"Gödis" pellets ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Gödis" pellets ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nja. Av beskrivningen att döma är de nog inte hårda... Snarare har de en rejäl andel spannmål i sig, så de blir lite gummiaktiga när de blir blöta. Sådana kan man använda direkt på kroken.

Artur: kan du förklara för sutarna där jag fiskar karp att de inte gillar hårda beten? Det skulle hjälpa mig jättemycket. Sutare har rejäla svalgbenständer som kan krossa riktigt hårda beten med lätthet. Och mangla fingrar. Ajaj.
    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg

Artur: kan du förklara för sutarna där jag fiskar karp att de inte gillar hårda beten? Det skulle hjälpa mig jättemycket. Sutare har rejäla svalgbenständer som kan krossa riktigt hårda beten med lätthet. Och mangla fingrar. Ajaj.
      Limnos: det kan bli lite knepigt att förklara för dem eftersom jag ännu inte bemästrat sutarianska ; ). Visst tar de hårda beten också men utifrån min och vissa andras erfarenhet så föredrar de mjuka beten. Därav min formulering att denna pellet inte blir någon "favorit" hos tinca tinca.

Jag har fiskat karp i ett sutarrikt vatten och fick inte en enda bonussutare på boilie men så fort majsen åkte på så small det till direkt!

Men, men... alla vatten kan ju inte vara likadana och inte sutarna heller.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Typiskt. Du vet ingen annan som kan tala med fiskar?

Det är skillnad på pellets och boilies. Speciellt om de boilies du testade var otäcka ready-mades. Testa att köra med pellets på 9-10mm istället för majs någon gång - jag tror inte du kommer bli besviken. Fiskmjölpellets är nog det som är mest likt naturlig föda som man kan använda som bete. De flesta småkryp har en sammansättning ungefär som utspädda fiskmjölpellets. Alltså blir en pellet som ett koncentrerat kryp utan skal. Mumma.
        "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
          Nja. Av beskrivningen att döma är de nog inte hårda... Snarare har de en rejäl andel spannmål i sig, så de blir lite gummiaktiga när de blir blöta. Sådana kan man använda direkt på kroken.

exakt !! dom blir gummiaktiga när dom är blir blöta.

Kommentera

Inte för att det har så mkt med tråden att göra. men jag har aldrig fiskat med varken mindre eller mjukare beten till sutare jämfört med karp medvetet. Jag anser det nästan onödigt att sänka storleken på tex boilies. Fiskar jag med 20 mm boilies får jag lika mkt som om jag fiskar med 14mm.

Har aldrig riktigt förstått grejen med att fiska med miniboilies. Som tex 10mm osv.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              Inte för att det har så mkt med tråden att göra. men jag har aldrig fiskat med varken mindre eller mjukare beten till sutare jämfört med karp medvetet. Jag anser det nästan onödigt att sänka storleken på tex boilies. Fiskar jag med 20 mm boilies får jag lika mkt som om jag fiskar med 14mm.

Har aldrig riktigt förstått grejen med att fiska med miniboilies. Som tex 10mm osv.
              Där ser man! Ibland får man kanske tänka om. Det hänger nog lite på att jag är en förespråkare av lyftmetoden - dock kör jag ibland hairrig till denna metod! Funkar utmärkt!
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Dessa pellets fungerar ypperliggt. Innehåller bla fiskmjöl osv. Är ganska oljiga av sig.
                Finns med olika proteinmängd.
                Finns även karppellets att köpa i säckar men skiljer inte mycket från innehållet regnbågsfoder.
                Våra spegelkarpar uppskattar dem,lustigt nog även gräskarpen.

Kommentera

någon som är intreserad av att köpa dom ? har 15 liter över

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg

Fiskar jag med 20mm får jag ingen fisk alls men kör jag på 14-18mm så får jag bra med fisk,så det är inte onödigt...inte för mig iaf ; )
                    Klisternäsa,du får väl också bra med fisk på sådana beten ?hihihi
                    Keep talking about me, You are just making me famous..
                    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
                      Fiskar jag med 20mm får jag ingen fisk alls men kör jag på 14-18mm så får jag bra med fisk,så det är inte onödigt...inte för mig iaf ; )
                      Klisternäsa,du får väl också bra med fisk på sådana beten ?hihihi

I vatten där många fiskar med boilies kan säkert storlek ha betydelse (hihi där fick ja till det) på boilies.
                      Inte pga fiskens storlek på munnen osv, utan kanske mest för att om tex de flesta i X-sjön fiskar med 20 mm boilies och en annan kommer dit och fiskar med 14 mm boilies så fiskar den nya snubben med boilies som karparna inte är vana vid och som de känner mer självförtroende för att våga käka.

Bara en teori alltså.

Tror dock inte att sutarna och karparna om det finns båda i X-sjön, skulle funka olika. utan jag tror att om den nya snubben med mindre boilies får ett bra fiske, så har han nog bra fiske på både karp och sutare isåfall.

Samma sak om normen i sjön är mindre boilies och någon kommer dit med 22mm.bullar.

Är säkert alltid en fördel att försöka fiska på ett sätt som skiljer sig från normen, i ett vatten med fisketryck.

I ett relativt ofiskat vatten tror jag storleken på boiliesarna betyder - nada.

Men som ovan, bara teorier Fördelen med att baka stora boilies är att man slipper rulla lika många ^^.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 926 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37