Om jag har förstått det rätt så är minimummåttet på torsk runt 45 cm, och att man därmed måste släppa tillbaka all torsk under måttet. Men är det inte så att torsken inte klarar av den snabba uppstigningen till yta och får dykarsjukan?? Isåfall är det ju bara onödigt att släppa tillbaka någon torsk över huvudtaget, då den lika bra hade kunnat ätas upp. Är jag ute och cyklar eller?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
torsk-dykarsjukan
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av janico Visa inläggOm jag har förstått det rätt så är minimummåttet på torsk runt 45 cm, och att man därmed måste släppa tillbaka all torsk under måttet. Men är det inte så att torsken inte klarar av den snabba uppstigningen till yta och får dykarsjukan?? Isåfall är det ju bara onödigt att släppa tillbaka någon torsk över huvudtaget, då den lika bra hade kunnat ätas upp. Är jag ute och cyklar eller?
Tumlarentrolling är livet
-
Märkte ochså detta då jag var och bottenmetade på kusten på kanske 15-20 meter vet inte exakta djupet.. men då fick jag massa små torsk och dom var väldigt sega när man skulle släppa tillbaka dom, dom låg och flöt på rygg nästan och var riktigt sega, men tillslut så stack dom iväg..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Nilsson Visa inläggMärkte ochså detta då jag var och bottenmetade på kusten på kanske 15-20 meter vet inte exakta djupet.. men då fick jag massa små torsk och dom var väldigt sega när man skulle släppa tillbaka dom, dom låg och flöt på rygg nästan och var riktigt sega, men tillslut så stack dom iväg..
Kommentera
-
Pressar man torsken för snabbt så spelar det ingen roll om den tagits på 20 m eller 100 m, den kommer ändå att flyta i ytan. Vad det handlar om är att ta upp fisken i lugn takt. Många gånger är det mindre torsken på upp till 2 kg som klarar sig sämst. Anledningen är enkel. Små fiskar går snabbt att veva upp. En halvkilostorsk tagen på 20 m är bara att veva upp som pilken och då kommer den också att ligga i ytan och flyta. Större torskar kämpar och tar längre tid att ta upp och klarar sig då också bättre. Men tar man upp all torsk i lagom takt så går det för det mesta bra. Ett bra tips är att låta fisken "bubbla av" sig när man ser den från ytan, alltså runt 4-5 m ned. Håller man den där så kommer det en strid ström bubblor från fiskens analhål. Det är fisken som tryckutjämnar genom att göra av med gas ur simblåsan. Väntar man till den bubblat färdigt så brukar återutsättningen gå bra sedan också. Vi återutsätter mycket torsk vid vårt vrakfiske som sker på 40-70 m djup. Detta förutsätter ju också en varsam hantering av fisken. Snabb avkrokning, gärna i vattnet är bäst. Ska man lyft in fisken i båten så tar man ett grepp i gällocket med ena handen och stöder under magen med andra och lyfter in fisken vågrät i båten. Fiskens ryggrad är inte byggd för att klara belastningen av hela dess kropp hängande lodrät i luften. Dess kropp är ju viktlös i vattnet. Håller du en torsk lodrät blir den flera centimeter längre och du hör hur ryggraden knakar. Jag är övertygad om att det inte är bra. Så vill du återutsätta fisken så följ mina tips.Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se
Kommentera
-
Vi använde ovan nämnda teknik (låta torsken bubbla av sig) vid årets Norge-resa och det var mycket effektivt. Inga problem att återutsätta även om vi fiskade på 100-120 m. Det gäller bara att komma ihåg att stanna av de där sista metrarna och inte vara för otålig att komma ned igen.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Alessandro Visa inläggVad tror ni om att klämma den lite lätt på magen och sen släppa i dom med lite fart med huvudet före?
jag är ingen havsfiske expert men din ide låter rätt kass
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inläggEtt bra tips är att låta fisken "bubbla av" sig när man ser den från ytan, alltså runt 4-5 m ned. Håller man den där så kommer det en strid ström bubblor från fiskens analhål. Det är fisken som tryckutjämnar genom att göra av med gas ur simblåsan. Väntar man till den bubblat färdigt så brukar återutsättningen gå bra sedan också. Vi återutsätter mycket torsk vid vårt vrakfiske som sker på 40-70 m djup. Detta förutsätter ju också en varsam hantering av fisken. Snabb avkrokning, gärna i vattnet är bäst. Ska man lyft in fisken i båten så tar man ett grepp i gällocket med ena handen och stöder under magen med andra och lyfter in fisken vågrät i båten. Fiskens ryggrad är inte byggd för att klara belastningen av hela dess kropp hängande lodrät i luften. Dess kropp är ju viktlös i vattnet. Håller du en torsk lodrät blir den flera centimeter längre och du hör hur ryggraden knakar. Jag är övertygad om att det inte är bra. Så vill du återutsätta fisken så följ mina tips.
Många av torskfiskarna man vevar upp har simblåsan långt utanför munnen i bland och då funkar inte återutsättningen, fiske flyter ju som en "kork".
Torsken reglerar "gasen" (som består av kvävgas) i simblåsan m.h.a. en körtel som sitter långt fram i simblåsan (en sorts rosa "massa" som är synlig då man rensar fisken). Tror torsken har mer luft i simblåsan vid tom mage men har inte fått det bekräftat.
Fisken påverkas mycket negativt vid att lyftas från bottnen i hög fart. Den klarar sig bättre med metoder som t.ex. Anders beskriver, men det är också mycket individuellt (fiskar imellan) hur dom tål det här. Blir dom inte vimsiga (och långsam hemtagning är säkert till nytta här) så klarar dom att simma ner igjen för att "trycka i hop alla gaser igjen"
Ang. ryggradsskador så får de flesta fiskar det vid lyft i bara stjärtfenan
mvhMvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
|
0 svar
117 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]() |