Vad är det för vits med att torka boilies? och hur många använde sig utav dip/liquids? mvh - MM
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Air Drying Boilies?
Collapse
X
-
Torka sig
Jadu om du inte torkar din boilie efter du kokat den så kommer den inte hålla länge eftersom den då innehåller mycket vätska. Brukar torka mina minst 48timmar innan infrysning. Dipp och andra vätskor att "hotta" upp betena använder jag alltid!"För att samvaron med andra skall vara uthärdlig så krävs artighet.För att den skall bli angenäm så krävs dessutom alkohol"
-
Går utmärkt att torka boilies så länge att all fukt är ute, då håller de hur länge som helst utan frysning, måste förvaras luftigt och torrt.
Anser att torkade boilies har en stor nackdel, de är väldigt lätta vilket innebär att de flyger dåligt. Vid mäskning på långa avstånd är att föredra att dynga in bullarna i frysen direkt så de inte tappar vikt och viktiga meter under luftfärden, dessa går inte att förvara några längre perioder utan måste användas nästan omgående annars möglar de. Dipp används ofta och funkar ibland frågan är hur ofta det hade funkat bättre utan? Har en känsla av att många litar för mycket på saker som ibland kan få fisk att skygga.
Kommentera
-
Använder nästan aldrig dip/soak. Och har aldrig känt att det varit någon fördel - de gånger jag väl använt det. Däremot har jag sett fiskar backa från hårt dippade beten. Ett märke av dip fick min "leatherman" att rosta på under 15 minuter."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Jag tror ni har missuppfattat med det jag menade. Jag vet mycket väll att man ska torka sina beten efter man har kokat dom osv. det jag menade är att engelsmen torkar sina beten när dom fiskar. dom liksom hänger upp dom i en nät påse. '
aha. nu hittade jag svaret på min frågadom torkar dom bara för att dom inte ska mögla under många dagars fiske pass. efter som man inte har tillgång till en frys. Tydligen. Men försviner inte bullarnas smak/lukt osv? någon som vet?
Kommentera
-
Brukar bli rätt fuktigt i en boiliepåse när man är ute på fältet. Hängs upp på tork av vissa för deras beten har lätt för att börja mögla. (Eller för att man vill torka dem av någon annan anledning? T.ex. småfisk i vattnet som lätt pickar sönder mjuka beten...)/Lazinko
Kommentera
-
torkade
men gillar karpen heltorkade stenhårda boilies. vi som inte har tillräcklig frysutrymme får torka de bullar som inte får plats, tar karpen dem i alla fall? måste man softa upp dom i kokande vatten 12 tim innan eller mäska som dom är- hårda?
Kommentera
-
Joe: Om jag matar mina halvkiloskarpar i akvariet med stenhårda lufttorkade 16mm boilies så hör jag, genom glaset, när de krossar dem. Det går snabbare för fiskarna att krossa stenhårda torkade boilies än att äta sega boilies."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Ursprungligen postat av limnos Visa inläggJoe: Om jag matar mina halvkiloskarpar i akvariet med stenhårda lufttorkade 16mm boilies så hör jag, genom glaset, när de krossar dem. Det går snabbare för fiskarna att krossa stenhårda torkade boilies än att äta sega boilies.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 899 visningar
0 gillar