Hur länge ska man vänta tills mothugg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge ska man vänta tills mothugg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur länge ska man vänta tills mothugg?

Hallå

Jag flötmetade abborre med löja för första gången tidigare i veckan. Jag använde mig av ett "vanligt" flötmete tackel med glidflöte och en enkelkrok som jag fäste i överläppen på löjan. Vi fick ett par riktigt fina abborrar på mellan 6-8 hekto men vi missade även en hel del.

Många gånger så tog fisken löjan och stack ned med det, men sedan släppte de fisken och flötet kom upp igen. (Jag har mina misstankar om att det var mindre fisk)

Det jag främst undrar är hur länge man borde vänta med mothugget efter det att flötet dykt?
    You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing

Ingen expert på mete med levande bete efter abborre men jag hade nog gjort mothugg direkt, abborren är ju inte som gäddan att den vill ställa sig och vända betet.

Testa byta till en liten trekrok och kanske en stinger som du fäster bak på löjan.

Kommentera

Mitt tips är att fortsätta med med enkelkrok i läppen, strl 4-6.
      Hur stort flöte körde du? 8 gram räcker gott, kanske kände abborrarna för mycket lyftkraft från flötet och att de därför spottade(?).
      Om de är rejält på hugget ska du knappt vänta en sekund ens, men det varierar ju lite. När flötet försvunnit så brukar det ta 3-4 sekunder att lyfta spöt och ta in löslina och det brukar vara fullt tillräckligt för att man ska kunna kroka, väntar man längre än så så hinner de svälja och kroken sitter nere i magmunnen.

Att man inte behöver vänta visar sig tydligt om man fiskar sink n´draw, då krokar man direkt när man känner abborren ta betesfisken och det är sällan man missar i krokningen, abborren slukar oftast betesfiskens huvud direkt.
      http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Jag flötmetade abborre med löja för första gången tidigare i veckan. Jag använde mig av ett "vanligt" flötmete tackel med glidflöte och en enkelkrok som jag fäste i överläppen på löjan. Vi fick ett par riktigt fina abborrar på mellan 6-8 hekto men vi missade även en hel del.
        Sätt dit en stinger också man vet aldrig var/hur borrarna hugger...

Obs. enligt jordbruksverket måste löjan va död annars bedriver du djurplågeri vilket är straffbart....

Kommentera

Abborren sväljer med huvudet först, sätt kroken i munnen på löjan och gör mothugg direkt.
          I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
          http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
          http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Sätt dit en stinger också man vet aldrig var/hur borrarna hugger...

Obs. enligt jordbruksverket måste löjan va död annars bedriver du djurplågeri vilket är straffbart....
            Länk på detta?

Så vitt jag vet gäller det endast handel med "husdjur" (betesfisk alltså) och ej privat nyttjande. Finns dessutom inte prejudikat på detta?

Kommentera

Så vitt jag vet gäller det endast handel med "husdjur" (betesfisk alltså) och ej privat nyttjande. Finns dessutom inte prejudikat på detta?
              Finns en PDF ute , sorgligt nog kan jag inte hitta den nu , det är den dom hänvisat till i denna länken. http://www.jaktojagare.se/levande-agn-djurplageri

Tror Bergman hade mail-kontakt med Jordbruksverket och enligt dom gällde det så fort man hade fisken i handen.

Kan va denna skrivelse men jag är osäker..http://mediax.fiskevattenagarna.se/2...evande_agn.pdf
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-09-03, 18:52.

Kommentera

Skulle vilja se det prövas i en domstol om jag (eller någon annan) har ett gäng betesfiskar simmandes i en sump, varav några krokas.

I så fall kan man lika gärna se det som fångenskap att håva en drillad fisk, säcka en fångad karp osv. Överhuvudtaget att ha vild fisk i fångenskap är ju i så fall att betrakta som djurplågeri.

När man inte längre har fisken i fångenskap borde den ej längre skyddas av djurskyddslagen och därmed borde det inte spela någon roll om den är krokad eller inte (precis som vilken fisk som helst) Så kan man ju också tolka det, om man vill.

Jag tror som sagt att detta aldrig kommer att ställas på prov.

Kommentera

Såg aldrig att jordbruksverkets inställning till levande betesfisk fanns med i frågeställningen?
                  Mothugget ska på direkt vid abborrmete med agnfisk...

Kommentera

Mothugget ska på direkt vid abborrmete med agnfisk...
                    Håller med dig. jag kom till att tänka på några äldre damer, dom stirrar hela tiden på flötet och så fort det rör sig lite gran rycker dom till, resultatet blir att dom får minst 3 när vi andra får en, ingen aning om hur dom hinner se flötet röra sig men lyckas gör dom...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 919 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37