Frågor om gäddmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor om gäddmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor om gäddmete

Hej!
    Jag ska börja meta gädda och undrar lite saker.
    1. Om jag står vid land och metar med levande betesfisk,
    Kan inte betet dra iväg med flötet då?

2.Vart förvarar man betesfisken som man metat upp?
    Hink med vatten?

3.om jag metar från land, kan jag bara kasta i betet och låta
    den ligga eller ska jag sakta veva in?

Om någon har några andra tips får ni gärna komma med de
    Också

Får man ens använda levande betesfisk?
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Tjena Olle!

Visst kan betesfisken dra iväg med flötet, men ju mer bly du använder, ju tyngre blir det för betesfisken att släpa runt på, så mycket bly så sticker de inte iväg, 25 gram brukar vara lagom till abborre och mört på ett par hundra gram.

Se dock till att blyet är välbalanserat med flötet, med för lite bly blir det mer motstånd för gäddan att ta betesfisken, har dock inte märkt av det så mycket, men med ett rätt viktat flöte flöte kan man få riktigt fina abborrar som bonusfångst då abborren är känsligare för motstånd tycker jag, har höjt mitt pb på abborre 3 gånger på det viset i år.

Det är också viktigt att du inte viktar ditt flöte för lite så att betesfisken orkar lyfta blyt eller dra ner flötet under ytan och på så sett ge falska napp-indikationer.

Jag fiskar ofta gädda med ett drennan piker flöte klassat 28g som jag viktar med 24 gram bly, det blir perfekt tycker jag, piker 20 flötena funkar bra för mindre betesfiskar och 16 gram bly tycker jag är lagom till dem.

Sätt blyet en bit ifrån betesfisken, jag brukar sätta det drygt 50cm ovanför, på så vis får fisken mer plats att röra sig på, 1 meter i sidled och en meter upp utan något motstånd, och en betesfisk som rör sig mycket hittas lättare utav rovfiskarna inbillar jag mig.
      På så vis så kan du inte fiska grundare än 1 meter för betesfisken får inte kunna simma upp till ytan och simma över huvudlinan.
      Använd gärna en tafs även över blyet som är drygt en decimeter längre än den understa, detta för att gäddan inte ska få linan i munnen ifall betesfisken simmar uppåt när gäddan tar den (gäller bara levande betesfisk så klart)

När jag metar gädda så brukar jag ta med mig 2 stycken 10 liters skurhinkar + ett lock, betesfisken har jag i den ena med locket på då framför allt mört har en tendens att hoppa ur hinkarna, den andra hinken använder jag för att underlätta vattenbyte, ställ hinkarna i skuggan och byt vatten ofta så håller sig betesfisken pigg.

Kasta bara ut betesfisken och låta den vara, och nappar det inte fram tills det att du börjar bli rastlös så kan du flytta flötet.
      Jag använder dock oftast 2-3 spön som jag sprider ut så de får oftast ligga tills det nappar vilket oftast inte brukar dröja särskilt länge.
      Försök dock att inte kasta runt och släpa omkring på betesfisken för mycket om du vill hålla den vid liv.

Fiskar jag med död betesfisk så kan det vara mycket effektivt att veva in den, eller snarare dra in den så att den lyfts upp och sedan sjunker ner, extra effektiv är detta längst vasskanterna där det ofta finns gott om snipor.

Lycka till med gäddmetet!

Kommentera

Tack så jättemycket!!

Kommentera

Du fick ett ganska så genomgående svar, så jag berättar väll bara lite om min erfarenhet :-)

Sarv är en väldigt bra betesfisk. Fäst krokarna i munnen och ryggen på betet. När flötet sjunker ner, vänta några sekunder innan du gör mothugg, typ 5-10 sekunder brukar jag vänta, men hört om folk som väntar längre än så.
          Kristoffer, a.k.a. Naturmannen.

Besök min hemsida om fågelskådning - Fågelskådaren.se
          Min blogg om fisket - jagmetar.wordpress.com

Kommentera

Glöm inte att det går bra att meta gädda med död betesfisk också. Även om det förmodligen är effektivare med ett bete som rör sig så är det inte alltid som betesfisken är på hugget när du ska meta gädda, och således är tillgången till levande betesfisk allt annat än en garanti. Så det kan vara en poäng att ta med sig några frysta betesfiskar vid gäddmetespasset, för säkerhets skull. Att ta ut dom ur frysen är det sista du gör innan du åker, du vill ha dom så frysta som möjligt när de ska börja användas. Har du tillgång till kylbox/kylväska med isklampar så använd den.

Det jag brukar göra om t.ex mörten är på hugget är att passa på att fylla på mitt lager, dvs frysen. Fördelen med fryst betesfisk är dels att krokarna sitter bättre än i ofryst fisk så länge den inte hunnit bli för upptinad. En annan fördel är att fryst fisk sprider mycket doft i vattnet i samband med upptiningsprocessen.

Det är många arter som funkar bra som gäddagn, även såna som inte hör till gäddans naturliga föda. T.ex så anses sill/strömming vara alldeles utmärkta gäddbeten, så även makrill. Jag har själv haft bra gäddmete i slutet av maj med fryst sej på c:a 15cm, hade dock använt något större sej om jag haft tillgång till det. Skulle nästan gissa att så gott som allt funkar, och ju mer det luktar desto bättre.
            All you need is Lubb.

Kommentera

Ska bara nämna också att man alltid ska använda agn från samma vatten som man planerar att fiska i. Det borde gälla även fisk man köper i butik. Tror tom det är olagligt att fiska med agn från ett annat vatten. Det är pga risk för spridning av smittor.

Kommentera

Du har ju fått bra svar tidigare, men svarar lite jag med

1. Jo, men det är väl mest bra om det flyttar lite på sig? Och om betesfisken blir nervös brukar det också finnas stor fisk i närheten.

2. Kylbox tycker jag funkar bäst, smidigt med lock när man skall förflytta sig.. Byt vattnet ofta bara.

3. Nej, låt det ligga still så får betesfisken presentera sig själv.

4. Tips: Om du har tillgång till båt tycker jag du skall prova på flötestrolling! Är både effektivt och roligt fiske! Sök i forumet så hittar du bra trådar

Kommentera

Ursprungligen postat av Cobrak Visa inlägg
                  Ska bara nämna också att man alltid ska använda agn från samma vatten som man planerar att fiska i. Det borde gälla även fisk man köper i butik. Tror tom det är olagligt att fiska med agn från ett annat vatten. Det är pga risk för spridning av smittor.
                  Bra att du nämner detta.

Jag blev även kollad att båten att ordentligt tvättad(hur personen nu kunde se detta) och att jag inte hade några hinkar vatten etc med mig. Kunde sprida smitta.

Hände när jag skulle lägga i en mindre sjö.

Kommentera

Får man ens använda levande betesfisk?
                    Vi har haft det där med levande agn uppe här tidigare och Jordbruksverket tolkade lagen som att det var förbjudet och har sagt till länsstyrelserna att kontrollera så lagen följs.

Om du drar upp någon fisk och sparar den är det att betrakta som ett husdjur och husdjur ska enligt lag behandlas väl.

Det finns ingen lag som förbjuder fiske med levande agn, däremot finns det inget lagligt sätt att fiska med levande agn .
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-08-12, 16:26.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 926 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37