 09:43 -
-
Svar till Fiske med centrepinav -martin-Blev en sväng igen nu på morgonen, PB på öring som efter en snabb fotografering fick gå tillbaka. Och...2 Foton
-
2024-09-05, 13:13 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
|
113 svar
18 386 visningar
0 gillar