Ytmete med bröd ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ytmete med bröd ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ytmete med bröd ?

Måste få ordning på fisket och hade då tänkt dra iväg och fiska färna i ett par dagar.
    Tanken var att fiska med brödbitar på ytan. Det jag undrar är om det krävs någon form av tyngd för att få ut brödbiten ett par meter, krokstorlek, hur man fäster brödet på kroken samt vilken typ av bröd som går bra.

Tack på förhand !

Barkisbröd är kanon, likaså fralla. Det är viktigt att brödet är färskt, desto färskare desto bättre. Om det är svårt att få tag i går det att ta frallor som man plattar till och sedan fryser in för att sedan tinas i micron innan fisket.

Om man behöver komma ut längre med brödet så kan sk. controler flöten användas, men försök i möjligaste mån att slippa använda dem då de kan skrämma fisken. Men måste man så måste man.

Jag hade valt wide gape krok i stlk. 4-6. Tag en brödbit med en bit av skorpan på som du viker, sedan penetrar du skorpan med kroken så att den går igenom båda sidorna. Fluffa gärna till brödet lite innan utläggning. Och behöver du några extra decimeter till kastet kan du snabbdoppa brödet i vattnet innan kast.

Kommentera

Fler frågor..

När du säger att jag bör vika brödet, menar du då att jag skall vika brödkanten och brödet dubbelt och sedan penetrera kroken igenom den dubbelvikta brödkanten (och brödet) ?

När fisken väl hugger, ska jag göra mothugg direkt eller vänta ett par sekunder ?

Tack på förhand !

Kommentera

Det var precis så jag menade med brödet. Det skall gärna sticka ut lite inkråm från viket så att det blir fluffigt och gott.

Gör mothugg när du ser att fisken tagit hela betet. När det gäller id (det som jag fiskat) så försvinner hela brödbiten i ett nafs (kan tänka mig att det blir lika vid färnafisket). Se när tafsen stramar till lite och sätt mothugget.

Kommentera

Tack Rasmus, du är en ängel...

Du nämnde tafs i ett sammanhang och då undrar jag förstås vad för tafsmaterial jag bör använda ?
          Om jag behöver använda controller flöte, hur långt ifrån kroken bör jag sätta det ?

Kommentera

okey... Du ska inte tänka på att använda mindre krok än 4an om du ska fiska bröd på t.ex färna. Ju större bitar desto bättre, Pröva bitar stora som grapefrukts eller så. Och gör INTE mothugg när du ser vaket. vänta en sekund eller så, eller tills du ser att linan sträcks upp.

Kommentera

Ännu fler frågor..

Hur ska ett mothugg se ut, ska man dra till för kung och fosterland eller räcker det att lyfta spöt i en bestämd rörelse ?

Sen får ni gärna besvara mina andra frågor, ni som kan det här.. :o)

Kommentera

Lyssna på carpfen han kan det där med färna bra mycket bättre än mig.

När jag fiskat id har det räckt med att sträcka upp linan som mothugg, kan tänka mig att man kan aplicera detta även på färnafisket.

Kommentera

Som tafsmaterial hade jag testat fluocarbon 0,20, eller en tunn "karptafs" typ kordas silkworm 4-6lb.

Har själv bara kört med vanlig nylon i tunnare dimensioner men kan tänka mig att fluocarbonets osynlighet kan vara en stor fördel. Karpmaterialets mjukhet kan nog vara en fördel men kanske är det bättre vid bottenmetet.

Det enklaste (kanske bästa) är att inte krångla till det för mycket i början. Har märkt i mitt eget fiske att jag lätt krånglar till egentligen enkla saker allt för mycket vilket ger som resultat att jag pillar mer med grejjerna än fiskar.

Kommentera

Jag är inte så övertygad om fluorocarbonets förträfflighet.
                    Osynlig i vatten - möjligen, stryktålig - omöjligen!
                    Senast i fredags fick jag en 4kg tafs, Berkley Vanish, avsliten av en max 2kg regnbåge. Linan gick av mellan knutarna men alltför ofta brister den just i knutarna för att inte tala om så lite nötning den linan tål.

Mitt förslag är att välja t.ex Stroft GTM 0.20.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-