Sovsäckar (främst till karpmete) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sovsäckar (främst till karpmete)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sovsäckar (främst till karpmete)

Nu är jag riktigt förbannad!

Jag köpte en begagnad karpsovsäck av märket Prologic (som följde med i ett köp av tältsäng/karpsäng).
    Märkligt nog fanns det ingen märkning med tvättråd. Enligt tidigare erfarenhet av "vanliga" sovsäckar för friluftsliv så antog jag att det är tvätt på max 40 grader som gäller. För säkerhets skull så valde jag en tvättcykel för lätt smutsade kläder/ömtåliga färger. Med andra ord ett milt program...

Till min stora förvåning tog jag ut en söndertrasad sovsäck när maskinen gjort jobbet.

Jo, det är fint att ha en sovsäck som är fastspänd i sängen så man snabbt kan hoppa ut när det nappar.
    MEN det hade varit kul om den gick att tvätta...

Just nu lutar det åt att jag köper en hederlig friluftssovsäck.

P.S. Jag har sökt på webben och de som kränger karpsovsäckar nämner alla de "fantastiska" egenskaper de har... men hittills har jag inte stött på att någon nämnt ett skvatt om hur de tvättas.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-10-29, 21:57.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Precis som med täcken kan man med fördel tvätta dem med tennisbollar för att de ska hållas i rörelse.

Apropå just nedsmutsade sovsäckar, ta en titt på lager/bivysystem som moderna krigsmakter använder. Vattenskyddat yttre lager, mellanlager för värme, tunt tvättbart innelager. Därmed slipper man skit både från in- och utsidan. Syftet med dylika system är att man vid längre operationer kan hålla på hygienen med att byta innerlager, vilka tar mycket lite utrymme nedpackade. En sovsäcks underkläder, om du så vill.

Amerikanska finns ofta på ebay för en rimlig peng, inte minst inner- och ytterlagren (du kan ju ha vilken vanlig sovsäck som helst däremellan), vilket också sparar fraktkostnad. Själv har jag både ett amerikanskt bivysystem, samt en sprillans ny rysk motsvarighet. Lustigt nog tycks ryska infanterister få finare sovtyg än jänkarnas dito..!

Kommentera

Riggs, släng gärna upp någon länk.

Hur funkar systemet du använder? Sätter man fast de olika lagren i varandra?
      Hoppas inte att man behöver öppna tre dragkedjor innan man kan hoppa ur bingen... men det antar jag inte är fallet om det är militärprylar.

Kommentera

Finns lite olika system, men det är förhållandevis klyftiga lösningar som inte är särskilt mycket knepigare än en vanlig fritidssovsäck.

Här har du ett exempel på själva yttersäcken, eller bivvyn. http://www.ebay.co.uk/bhp/gortex-bivi-bag
        Hjälper massor om man sover på marken/liggunderlag.

Vet inte riktigt vilka system som gäller för hela trelagerssystemen nu mera, skulle gissa på att du hittar en del om du googlar på ECWCS

Edit: http://m.ebay.com/itm/192008098486
        Senast ändrad av riggs; 2016-10-29, 23:25.

Kommentera

Finns ju reselakan, men det måste man ju ändå krypa in i :/

Du kan ju sy fast någon decimeter paracord på ett lakan som su knyter fast i sängen och använder ett vanligt täcke, blir ju inte så elegant, men då räcker det ju att ta ut täcket och tvätta lakanet

Kommentera

Är det något fel på försvarets jägarsovsäck ?
            Spiggpimplare

Kommentera

Jag är inte så dålig på att sy så jag lagade revorna och sovsäcken är funktionsduglig. Som tur var det inga revor på ställen som har med värmeisolering att göra. Jag ogillar att slänga saker som går att laga.

Får köpa något bättre i framtiden.

Kommentera

Ett stort problem med att tvätta karpsovsäckar är att dom är så pass stora att det mer eller mindre inte går att få in dom i maskinen och om det ens gör det så har man i regel överfyllt den.

Jag har också förstört en säck i maskin en gång.

Skulle tro att det krävs riktigt stora maskiner för att kunna maskintvätta en karpsovsäck alternativt är det nog handtvätt som gäller.

Kommentera

Sg, du har helt rätt!

Men om man som jag saknar badkar blir handtvätt omöjlig att genomföra. Inte så fräscht att tvätta sovsäcken i akvariet...
                  Inköp av stor balja känns inte heller det berättigat p.g.a. sovsäcken.

Här borde tillverkarna tänka om. En sovsäckssystem (i likhet med flera jacksystem) som man kan ta ut fodret på och ett avtagbart vattentätt ytterhölje m.m. är ju perfekt. Då får de olika delarna plats i maskinen och sovsäcken anpassas utifrån väderlek. Det som skulle behöva tvättas ofta är ju bara innerhöljet/lakanet.

För att avsluta lite humoristiskt. Denna behöver man inte ens gå ut ur... bara att springa ut och sätta in mothugget...
                  Click image for larger version

Name:	s-l1600.jpg
Views:	1
Size:	54,6 KB
ID:	1783145
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-10-31, 10:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    Sg, du har helt rätt!

Men om man som jag saknar badkar blir handtvätt omöjlig att genomföra. Inte så fräscht att tvätta sovsäcken i akvariet...
                    Inköp av stor balja känns inte heller det berättigat p.g.a. sovsäcken.

Här borde tillverkarna tänka om. En sovsäckssystem (i likhet med flera jacksystem) som man kan ta ut fodret på och ett avtagbart vattentätt ytterhölje m.m. är ju perfekt. Då får de olika delarna plats i maskinen och sovsäcken anpassas utifrån väderlek. Det som skulle behöva tvättas ofta är ju bara innerhöljet/lakanet.

För att avsluta lite humoristiskt. Denna behöver man inte ens gå ut ur... bara att springa ut och sätta in mothugget...
                    [ATTACH=CONFIG]90720[/ATTACH]
                    Det är nog mestadels en kostnadsfråga. Min nya sovsäck jag köpte i år har ju tex borttagbar mellandel. Den kostar rätt mkt dock och är stort som ett mindre hus.
                    Men jag håller med om att det vore smidigt om det fanns någon form av hygiendel avsäcken man kunde zippat bort för att tvätta. Typ själva fleecefodret.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 391 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59