Första havsfisket i Norge, har nog tusen frågor! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Första havsfisket i Norge, har nog tusen frågor!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Första havsfisket i Norge, har nog tusen frågor!

I mitten av augusti så bär det iväg till Rörvik/Vikna för fiske till havs. I fiskesällskapet så ingår folk med mångårig erfarenhet av det djupa fisket. Vad jag däremot är riktigt nyfiken på är fiske från land och från båt i lite grundare vatten. Hur fångar man Makrill från land eller inne på grundare vatten? Vilka arter kan vara möjliga att få på grunt vatten? Är det lönt att ta sitt gäddspö och släpa en wobbler efter båten som går ner på 1m? 3m? 6m? 9m? Om ja; vad bör användas som tafs? "Vanlig" gäddtafs eller nåt annat? Vilka bottenmetestackel bör användas för de arter som är möjliga att få på bottenmete?

Tack på förhand.
    All you need is Lubb.

Makrillen går bra att ta på en häckla med en kastpilk eller ett drag på typ 40g och uppåt i ändan. Annars kan man fånga tex Bleka, Torsk, Småsej, Havsöring på drag jigg och wobbler. De tar också på naturligt agn. Trolling funkar också finfint, jag brukar knyta en nylontafs som är lite kortare än spöt framför betet. Fiska från under ytan till 10m+, använd djupparavan typ Kuusamo eller liknande eller djupgående wobbler. Stl från 10cm och uppåt. Blåsilver är en bra färg som brukar funka. Bottenmete med glidande eller paternostertackel. Krokstorlekar från 6 och uppåt. Agna med fiskbit eller räka eller en kombination av båda. Vanlig mask funkar också hjälpligt men vattnas ur fort i saltvattnet.

Kommentera

Fråga 1; Hur grov nylonlina bör man ha som tafs?
      Fråga 2; Varför ska tafsen vara nästan lika lång som spöt?

V.g trolling så blir det inget avancerat eftersom den typen av prylar saknas, det blir snarare bara att helt enkelt kasta ut och hålla spöt i handen och invänta hugg.
      Senast ändrad av Usling; 2011-08-03, 21:02.
      All you need is Lubb.

Kommentera

Tafsens tjocklek kan vara från 0,40-045mm och uppåt vid trolling. Själv använder jag 0,45mm, till både trolling och mete. Iofs kan man meta med tunnare tafsar, men en tjockare tafs trasslar sig mindre när man släpper ut metet. Fisken verkar inte bry sig om tafstjockleken, i alla fall vad jag har märkt. Att hålla spöt i handen går bra, brukar göra det själv när vi trollar.

Kommentera

Här finns det massvis med info om bla inomskärsfiske: www.nordnatur.se/fjallbrynts_Froyatips.php

Kommentera

Tackar för alla tips. Dock så fungerar inte denna länk; http://www.nordnatur.se/fjallbrynts_Froyatips.php

Sen så är jag den typ av person som har en förkärlek till att ställa frågan "varför?". Således upprepar jag frågan; varför ska nylontafsen vara nästan lika lång som spöt när man wobblertrollar efter torsk, bleka, sej och vad som nu kan tänkas hugga i dessa trakter? Räcker det inte att den är såpass lång att huvudlinan(som i mitt fall är en flätlina)inte löper nån risk att skavas av i fiskkäften vid hugg?
            All you need is Lubb.

Kommentera

klicka på hem på den länken sen en bit ner har du fisketips där...

Kommentera

om ni kör big game regler - ta tag i tafsen så har ni fisken inne. Dessutom är det lättare att landa en fisk genom att ta tag i 0.45nylon och lirka in den än att göra samma sak med 0.20 flät. dessutom försvinner en bra bit nylonlina när man bytar bete ofta.

- http://www.nordnatur.se/
                - ner på sidan.
                - Fisketips

där har du sidan de länkade till.

Kommentera

En lång tafs är bra av flera orsaker, här är några.

1. Du slipper skarva om tafsen i tid och otid bara för att du byter drag.
                  2. Lättare att ta tag i linan vid landning när du använder en monotafs.
                  3. fiskar du på grunt vatten så finns alltid risken att du går ner på botten med betet och sticker något upp då så undviker du linbrott med en längre tafs.
                  4. Om du får på en större fisk och den gör en rusning precis i landningsögonblicket är det större chans att du tappar fisken om du bara har stum flätlina.
                  5. Linan syns mindre tydligt under vattnet
                  6. Skall du vikta ner betet eller liknande vill du gärna ha vikten 1,5 meter eller så framför draget, så du inte påverkar gången så mycket och det är lättare att fästa en vikt på mono.
                  7. IGFA regler säger att en fisk är landad när man rör tafsen, en längre tafs innebär att det är lättare att "landa".
                  8. Fisken fastnar ibland med lina omkring en fena eller liknande och kan då sno in sig, har man kort tafs är risken att flätlinan hamnar i munnen större.
                  Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Kom att tänka på det här med att "blya ner" vid wobblertrolling. Jag tänker mig någon slags konstruktion man kan ha på huvudlinan. Framför nylontafsen, på flätlinan, sätter jag i följande ordning(närmast tafsen); gummipärla för att skydda knuten till lekandet eller beteslåset som tafsen är ansluten till, glidande plastpärla med "inbyggt" beteslås(i detta beteslås ansluts päronsänke, tack vare beteslåset blir det enkelt och smidigt att byta vikt på sänket eller helt enkelt ta bort sänket), en till gummipärla och slutligen(närmast rullen)ett flötesstopp för flätlina så att konstruktionen inte glider omkring utan håller sig på plats.

Vad tros om en sådan konstruktion?

Hur tunga sänken ska man räkna med att man behöver ha tillgång till?

Redigering kl12:25: Går det lika bra med fluorocarbon som nylon?
                    Senast ändrad av Usling; 2011-08-04, 11:09.
                    All you need is Lubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    291 visningar
                    0 gillar