Lakmete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lakmete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lakmete?

Jag funderar på att satsa på lake i klarälven och vet att många är i forshaga och fiskar där. Men har knappt någon eller rättare sagt INGEN koll på vad som gäller där,vad för tackel och bete osv..
    Är mycket tacksam för att få svar på mina frågor.

Skit fiske
    "För att samvaron med andra skall vara uthärdlig så krävs artighet.För att den skall bli angenäm så krävs dessutom alkohol"

jag har fiskat där en del efter laken! detta gäller:

* det mesta fisket sker på zonerna som nytjas under laxfiskesäsongen.. kända platser är väl typ bakvattnet nedanför skivedsbron, udden vid kurvan och sedan sträckan nedanför ( lisasand )

* du klarar dig på helt vanliga paternoster tackel när du fiskar! men OBS: använd dig av brottstafs till sänket för att undvika tappade tackel som sedan sitter fast i botten och sedan tas av lakarna, många av dessa dör säkerligen. det är inte kul att fånga en lake som har flera tackel sittandes i käften.. använd hyffsat grov lina. minst 0.35 0.40 för att kunna dra loss bottennapp. ( man fastnar en del )

* bete: nors fiskas det mest med och då ger det mest också. men kan vara värt att testa andra beten också ex räka.. den mesta småfisken funkar dock om laken är hungrig...

hoppast det hjälpte mvh jerka!

Kommentera

glidande botten mete med nors/mört/abborre/räka eller annan fisk som bete hel eller i bitar skule jag använda ´fast jag fiskar inte lake så lyssna på jerka!
      Senast ändrad av alleex; 2004-10-10, 16:10.

Kommentera

Har väl inte någon större (läs: ingen) erfarenhet när det gäller mete efter lake. Men nu när hösten, vintern, och det kalla vädret börjar nalkas tänkte jag ändra på detta. Taktiken är upplad så att jag antingen metar eller köper någon form av hel, liten fisk som jag, beroende på storlek, antingen tacklar hel eller som "filé". (Vet inte hur laken är när det gäller att svälja kroken, men hade även tänkt prova cirkelkrok. Någon som gjort det?)
        Sedan ner med sänket, 40-70 gram, på botten. Eftersom det är skapligt tunga sänken, så gör jag tacklet glidande för att det inte ska bli för mycket motstånd när fisken drar iväg. Jag hade tänk att omväxlande använda vanligt silverblänke (typ trollingsked eller något hemmagjort) och sådana där "knick-lights" för att både visuellt och med lukt väcka lakens intresse (det är ju rätt mörkt där nere, så lite ljus skadar nog inte). Något regelrätt mäsk har jag inte tänkt använda, eventuellt något som hänger på en meters släplina inslaget i typ metallnät (Apoteken har ju slutat sälja sånt där annat nät).

Jag hade i och för sig tänkt fiska i lite djupare sjöar, men du kanske kan dra nytta av någon idé ändå.

Lycka till.
        Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Har fiskat ganska mkt lake i just Klarälven, och många ställen där är heta, bl.a. de som Jerka nämnt. Ska själv dit om ett par veckor och nöta.

Använd ett fast tackel, t.ex. paternoster, sänke på 50g eller uppåt så att det håller sig på botten och en brottlänk till det.
          Nappindikator blir lätt spötoppen, så du kan kroka fisken direkt och slippa att den sitter för djupt.
          Sen använd gärna lite grövre av det mesta, t.ex. krok, lina, spö osv... Det är en älv med väldigt mkt skit i, så sitter du på en sån plats (t.ex. precis under Skivedsbron) kanske du får upp 1 av 3 fiskar om inte prylarna klarar att pressa mer, och det är inte kul.

Förrutom lake så tas det en hel del grova gäddor under hösten, kan ju vara bra att använda ståltafs om du vill få upp dom

Kommentera

tänk även på att lakarna i klarälven är väldigt pilliga... inte så glupska som många beskriver den! Ofta är det bra att kroka på minsta lilla aktivitet vid ditt bete!

Kommentera

jag var där i lördags kväll.

jag själv lyckades tappa mitt enda hugg inne vid land precis innan håvningen.
              jag hade en variant av ett paternoster tackel fast med glidande tackling och en lysande flytkula för att hålla upp tacklet en bit, vilket visade sig fungera.
              nors var det som gällde och vad jag fattat så luktar den så jävla mycket så den borde vara bland de bättre fiskarna att använda.
              det drogs upp iaf 2-3 lakar den kvällen... så de är på G

Kommentera

Vilka ställen ska man söka laken på nu på hösten och sen senare på vintern??
                Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ta det lugnt, fisket i klarälven håller på till nyår. De som trotsar kylan får de fetaste, bara inte isen lägger sig.

Kenta: Laken leker på vintern och flockas på lekplatserna, t.ex. grynnor med sand & sten.

Kommentera

Någon som vet om det finns ställen i skåne där man kan ha ett givande lakmete?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 923 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37