Frågor ang ålfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor ang ålfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor ang ålfiske

Jag har länge funderat på att pröva på ålfisket men vet inte riktigt hur jag ska börja. Vi har stuga längs kusten i norrtäljeskärdgård och undrar om det går att få ål här ute. Någon som kan tipsa om platser som kan vara värda att prova, det finns ett par sund mellan öarna som kanske kan gå bra samt vi har en lite å mellan våran ö (furusund) och fastlandet som är ca fem meter bred och kanske trehundra meter lång kan det vara ett ställe att pröva på? är räka det som fungerar bäst och räcker det med ett vanligt sänke och krok? är det nattfiske som gäller
    tacksam för alla tips.

Ursprungligen postat av Foppa
    Snyggt flöde, du som ändrade på "googleversionen" eller?
    ??????????? nån mer som inte hajar??

Kommentera

flodebanan spottade ur sig ett spydig inlägg med en bild att du skulle annvända sökfuntionen här på forumet, men det innlägget är borta.

Kommentera

Ål kan vara ganska svårfiskat för dom som inte känner till vattnen och platerna väl. Men prova gärna mellan djupa vatten mellan 22:00 - 02:00. Kan köra med vanligt bottenmete med död fisk.
        Finns säkert mer sofistikerade metoder men de få gånger jag fiskar brukar det bli bottenmete med död fisk. Har fått 1 ål provat 4 ggr.

Kommentera

Vad ska man med ett forum till om man nu inte får ställa frågor. Även om frågorna kan vara ställda tidigare så är det alltid trevligt med nya inlägg. Alternativt lyfta den gamla tråden och komplettera med nya frågor om det skulle behövas.

Var snäll mot de nya på forumet nu !
          C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
          Svar på vanliga frågor hittar ni Här
          Fiskesnacks regler hittar ni Här
          Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Jag skulle föredra mask som bete. Visst, räka är bra för man minskar trycket från betestjuvar som mört och annan "dynga" men mask är oslagbart. Inte en eller två utan ett helt knippe alternativt en fet daggis på en krok i storleken 0/2 - 0/1... (vad JAG brukar använda iaf)

Glidande sänke, runt 20 gram men det kan man ju anpassa efter spö och plats. Linan ska matas ut när den hugger, motstånd vid ett hugg kommer oftast att resultera i tappad fisk.

Gärna en liten tafs i tjockare / starkare material, ålen har små små tänder och kan skava sönder linan och det vill man INTE!

Nu på hösten vandrar den på olika sätt. de som är "klara" för lek vandrar nedströms, ut i havet och vidare till sargasso... I insjöar är således bra spots vid utlopp (för vandrande fisk).
            Ett annat beteende är de som stannar kvar. de brukar oftast hitta ett "lugnt" och "fint" ställe att tillbringa vintern på, gärna en liten djup tjärn. Testa, du kommer säkerligen att bli besviken ett par gånger för det kan vara satans svårt att lyckas... men NÄR du får en på kroken så är det värt besväret.

Och en sak till. Dalta inte med den. Känner du att du har fisk på, PRESSA den uppåt. Får den tag i nåt vid bottnen så kan du kapa linan... alternativt vänta en timme eller så för att se om den går loss självmant... men kapa linan brukar vara det som gäller. HÅRT alltså, väl uppe i ytan är det "enkelt".

Ån låter fin... testa.

Kommentera

Tack för alla tips, blir till att prova i helgen....
              sökfunktionen är säkert jättebra men jag håller med bergman,
              är ju kul att höra om någon annan kanske fiskar i det området man befinner sig på.

Kommentera

Räka rankar jag som ett bra ålbete för sen som vill ha många ålar o kanske inte "bara" dom stora (då är fisk att föredra). Räkan syns och luktar bra, dessutom är det busenkelt att få tag i bete om man kör med räka ;-)

Jag flyttade till norrköping i höstas och har just skaffat bil = fiske ! Testade en hamn och hittade ålen in mot båthamnen på ett djup av endast 1,5 - 2 m. Det viktigaste verkar vara att det finns gott om skydd för ålen.

Som billig och enkel nappindikator kan du köra med ett lätt jigghuvud som du hänger på linan mellan rullen och första spöringen så att det bildas en båge, på så sätt har ålen lite fri lina att dra ut. Alternativet är öppen bygel och den gamla klassiska spiken på spolen som trillar ner i en plåtburk vid hugg, men det kan vara svårt om det blåser eller strömmar. Jag gjorde några pedagogiska bilder över en enkel hemmagjord "monkeyclimber" prova att sök på "nappindikatorer" i forumet så får du se.

Skitfiske !!!
                gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman
                  Vad ska man med ett forum till om man nu inte får ställa frågor. Även om frågorna kan vara ställda tidigare så är det alltid trevligt med nya inlägg. Alternativt lyfta den gamla tråden och komplettera med nya frågor om det skulle behövas.

Var snäll mot de nya på forumet nu !
                  Måste kännas motiverat att skriva ett A4 en ggr i veckan för att man inte orkar skiva in ÅL i sökrutan :/ Beundrare er som gör det utan att blinka
                  sigpic

Kommentera

3,6 kg norr om öregrund

Tjena

JAg är ingen ålfiskare utan inriktar mig mera på gäddfiske. Min pappa däremot är storkonsument av fisk och älskar att äta ål . Vi la långrev förra sommaren met strömming som bete. Vi brukar alltidt få en eller två. Vi börjar från en rullstensås som går under vattnet och ut på djupt vatten ca 18-20 meter. Den största som vi fick förra året var 3,6 kg. Den var tjockare runt magen än min underarm! Lycka till

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 938 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37