Ursprungligen postat av mementomori
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Plattsfiskmete utrustning
Collapse
X
-
Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se
-
Jag kör oftast med ett Shimano Beastmaster 6.6 fots jerkspö och Tekota 600 LC. Har både känsla och ryggrad, funkar därmed lika bra till Öresunds pillemete som Östersjöns vrakfiske och det mesta Norgefisket.
Men jag funderar på att prova ännu lättare prylar till pillemetet, typ ett vertikalspö som normalt används för gös, som jag nyligen köpte. Nån som provat?
Kommentera
-
Busterjerk soft är ett fint spö att pillemeta med. Bygger man om det, skalar av handtag och rullfäste, lindar på en ring till där nere, förlänger med ca 30 cm i nederdel och sätter rullfästet i skarven så blir det kanon. Är man inte van vid pillemetet och undrar vad för spö man skall ha så kan man känna på ett sånt och få ett litet hum om aktionen att jämföra med andra spön.Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fis-Herman Visa inlägg
Men jag funderar på att prova ännu lättare prylar till pillemetet, typ ett vertikalspö som normalt används för gös, som jag nyligen köpte. Nån som provat?
Kommentera
-
Någon pille metare i dena tråd som är sugen
”PLATTIS” TÄVLIG FÖR SMÅ BÅTAR!
28-29 November med utgång från norra hamnen i Helsingborg
Start 08:00 Lördag slut 16:00Lördag
Start 08:00 Söndag slut 13:00
Start avgiften är 300:-/lag(Eller vad tycker ni?)
.Båt ramp!
Regeler!
Båt minst 4,5m
Max 3man per lag (Två lag får fiska från samma båt)
Flytväst eller annat flytplagg måste bäras under hela tävlingen.
Allt fiske med spö är tillåtet.
All öring och lax som eventuellt fångas måste omedelbart återutsättas pga frednings tid!
VHF alternativt lämna in mobil numer där ni hela tiden kan nås är ett krav.
Art lista och poäng ( Poäng går efter ideal vikt dvs sandskädda 500gr =100poäng. En fisk kan max ge 150 poäng!
Rödspätta/spotta 1000gr 25cm
Sandskädda 500gr 25cm
Skrubbskädda 1000gr 25cm
Slätvar 1000gr 30cm
Piggvar 1000gr 30cm
Lerskädda 300gr 20cm
Bregskädda 600gr 25cm
Alla team/båtar får en båt bricka denna ska vara inlämna senast en halvtimme efter tävlingstidens slut annars riskerar laget att bli diskade. Dvs kl 16:30 lördag och 13:30 Söndag.
Kostanden för att delta 300kr per lag kommer att gå till priser och andra omkostnader (Ni betalar på plats senast 06.00 första dagen). Vi kommer även att försöka få ihop lite priser med hjälp av sponsring. Då vi detta året är det första och vi är sent ute hoppa vi på en rolig tävlig som kan ge inspiration till nästa år då vi har lite mer tid att fixa sponsring prisbord mm. Men den som fiskar bra ska inte åka hem utan trevliga priser. Detta kommeratt uppdatera ”as we go”
Vi intresse ring Patrik Johannesson 12.00-20.00 På 0709-205031Senast ändrad av Havsfiskenytt.Patrik; 2009-11-06, 11:40.
Kommentera
-
Om ni är sugna på ett riktigt supervertikalspö så har varuhallen hobby i Ängelholm shimano blue rose spön till halva priset! helt sjukt grymma spön som väger absolut ingenting, de är till för speed jigging men de vekaste modellerna är klassade för upp tillca 150g och bör funka super för vertikalfiske efter plattisar! sen så har spöt även ryggrad för att bända upp riktigt stor fisk så även något att ha med på semestern! Bengt på varuhallen har fått hem en sändning specialprylar som inte finns i sverige så om ni vill något extra är det värt att kolla upp, köpte själv en stradic 10000 och ett shimano aspire 9 fot extra heavy som man kan bomba iväg 200g plus jiggar och annat gött med ska bli kul att testa lite spinnfiske i Norge som omväxling!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gurrinho_Sportfiskaren Visa inläggAnvänd inte köpetackel. Gör egna istället. Det blir billigare och mycket bättre.
Som spö tycker jag att du ska ha ett 9 fots 20-40 eller 30-60 grams spö.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Patrik (Team Poseidon) Visa inläggJag har också ett sånt spö Jonas är nöjd med mitt också. Men jag väntar fortfarande på mitt maxximus 8 fots 10 - 20 ib dom är perfekta till metet men priset ligger på 1500 kr, man är ju lite prylgalenNär vi pillemetar så använder vi 99 av 100 gånger 100 gr wiggler eller något liknade 100 grams drag. Spöet ska klara kastvikter på mellan 40 - 120 gr, det tycker jag är perfekt. Vet att många också använder spö som pallar för vikter mellan 30 - 60 gr men jag tycker det är helt för klent, även jerkbaits spö fungerar bra.
När det gäller tacklet så får man oftast dom flesta fiskarna på släpet och när det gäller rödspättan så är dom mycket försiktiga nappare, så när man lyfter tacklet så sitter dom där. Vissa dagar går pärlor och sånt hem och andra dagar så är dom inte speciellt förtjusta i det. Skrubban och sandskäddan är inga försiktiga nappare direkt och dom tycker om spinnarskedar, pärlor och annat krims krams. Köpetacklen utan krims krams fungerar utmärkt inne i hamnarna det har det gjort för oss i alla fall det verkar som tackel med pärlor lysslang inte går hem riktigt där, men ute på havet är det tvärtom. Dom tackel vi använder består av en upphängare och ett släp som är mellan 30 - 60 cm långt. Något annat som är viktigt att tänka på det är att alltid köra med flätlina vid pillemete.
Var i Norge ska du fiska ??
Inte riktigt bestämt ännu, men det blir nog kring senja.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tsunami Visa inläggOm ni är sugna på ett riktigt supervertikalspö så har varuhallen hobby i Ängelholm shimano blue rose spön till halva priset! helt sjukt grymma spön som väger absolut ingenting, de är till för speed jigging men de vekaste modellerna är klassade för upp tillca 150g och bör funka super för vertikalfiske efter plattisar! sen så har spöt även ryggrad för att bända upp riktigt stor fisk så även något att ha med på semestern! Bengt på varuhallen har fått hem en sändning specialprylar som inte finns i sverige så om ni vill något extra är det värt att kolla upp, köpte själv en stradic 10000 och ett shimano aspire 9 fot extra heavy som man kan bomba iväg 200g plus jiggar och annat gött med ska bli kul att testa lite spinnfiske i Norge som omväxling!
Till Whisky: Har du varit där innan då ?Senast ändrad av Patrik (Team Poseidon); 2009-11-08, 08:22.Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Patrik (Team Poseidon) Visa inläggDu har ju båt Joahn och metar en del i sundet borde väl vara intressant med mete tävlingen framförallt en kul grej...
Till Whisky: Har du varit där innan då ?
Nix, blir första gången på senja.
Vi funderar lite kring mefjord eller torsken.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fiskespö - NorgeresaHar ett odelat Battle Cat V-twist för tungt vertikalfiske efter Mal i Sydeuropa. 2 meter och kastvikt...2 Foton
-
Kanal: Havsfiske - Utrustning
2025-01-22, 08:19 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av pehea, 2017-01-22, 21:42
|
7 svar
1 241 visningar
0 gillar