Tips mm inför NordNorge... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips mm inför NordNorge...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips mm inför NordNorge...

Hallo.
    Skall till Sommaröy/Tromsö på Söndag.
    Har vart runt i varenda sportfiskebutik idag och köpt slut på alla stora jiggar som går att få tag i.
    Tänkte höra mig för om någon har lite tips inför en fiskeresa till Nordnorge.
    Vad använde ni för prylar, tackel specialtrix etc !!!
    Kanske tillomed är någon som skall dit...?

Vore jättetacksam för all hjälp!!!

Ha de!!
    / Hans Jacobsson

Hur stora jiggar har du köpt? Kollat in Prologic´s sortiment, dom har en intressant jigg som väger 115 gram.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

När det gäller jiggar kör vi med dessa: http://www.teambjork.se/Shadjiggar/jig.htm

Tycker dom är outstanding. Andra skallar vi har använt har haft för klena alt för grova krokar som gör att onödigt mkt fisk går loss.

Sen funkar ju Storm såklart. 365:an för djupt/strömt fiske, sen finns det mindre för spinn på grundare bottnar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hassehopp Visa inlägg
        Hallo.
        Har vart runt i varenda sportfiskebutik idag och köpt slut på alla stora jiggar som går att få tag i.

Ha de!!
        / Hans Jacobsson

Vad vill du helst fiska efter för arter? Sommaröy känner jag inte till men jag vet att det finns bra med fin havskatt och stora rödspättor runt Kvalöy....Även chans på hälleflundra..Dessa arter skulle jag satsa på i det området.
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Hallo.
          tackar för svaren!
          Vi är mest på jakt efter Stortorsk, Hälleflundra, Marulk, Havskatt mfl.
          Jiggarna jag köpt väger den minsta 265 g, Kör mest med Storm gigant Shad 365 g, BKPK & GT.
          Har fått tag i några "bläckfiskar" som väger 400 g och är ca 40cm långa, de skulle vara grymma till hälleflundra, funkar typ som våra häcklor här på västkusten..
          Ni som kan lite, vad tror ni skulle funka till hälleflundra, havskatt och stortorsk...??? skulle det funka med extrakrokar på jiggarna, tips på bra metetackel till Större plattfisk typ spätta... etc etc. Har ni några specialare att dela med er av...??

Ha de!
          /Hans Jacobsson

Kommentera

Hallo.
            tackar för svaren!
            Vi är mest på jakt efter Stortorsk, Hälleflundra, Marulk, Havskatt mfl.
            Jiggarna jag köpt väger den minsta 265 g, Kör mest med Storm gigant Shad 365 g, BKPK & GT.
            Har fått tag i några "bläckfiskar" som väger 400 g och är ca 40cm långa, de skulle vara grymma till hälleflundra, funkar typ som våra häcklor här på västkusten..
            Ni som kan lite, vad tror ni skulle funka till hälleflundra, havskatt och stortorsk...??? skulle det funka med extrakrokar på jiggarna, tips på bra metetackel till Större plattfisk typ spätta... etc etc. Har ni några specialare att dela med er av...??

Ha de!
            /Hans Jacobsson

Kör med jiggarna till stort orsk och hälleflundra. Enligt mig behövs inga extrakrokar. Siktar du på havskatt så skulle jag köra med agnad pirk och fiska bottennära, d v s ta bort trekroken från pirken och knyt istället fast 20 cm nylon med en 6/0 enkelkrok på. Agna sedan med en lagom sejbit...Fiska genom att dunka pirken i botten. För rödspätta så gör ett släptackel med enkelkrok storlek 1/0-2/0...Agna med sejbitar eller räkor..
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Tackar för tipsen BBRF ! !
              Det till katten skall jag köra stenhårt på!!

Tar gjärna emot fler tips!! Är öppen för allt!!

/Hans Jacobsson

Kommentera

BBRF har bra koll på det.
                Kan väl komplettera med att det inte är fel med en upphängare ovanför pilken vid havskattmete. Visserligen så nappar majoriteten på den nedre kroken men man kan ju få dubblé. Två filéer luktar också mer än en. Skär filéerna långsmala så gör de inte så mycket motstånd i vattnet vid nedsläppet och fiskar bättre också.
                Shadjiggarna är bäst för flundran. Veva dem sakta upp och ned i vattnet med spinnstop. På grundrare vatten kör du med lite mindre shadar och kastar.
                Shad är bra till torsken också men det bästa torskbetet för STOR torsk är att meta med en hel sej i 0,5-1kg klassen. Man kan göra specialtackel till det men det enklaste är att använda pilken som tyngd. En rörpilk på 400-500 gram behövs. Så fäster man pilken trekrok i sejens mun och har gärna en kort tafs minst 1mm nylon bunden i pilkens nedre ring med lekande. På den tafsen binder man en trekrok som man fäster i sejens rygg. Ned med allt till botten, veva upp en meter och vänta på att spöet bockar sig. Du får bara stor torsk på detta sätt. Det är sällan torsken under 8-9 kg nappar och du kan således sålla bort de små oönskade. Som bonus kan man få fina flundror på detta sätt också. Mete med levande fisk är förbjudet i Norge men du kan säkert gissa vilket som är effektivast av dött eller levande agn...
                Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Hallo.

Ha de!!
                  / Hans Jacobsson

Jag sticker dit om 3 veckor har du varit där förut så du har koll på några bra platser eller? har du egen båt eller hur ska du fiska? du får gärna tipsa om du har nå bra platser där och skriv gärna här i tråden hur fisket gick när du är tillbaka just nu känns de som att ja har 0 koll på havsfisket så ja kanske håller mig till flugstången i älvarna

Kommentera

Tackar för tipsen BBRF ! !
                    Det till katten skall jag köra stenhårt på!!

Tar gjärna emot fler tips!! Är öppen för allt!!

/Hans Jacobsson
                    Ser fram emot en rapport sedan. Tänk på att fiska bottennära för havskatten. Dunka pirken i botten och lyft sedan spöet max cirka 30 cm, ny dunk o s v....Kan säkert finnas stor kolja i området också, om det nu är intressant. Samma fisketeknik men sätt en diskret färgad jigg som upphängare 2-4 decimeter ovanför pirken. En mörkröd eller mörkblå jigg är mumma för koljan....
                    Senast ändrad av BBRF; 2007-07-29, 00:21.
                    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    106 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    242 visningar
                    0 gillar