Havfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havfiske.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Förmodligen har jag haft en bra "guide" de tidigare gånger jag varit i norge för då har det kommit upp nån eller flera Sej eller torsk på 10+ i båten per dag nästan även om jag ännu inte fått torsk över tio.

Men vårat motto har väl varit att ju längre ut desto större fisk men man kanske ska försöka lite mer längs branterna inte alltför långt ut? Det är ju som ett dike som går ut på djup på drygt 100 meter.

Problemet är att man har så mycket ideér och så lite tid, men i slutändan så nöter man på ungefär samma sätt ändå.
    Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
      Förmodligen har jag haft en bra "guide" de tidigare gånger jag varit i norge för då har det kommit upp nån eller flera Sej eller torsk på 10+ i båten per dag nästan även om jag ännu inte fått torsk över tio.

Men vårat motto har väl varit att ju längre ut desto större fisk men man kanske ska försöka lite mer längs branterna inte alltför långt ut? Det är ju som ett dike som går ut på djup på drygt 100 meter.

Problemet är att man har så mycket ideér och så lite tid, men i slutändan så nöter man på ungefär samma sätt ändå.
      Man får nöta på, det handlar om att få någon form av känsla för hur man ska fiska och att tro på sig själv, kommer med tiden. Kanske idé att variera fisket? Är torskfisket trögt så prova plattfiskemete eller djupmete istället..
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
        Man får nöta på, det handlar om att få någon form av känsla för hur man ska fiska och att tro på sig själv, kommer med tiden. Kanske idé att variera fisket? Är torskfisket trögt så prova plattfiskemete eller djupmete istället..
        Ok, hoppas det blir minst en vända 2008 och att det blir bra väder för det styr även lite vart man kan fiska.
        Ola

Kommentera

Bytesfisken som vanligtvis är pelagisk (sill, lodda, skarpsill etc..) går djupt på dagen och vandrar (dygn-migrerar) upp till dem översta skikten om natten för att äta av olika djur/zooplankton som vuxit till i löpet av dagen.

Det var inga dåliga sejar som kom i silltrålen (yt-trål) om natten den gången jag pryade på silltrål i skagerak och kattegatt. Många av dem var på långt över 10 panner.

Dom där firrarna ni fiskar efter är ganska ljusskygga figurer och håller full rulle då man som minst anar det om natten.

Ett tips kan vara att inte fiska så intensivt på dagen, men mer på kvällen, natten och jäääääkligt tidigt på morgonen (kl 3-6). I alla fall i Juli och om man fiskar norr om polcirkeln (60°) så är ju solen uppe hela dygnet och det ljus som är på natten passar rovfisken bättre än på dagen.

mvh
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Det som gjort att du lyckats är envishet och nötande,du har varit ihärdig och det lönar sig.

Kommentera

Fin

Fin flundra, vad gäller ert övriga fiske så kanske ni haft lite otur men det är inte alltid så lätt att få 5+ fisk som man kan tro, ibland får man verkligen jaga fisken. Även i Norge kan det vara riktigt trögfiskat. Man får fiska av topp efter topp för att hitta fisk. När vi var på Fröya i våras var det ursegt och efter 3 dagars fiske så hade vi inte fått någon torsk över 3 kilo, först sista dagen fick vi en 10-kilos torsk och en bleka på 5,9 kilo inomskärs, utomskärsfisket var heldött.......Tror inte att tidpunkten är fel, fisket i juli-augusti kan vara utmärkt och sen är ju vädret behagligt med ofta liten dyning, i våras var dyningen upp till 8-10 meter vilket är kämpigt. Jag åker själv helst i juli-august p g a vädret. Dock, ta reda på tidvattnet i aktuellt område och välj fiskevecka efter det. Det ska vara så stor skillnad på låg och högvatten som möjligt. Länk för tidvattensprognos finns på www.norgefiske.se Kolla in tidvattenlänken från universitet i Oslo.
              Min erfarenhet visar också det du säger och början av augusti brukar vara bra fisketid.Vi har hittat mycket torsk på 20meters grynnor som legat på vikter mellan fem och tio men sällan över tio förutom en ifjol som vi hittade i en grop som var 27 och runt om 25meter djupt.Vi drev över denna grop flertalet gånger och det stod ett stort sejstim ovanför på 20meter och när vi lyckades kroka en sej och släppte ner fick vi 10talet torsk på 7-10 kilo och nicke tog som slutkläm en på 17,1 så ibland finns dom grunt.Våra fisken har visat att dom stora tar man på nykrokad sej man fått i frivattnet och släppt ner till botten och väntat på stortorsken.

Kommentera

Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
                Min erfarenhet visar också det du säger och början av augusti brukar vara bra fisketid.Vi har hittat mycket torsk på 20meters grynnor som legat på vikter mellan fem och tio men sällan över tio förutom en ifjol som vi hittade i en grop som var 27 och runt om 25meter djupt.Vi drev över denna grop flertalet gånger och det stod ett stort sejstim ovanför på 20meter och när vi lyckades kroka en sej och släppte ner fick vi 10talet torsk på 7-10 kilo och nicke tog som slutkläm en på 17,1 så ibland finns dom grunt.Våra fisken har visat att dom stora tar man på nykrokad sej man fått i frivattnet och släppt ner till botten och väntat på stortorsken.
                Visst kan torsken stå grunt ibland fast själv har jag bara fått en stor torsk grunt och bottennära, som regel har dom huggit pelagiskt och där det varit 50-150 meter djupt och då på en vevad stor jigg. Torskjiggen ska helst vara färgglad i skrikiga färger. Mete med sej har jag knappt testat men många lyckas ju få stor torsk på det.
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Visst kan torsken stå grunt ibland fast själv har jag bara fått en stor torsk grunt och bottennära, som regel har dom huggit pelagiskt och där det varit 50-150 meter djupt och då på en vevad stor jigg. Torskjiggen ska helst vara färgglad i skrikiga färger. Mete med sej har jag knappt testat men många lyckas ju få stor torsk på det.
                  Vi har kört med 150grams pirk så vi fått sejar på och sedan släppt ner på topparna på grynnorna och det är väl inte så många tior på topparna men när man driver ut över kanten och ner mot djupare vatten är det inte ovanligt att det står stor fisk på sidorna av topparna. Vårat fiske har ofta bedrivits på djup mellan 15-75 meters djup och det ger mycket torsk på fem till tio och ibland kliver det på större fisk. Årets resa fick vi dom två största på 17,2 och 16,4 på beskedliga djup som 30-40 meters djup. Jag tackar för bra inlägg man kan lära sig av. fish on

Kommentera

Vi tänker åka runt midsommar har vi sagt vi som ska åka.
                    Båtar tänker vi hyra om de finns.
                    Kanske ett Ekolod med.
                    Resten av utrustning har vi själva.

Vart ligger Helnessund i norge då tro?
                    är det bra fiske och bra service på boende och sånt där.

Finns det nån hemsida som det går att kolla på?

// Magnus

Det är nog bra ifall du specificerar lite mer.

När tänkte du åka?
                    Behöver du båt?
                    Ekolod?
                    Kartplotter?
                    Hyra utrustning?

Hur lång är du villig att åka?

Vi har åkt till Helnessund sista 2 åren, kostar drygt 8 000:- för boende och båt med plotter och lod. för en vecka i högsäsong.
                    Lämpligt antal 3 men går kanske med 4 pers.

Och drygt 140 mil ifrån stockholm.

Kommentera

okej, har inte tänkt på att dem ordnar resor.

Ska nog kolla lite med dem med.

Bruckar du åka med några kompisar själva med å?

// Magnus

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      124 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      315 visningar
                      0 gillar