Tänkte efter många års "jag borde försöka få havsöring från land vid kusten i år" faktiskt göra slag i saken så att "borde" blir "ska". Har hört snack om att man får räkna med tusen kast per hugg eller nåt sånt, så då är ju en tanke att bottenmeta med räka(jag bor i den del av landet där borstmask ej är ett alternativ) när armar, axlar och nacke behöver vila. Några frågor;
-Vilken typ av bottenmetestackel är att rekommendera? Glidande? Pater noster? Nåt annat?
-Vilken krokmodell och krokstorlek rekommenderas?
-Hur bör räkan monteras på kroken? Behöver räkan "friseras"?
Vad gäller spö/rulle så kommer det röra sig om vanlig haspelutrustning för spinnfiske som får tjänstgöra som bottenmetesutrustning, några frågor på det;
-Ska jag ställa spöt i spöhållare med toppen ganska högt och "mothuggsinställning" på bromsen och rycka till när det blir action?
-Eller ska jag köra "fattigmans baitrunner" och ställa ner bromsen så att firren kan dra iväg och jag sedan öppnar bygeln, drar åt bromsen och sen gör mothugg?
-Eller ska jag göra på nåt annat vis?
Tack på förhand.
-Vilken typ av bottenmetestackel är att rekommendera? Glidande? Pater noster? Nåt annat?
-Vilken krokmodell och krokstorlek rekommenderas?
-Hur bör räkan monteras på kroken? Behöver räkan "friseras"?
Vad gäller spö/rulle så kommer det röra sig om vanlig haspelutrustning för spinnfiske som får tjänstgöra som bottenmetesutrustning, några frågor på det;
-Ska jag ställa spöt i spöhållare med toppen ganska högt och "mothuggsinställning" på bromsen och rycka till när det blir action?
-Eller ska jag köra "fattigmans baitrunner" och ställa ner bromsen så att firren kan dra iväg och jag sedan öppnar bygeln, drar åt bromsen och sen gör mothugg?
-Eller ska jag göra på nåt annat vis?
Tack på förhand.
Kommentera