Bottenmete efter kustöring - några frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete efter kustöring - några frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmete efter kustöring - några frågor

Tänkte efter många års "jag borde försöka få havsöring från land vid kusten i år" faktiskt göra slag i saken så att "borde" blir "ska". Har hört snack om att man får räkna med tusen kast per hugg eller nåt sånt, så då är ju en tanke att bottenmeta med räka(jag bor i den del av landet där borstmask ej är ett alternativ) när armar, axlar och nacke behöver vila. Några frågor;

-Vilken typ av bottenmetestackel är att rekommendera? Glidande? Pater noster? Nåt annat?
    -Vilken krokmodell och krokstorlek rekommenderas?
    -Hur bör räkan monteras på kroken? Behöver räkan "friseras"?

Vad gäller spö/rulle så kommer det röra sig om vanlig haspelutrustning för spinnfiske som får tjänstgöra som bottenmetesutrustning, några frågor på det;

-Ska jag ställa spöt i spöhållare med toppen ganska högt och "mothuggsinställning" på bromsen och rycka till när det blir action?
    -Eller ska jag köra "fattigmans baitrunner" och ställa ner bromsen så att firren kan dra iväg och jag sedan öppnar bygeln, drar åt bromsen och sen gör mothugg?
    -Eller ska jag göra på nåt annat vis?

Tack på förhand.
    All you need is Lubb.

Jag hade nog valt att köra flötmete istället för bottenmete. Spinnutrustningen , ett flöte som bär 15-20g, enkelkrok agnad med en sillstrimla eller stagg(småsill), ett mindre sänke för att dra ner den agnade kroken och ett flötesstopp ovan sänket for att hålla agnet ca 1m under ytan. Jag har även fått öring här på västkusten vid bottenmete som bonusfångst när jag varit ute efter fisk som uppehåller sig närmare botten men då har öringen i regel huggit strax efter att agnet landat på vattnet vid utkast och är på väg ner mot botten eller när man håller på att veva upp agnet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
    113 svar
    18 396 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg -martin-  
    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59