vinterfiska karp, tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vinterfiska karp, tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gutbucket Visa inlägg
    Jo en och annan karp har det blivit i vinterväder, har bara februari kvar att fånga karp i nu och vädret känns ju lovande. Det finns en mycket basic artikell om just vinterfiske på svensktmete, den kan jag rekommendera som en starter.

Det viktiga är att fiska ett vatten man känner väl och inte har problem att fånga fisk i under bra förhållanden.

Att kasta om ofta för att pricka rätt, som Henrik skriver är de inaktiva och träffar man framför munnen är chansen större.

Väl synliga och starkt doftande beten har fungerat bra. Mäskar man så bör man göra det i syftet att få fisken att röra på sig och inte punktmäska eller fjanta. En karp som rör sig mellan betena är lättare att fånga än en karp som pillar i en hög med mat.

Att tro på det man gör och våga testa nytt och annorlunda är bra, hittar man braxen hittar man ofta karp med.

Har någon en fundering kring vinterfiske så skicka ett mail på fredrik@svensktmete.se så ska jag svara efter bästa förmåga, men i bland finns det många svar och alla kan vara lika rätt eller fel.
    japp har läst din artikel och den är bra! den taktiken du talar om är den jag hade tänkt testa.... lär ju inte få något, men skadar ju inte att testa
    På jakt efter 15+

Kommentera

Rassie.... ja säger bara gaykulan! de blir nog seger receptet!
      go fishing

Kommentera

Ursprungligen postat av Danneee88 Visa inlägg
        Rassie.... ja säger bara gaykulan! de blir nog seger receptet!
        ja den blir nog till att testa,, tror på high visualbeten,, möjligtvis att Green Zing kan vara något med
        På jakt efter 15+

Kommentera

ja för fan! frank warwick (stavning?) betena är grymma som fan!!
          go fishing

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
            japp har läst din artikel och den är bra! den taktiken du talar om är den jag hade tänkt testa.... lär ju inte få något, men skadar ju inte att testa
            TÄNK POSITIVT!

Personligen skulle jag aldrig fiska om jag inte trodde det skulle bli fisk. JAg är optimist
            sigpic

Kommentera

TÄNK POSITIVT!

Personligen skulle jag aldrig fiska om jag inte trodde det skulle bli fisk. JAg är optimist
              hehe jag är realist bättre att vara pessimist då slipper man bli besviken hehe, får la hoppas på en liiten ialf det är ju nästan engelskt väder o där vinterfiskas det ju karp så varför inte!
              På jakt efter 15+

Kommentera

Kör hårt! Redan en del karp landad på denna sidan sverige i år.
                sigpic

Kommentera

Kör hårt! Redan en del karp landad på denna sidan sverige i år.
                  jasså coolt, nu skall jag sova ska upp kl 8 imon bitti, rapport kommer imorgon kväll!
                  På jakt efter 15+

Kommentera

Anlände till Ballasjön kl halv 10 imorse, började fisket vid badplatsen. Alla tre spöna kastades ut så långt jag kunde dvs runt 70 meter ut. Högerspöet fiskades med en fusion popup, mittenspöt med en snowman banan & crustacean/fruit tella och det tredje spöt fiskades med en pop up snowman beståendes av en hel tutti och en halv fruit tella. Snowmanspöt i mitten fick ligga still medans de 2 andra spöna kastades om varje halvtimme. Runt kl 12 åker Leif förbi i sin bil och tippsade om att jag skulle fiska längst ut på udden till vänster om hans brygga. Där hade han sett mkt karp stå på ekolodet de senaste veckorna. Så packade ihop grejorna och flyttade till den platsen en halvtimme senare. Betade om spöna i liknande ordning, förutom att jag knöt på en 2 boiliestringer på snowmanspöt. Sedan gjorde jag mitt yttersta för att nå djuphålan i sjön. Pop upspöna kastades om varje halvtimme som innan. När jag skulle veva upp ett av spöna inför omkastning så blev det väldigt tungt men det följde långsamt med (trodde jag krokat en död karp nästan ) men upp kom en 2 mm tjock nylonlina med en glidande 400gr vikt på. Samt på linan var ett sönderslitet orange nät ( liknade ett apelsinnät) och det fullkomligt stank av rutten fisk. Vet ej vad det användes till, kanske till kräftfiske om det finns sådana i sjön!?, eller möjligtvis ål, om det inte var någon mindre inteligent lantbo som försökt att fånga karp med den! hoppas att så inte var fallet. Aja inget mer hände under dagen och packade ihop och åkte hem kl 17.00 i ett rejält hagel/snöoväder.

Men nu har man ialf testat att vinterfiska karp
                    Senast ändrad av Rassie; 2008-02-02, 19:40.
                    På jakt efter 15+

Kommentera

Ska pröva till helgen! Ett spö djupt och ett spö i en soluppvärmd vik, samt en Starbait banana pop-up är det som gäller. Ett par boiles runt betet också.

Är det ngn ide att förmäska, för att "vänja" karpen vid föda eller strunta i det helt och hållet? Nu snackar jag om att max kasta i ett par bullar om dan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 926 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37