bolta abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bolta abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• bolta abborre?

någon som har erfarenhet av detta? boltrig med mask/fisk efter abborre? mask känns bäst i så fall men har själv aldrig fiskat bolt förut så har ingen aning, men tänkte att det kanske kan funka bra till bottenmetet efter abborre som gärna spottar eller tvärt om deepthrotar. tanken känns skön att om alarmet börjar tjuta så är det bara o börja drilla ist för att vara för snabb/sen met mothugg.

Har ni prövat detta eller har ni bara funderingar kring det så bidra gärna med era tankar

Då tror jag att cirkelkrok är ett bättre alternativ.

Kommentera

okej cirkel för att undvika djupkrokningar, fråga: använder nån här circlehooks när det gäller löja eller liknande som bete? i läppen då, känns som det kan bli sämre "krokningskapacitet" eftersom det blir så tajt mellan krokspets och mun på betesfsken?

vore skoj om bolt funkar bra på abborre iaf, någon som läser detta borde ha prövat det iaf

Kommentera

Fler tankar om ämnet?

Kommentera

Tror och hoppas att det inte fungerar särskilt bra. Jag tycker vi boltar tillräckligt mycket i Sverige.

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeFreakOscar Visa inlägg
            Tror och hoppas att det inte fungerar särskilt bra. Jag tycker vi boltar tillräckligt mycket i Sverige.
            oo fan nån speciell anledning till det du tycker förutom att det tydligen boltas mycket?

Kommentera

Finns så många försoffade fiskare som inte ens skulle få för sig att sitta och kolla på en feedertopp en hel dag. Detta medför att folk sitter i sina tält och fiskar många dygn i sträck, fiskarns får aldrig lugn och ro och blir sönderstressade. Dessutom gör boltfisket allt mer slumpartat, det är lättare för en dålig fiskare utan erfarenhet att komma till ett vatten och fånga lika bra eller tom bättre än dem som kan sitt fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeFreakOscar Visa inlägg
                Dessutom gör boltfisket allt mer slumpartat, det är lättare för en dålig fiskare utan erfarenhet att komma till ett vatten och fånga lika bra eller tom bättre än dem som kan sitt fiske.
                Anar jag lite avundsamhet?

/K
                A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Instämmer att det boltas för mycket men av lite andra anledningar. Jag tycker att boltfisket kan ta bort lite av fiskeupplevelsen. Jag sitter hellre vaken och tittar på ett flöte eller en feedertopp än sitter instoppad i tältet och tittar film i väntan på att nästa fisk ska självkroka sig själv. Även när jag boltar gillar jag sitta vaken bredvid spöna och titta efter tecken på fisk. Allra helst fiskar jag så nära så jag kan se fiskarna i vattnet ifall det är klart.

Dessutom är flötmete/feeder fiske oftare effektivare än boltfiske men bolt har fördelen att du kan fiska en vecka i sträck utan större problem. Angående djupkrokade abborrar är ett tips att inte kroka betesfisken i munnen utan istället i ryggen och relativt snabba mothugg. Fungerar dock inte vid flötestrolling etc. Annars kan nog cirkelkrok vara hett men har aldrig testat.

Kommentera

Fungerar garanterat. Testa dig fram.

Jag tycker inte att man måste hata boltfiske bara för att. Man kan välja att t.ex inte fiska när man sover, eller veva upp om man går ifrån. Man kan köra väldigt lätta bly och fiska självkrokningstackel både med eller utan larm. Jag tycker generellt att folk skall utöva sitt fiske på det sätt som personen tycker är roligast och trivs bäst med. Att ett fiskbestånd blir för pressat och stressat har mer med specimensvängen att göra än boltriggen i sig själv. Att fiskefreakoscar säger att metoden gör amatörer till proffs tycker jag är intressant. Dels tror jag att en duktig fiskare får mer på boltrig än en sämre med samma tackel, då fler aspekter väger in, och samtidigt om det nu är effektivare känns det väl klart smart att använda den effektivaste metoden, om resultatet är det viktigaste. Argumentet kan ju även sägas om ekolod, vilket jag själv aldrig skulle vilja fiska utan. Däremot är de också så effektiva idag att de kan pressa bestånd i t.ex gössjöar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 914 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37