Abbormete i å - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abbormete i å

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abbormete i å

Har mest spinnfiskat efter "borrar" men tänkte nu börja meta.

Frågan är bara om jag ska köra med toppknutet 5m, 7 fot 10-30 g med haspelrulle eller 7 fot 5-20 g med haspel??

Sen så undrar jag om det är nån som har en bild på nåt bra tackel, helst ska det vara enkelt o sätta ihop då jag e fuulkomlig nybörjare på mete.

Sen så undrar jag vilka flöten som kan passa till detta mete??

Om det är nån som undrar så ska detta mete bedrivas i Nissan.
    Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

höhö kör något sånt här tackel, körde med det i helgen.
    det flötet heter torpedflöte, funkar finemangers
    Bifogade filer
    /Lazinko

Kommentera

Du har flera tekniker att välja bland.
      Du kan sätta dig vid ett trevligt ställe och flötmeta eller bottenmeta. Du kan använda levande bete typ löja eller småmört eller mask och räka.

Du kan också göra så att du låter flötet drifta med strömmen en tio meter framför dig under tiden du följer efter eller står kvar. Den tekniken kallas trotting och går bäst med ett längre ringförsett spö typ matchspö med haspelrulle. Till det har man ett långsmalt flöte, typ penn, stick eller avon. Avonflötet har sin flytkraft koncentrerad till överdelen medan de övriga har den någorlunde jämt fördelad över hela flötet. Flötet sätts fast både i topp och botten. Fötet på bilden här ovan sitter fast enbart i botten dessutom är det glidande upp till stopphaglet. Vid trotting är flötet fixerar och kan inte glida. Trotting är en suverän metod om du har svårt att ta dig fram till det ställe du tror att fisken finns på. Det räcker ju att du kan låta flötet vandra dit med hjälp av vattnet.
      Bästa trotting betet är mask eller räka. Men är det lite fart i vattnet kan en snedskuren löjstjärt som fästs på en enkelkrok med tafs och leke vara en svår frestelse för storabborren. Stjärtbiten kommer nämligen att rotera, vicka och tumla om på ett synnerligen attaktivt sätt om du håller tillbaka flötet en aning så det vandrar långsammare än ytvattnet. Strömmen får ta tag i fiskbiten så den kanr utföra sina förförelsekonster.
      Lycka till!
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Har på ett annat forum (http://www.huggpuls.nu/Forum/index.php) blivit rekkomenderad att bottenmeta med glidande sänke.
        Vilken fördel ger det jämfört med fast sänke??

Kommentera

Glidande sänke kan fisken simma iväg med en bit utan att känna motstånd, fast sänke så blir det bolteffekt, alltså krokar fisken sig direkt o får en chock o rusar eller liknande.

Bolt är nog bäst till abborre eftersom de brukar spotta rättså snabbt?
          /Lazinko

Kommentera

Originally posted by BeBest
            Du har flera tekniker att välja bland.
            Du kan sätta dig vid ett trevligt ställe och flötmeta eller bottenmeta. Du kan använda levande bete typ löja eller småmört eller mask och räka.

Du kan också göra så att du låter flötet drifta med strömmen en tio meter framför dig under tiden du följer efter eller står kvar. Den tekniken kallas trotting och går bäst med ett längre ringförsett spö typ matchspö med haspelrulle. Till det har man ett långsmalt flöte, typ penn, stick eller avon. Avonflötet har sin flytkraft koncentrerad till överdelen medan de övriga har den någorlunde jämt fördelad över hela flötet. Flötet sätts fast både i topp och botten. Fötet på bilden här ovan sitter fast enbart i botten dessutom är det glidande upp till stopphaglet. Vid trotting är flötet fixerar och kan inte glida. Trotting är en suverän metod om du har svårt att ta dig fram till det ställe du tror att fisken finns på. Det räcker ju att du kan låta flötet vandra dit med hjälp av vattnet.
            Bästa trotting betet är mask eller räka. Men är det lite fart i vattnet kan en snedskuren löjstjärt som fästs på en enkelkrok med tafs och leke vara en svår frestelse för storabborren. Stjärtbiten kommer nämligen att rotera, vicka och tumla om på ett synnerligen attaktivt sätt om du håller tillbaka flötet en aning så det vandrar långsammare än ytvattnet. Strömmen får ta tag i fiskbiten så den kanr utföra sina förförelsekonster.
            Lycka till!
            Det där med Trotting lät intressant.
            Har du nåt tips på vart man kan köpa dessa prylar relativt billigt??
            Var inne hos min vanlige handlare och det var inte mycket i flötesväg.

Måste man fästa flötet både uppe o nertill??
            Borde det inte räcka att knyta fast det nertill så det inte glider??

Kommentera

Om flötet är fäst endast i underkant dyker det lätt under vatten precis som wagglerflöten brukar göra när du vevar hem dem. Men flötet ska rida på vågorna hela tiden och bara dyka om kroken fastnat i något.

Flötet ska lalltså igga på ytan och eventuellt stripa. Du måste nämligen hålla tillbaka det en aning eftersom ytströmmen går snabbare än vattnet nere vid bottnen. Det är meningen att fisken ska se betet före flötet. Kommer flötet först och betet släpar efter finns också risken att du missar krokningen eftersom du då har mycket lina att ta in innan du får kontakt med fisken.

Kolla bland de stora drakarna på webben efter flöten. Jag har testat Drennans Wire Avon. De gör sitt jobb så länge de håller. Mitt favoritflöte är dock ett noname pennflöte som ingick i en sats konstiga flöten, jag köpte på OBS! för något år sen. Men många tillverkare har Avonflöten i sitt sortiment. I lite kraftigare ström är det perfekt med ett flöte med flytkroppen högt placerad men jag bryr mig inte om konventioner utan har mitt pennflöte som universalflöte oavsett om det är strömt eller stilla.

Man ska inte krångla till det.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
              29 svar
              4 914 visningar
              0 gillar