Funderingar kring gäddmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring gäddmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar kring gäddmete

Har trampat ned mig och fastnat rejält i gäddträsket i år.

Börjar nu bli sugen på att testa mete efter gäddan också. Men det är ett helt nytt område för mig.
    Krokar tänkte jag köra med Owner stl. 4-6.
    Nu till detta med flöte. Hade tänkt införskaffa Drennan Pike flöten och det som finns att välja på är 11, 20, 28 och 40 g.
    Är det bästa att gardera sig med rubbet? Eller vilka vikter är att föredra? 11 g låter inte mycket enligt mig.
    Om man t.ex. använder en mörtar stora som handen, vilken flötesvikt är mest gångbar?

Ja som sagt, detta är nytt för mig och tar tacksamt mot råd och tips kring detta med mete efter gäddan.

Jag skulle välja Drennan 28gr.. Det brukar jag köra med och det är bra bärighet i den. Krokar brukar jag köra med stl 4 och ibland med en 6 längst ut (Den som sitter i munnen på mörten)

MVH
    Andreas

Kommentera

Ursprungligen postat av Groovynille Visa inlägg
      Jag skulle välja Drennan 28gr.. Det brukar jag köra med och det är bra bärighet i den. Krokar brukar jag köra med stl 4 och ibland med en 6 längst ut (Den som sitter i munnen på mörten)

MVH
      Andreas
      Tackar!
      Lite mina tankegångar med andra ord. Har sneglat mest på 28 g flötet.
      Kanske komplettera med 20 och 40 g? Eller är 20 g också lite fjuttigt?

Kommentera

Här har du lite alternativ:

Owner ST-36BC 2
        Drennan Piker 28g
        Drennan 7 Strand Wire 28lb
        Wirelås 1,60mm tror jag bör funka fint
        Gummikulor
        Flötesstopp
        Swivel

Sen kan man alltid lägga mer pengar på wire om man vill, samt välja flöten beroende på ifall vattnet är stilla eller ej.
        Bärigheten på flötet är ju lite knussligt när man inte vet exakt vilken storlek på betesfisk man kommer använda, men 28g är bra allroundvikt. Det är värre om du har för liten bärighet än för stor såklart.
        Senast ändrad av Numse; 2013-09-25, 08:51.
        Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Vidar Visa inlägg
          Har trampat ned mig och fastnat rejält i gäddträsket i år.

Börjar nu bli sugen på att testa mete efter gäddan också. Men det är ett helt nytt område för mig.
          Krokar tänkte jag köra med Owner stl. 4-6.
          Nu till detta med flöte. Hade tänkt införskaffa Drennan Pike flöten och det som finns att välja på är 11, 20, 28 och 40 g.
          Är det bästa att gardera sig med rubbet? Eller vilka vikter är att föredra? 11 g låter inte mycket enligt mig.
          Om man t.ex. använder en mörtar stora som handen, vilken flötesvikt är mest gångbar?

Ja som sagt, detta är nytt för mig och tar tacksamt mot råd och tips kring detta med mete efter gäddan.

Var det inte du som skulle börja landfiska lax?
          Sa ju att det var farligt att börja med riktigt fiske :P

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
            Var det inte du som skulle börja landfiska lax?
            Sa ju att det var farligt att börja med riktigt fiske :P
            Ha ha ha ha
            Jo det började med att jag var nyfiken på laxfisket vid Vättern från land... Det hela har slutat med att jag trampat ned mig fullständigt i gäddträsket och spenderat okristligt mycket på sådana grejer på kort tid. Och det tycks bara bli värre och värre.

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
              Här har du lite alternativ:

Owner ST-36BC 2
              Drennan Piker 28g
              Drennan 7 Strand Wire 28lb
              Wirelås 1,60mm tror jag bör funka fint
              Gummikulor
              Flötesstopp
              Swivel

Sen kan man alltid lägga mer pengar på wire om man vill, samt välja flöten beroende på ifall vattnet är stilla eller ej.
              Bärigheten på flötet är ju lite knussligt när man inte vet exakt vilken storlek på betesfisk man kommer använda, men 28g är bra allroundvikt. Det är värre om du har för liten bärighet än för stor såklart.
              Tackar!
              Nu fick jag en hel del bra tips.
              Jag kommer fiska i både sjö och å.

Kommentera

Beror ju lite på hur mycket man vill blya flötet också! även om man kör mindre mört kanske man vill blya ordentligt för mindre rörelse hos betsfisken o vice versa

Kommentera

Jag tänkte även köra så kallad flötestrolling i sjön hemma. Såg då att det finns flötet Drennan Zeppler som ska vara passande för det. Finns i 24 och 35 g där jag tänkte köpa.
                  Drennan Pike tänkte jag köpa 28 g. Är Zeppler 35 g för stort så att jag borde satsa på 24 g istället? Beror väl helt och hållet på betesfisken antar jag. Man kan ju blya ned det också, kanske?

Jag kommer nog köra mest med deadbait när jag metar efter gäddan. Ifall det kommer att spela någon roll i val av flötesvikt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Vidar Visa inlägg
                    Jag tänkte även köra så kallad flötestrolling i sjön hemma. Såg då att det finns flötet Drennan Zeppler som ska vara passande för det. Finns i 24 och 35 g där jag tänkte köpa.
                    Drennan Pike tänkte jag köpa 28 g. Är Zeppler 35 g för stort så att jag borde satsa på 24 g istället? Beror väl helt och hållet på betesfisken antar jag. Man kan ju blya ned det också, kanske?

Jag kommer nog köra mest med deadbait när jag metar efter gäddan. Ifall det kommer att spela någon roll i val av flötesvikt?
                    Ska du kö flötestrolling bör du kö med ganska mycket bly. Men som alltid beror det på storlek på bete, djup och vilken fart du far fram i. Kör du deadbait kan du göra tacklet bra känsligt. Med andra ord kan du kö förhållandevis lätt med bly och lätt flöte.

Mot senhösten/tidig vår är det viktigare att hålla rätt djup vid flötestrolling så det är bättre att blya hårt än att chansa.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 922 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37