Hjälp med specimenfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med specimenfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med specimenfiske!

Som då rubriken lyder så är det några grejer som jag undrar över när det just handlar om specimenfiske.
    När man kör glidande tackel är det inte då man ska använda larm? Använder man inte larm så ser man ju inte nappen? För vissa skriver att man ska använda larm när det gäller bolt rigg och inte glidande.. Förstår mig inte på det riktigt. Kör man boltrigg så ser man ju på spö toppen när det nappar?
    Är lite ny inom detta fiske så.. hehe
    tacksam för svar

Skitfiske på er /J

Först kan jag väl passa på att nämna, att bara för man metar med larm/bolt är det inte specimenfiske. Specimen handlar snarare om att söka efter vatten som hyser stora fiskar och lyckas fånga en individ utav bra storlek. Men nog om det!

Det går att använda sig utav glidande tackel vid larmmete, dock behöver du tillämpa en aning "slaklina" från larmet ner till hangern för att visa både slakhugg och positiva napp, när hangern går emot larmet och är påväg att ta lina.

Vid boltmete märker man när det nappar på larmet, hangern rör sig som gör att nappalarmet ger ifrån sig några signaler - eller när rullen står och sprutar ut lina. Metar du däremot lite enklare med t.ex ett feederspö så ser du då nappen när feedertoppen rör på sig.

Kommentera

Aha okej, då vet jag det! Jag bottenmetar mest borre och då använder jag mig utav larm. Då det kan ta 2h mellan nappen. Jag kör med glidande tackel då. Det är kanske bättre med en boltrigg istället?
      Jag tänkte börja med brax o gädd mete också.. Vad är då bäst?

Kommentera

Om du ska larm-meta/bottenmeta efter abborre skulle jag rekommendera ett glidande tackel, alt. ett glidande paternoster-tackel. Abborren kan man säkert fiska med boltmete, dock verkar dem inte gilla när dom får mycket motstånd efter dem tagit betet och kan då spotta utan att man ens märkt av ett napp. Kika på bilden jag just målade i Paint, lite lätt beskrivet hur man knyter upp den! :P

Ska du meta braxen kan du nog köra boltmete eller med method-feeder, fast det går iprincip att meta braxen hur som helst. Gädda skulle jag föredra att flötmeta, det kräver egentligen inga komplicerade riggar eller tackel för det. Bara ett flöte, sänken, wire-tafs med 2st trekrokar och en betesfisk. Kolla i din lokala sportfiskebutik, eller online, då det finns kompletta kit att köpa för gäddmete
        Bifogade filer

Kommentera

Om du kör glidande eller fast bottenmete spelar ingen särskild roll och du ser utslag på en eventuell feedertopp (bottenmetespö alltså) oavsett vilken av metoderna du använder då båda leder till att fisken drar i linan eller simmar mot dig och ger slacklina.

Kommentera

Aa okej. med tanke på bilden, är det inte lätt att bli trassel mellan sänket och "huvudlinan"? är det inte bättre då att köra sänket direkt på huvudlinan och då skippa den lilla tafsen till sänket? hoppas du förstår!
            jag kör med vanliga haspelspö 9 fot, det duger bra tycker jag. Tror jag fortsätter med glidande tackel efter abborre o mindre fiskar, eftersom om man kör med bolt - tackel så är det ju inte säkert att man har märkt av ett napp som sagt. Är det en väldigt liten fisk så orkar den ju inte dra med tyngden vid bolt tackel? eller har jag fel?
            Iaf mindre fiskar - glidande tackel, större fiskar - boltrigg? gädda gillar jag att bottenmeta, dock vet jag inte vilken rigg som är effektivast??

Tack ännu en gång

Skitfiske på er /J

Kommentera

Fördelen med bolt är att du kan fiska utan att ständigt hålla i spöt. Det lämpar sig därför för längre sessioner där chansen till hugg är dryg. Om man fiskar vid ett tillfälle där man kan förvänta sig hugg ofta är andra metoder bättre.

Eftersom metoden bolt bygger på att kroka fisken mot ett tyngre sänke lämpar det ju sig bara av den anledningen till någorlunda större fiskar eftersom utrustningen behöver vara någorlunda lämpad att kasta tunga sänken med.

Personligen fiskar jag ytterst sällan med glidande tackel. De gånger jag bottenmetar och inte använder boltrig använder jag mer eller mindre alltid pater noster.

Kommentera

Fördelen med bolt är att du kan fiska utan att ständigt hålla i spöt. Det lämpar sig därför för längre sessioner där chansen till hugg är dryg. Om man fiskar vid ett tillfälle där man kan förvänta sig hugg ofta är andra metoder bättre.

Eftersom metoden bolt bygger på att kroka fisken mot ett tyngre sänke lämpar det ju sig bara av den anledningen till någorlunda större fiskar eftersom utrustningen behöver vara någorlunda lämpad att kasta tunga sänken med.

Personligen fiskar jag ytterst sällan med glidande tackel. De gånger jag bottenmetar och inte använder boltrig använder jag mer eller mindre alltid pater noster.

Kommentera

För att slackhugg ska inträffa när man fiskar bolt, pater noster eller glidande måste sänket flyttas, dvs. fisk plockar krokbetet och flyttar sänket ev. så kan man få linpåsimm som kan göra att sänket tappar greppet och ger slackhugg (linan slackar).

Kommentera

Så när ska man välja att fiska med glidande eller bolt?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37