Torsk från land, tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torsk från land, tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Torsk från land, tips?

Hej på er.

Imorgon tänkte jag fiska lite torsk från land ute i gbg's skärgård. Har dock inte fiskat annat än makrill och havsöring i havet så vet inte riktigt vad jag har att förvänta mig.

Är det något speciellt jag behöver tänka på i utrustningsväg och andra grejer?

Mvh och tack på förhand.

Känns spontant inte som det finns mycket torsk i Göteborgsområdet. Skulle försöka ta mig till Marstrand om jag var du där har du nog lite bättre chans. Har bara tagit torsk med LRF utrustning och en metalljigg med en isome (hetare version av en gulp mask) på kroken.

Kommentera

Ursprungligen postat av crowax Visa inlägg
      Känns spontant inte som det finns mycket torsk i Göteborgsområdet. Skulle försöka ta mig till Marstrand om jag var du där har du nog lite bättre chans. Har bara tagit torsk med LRF utrustning och en metalljigg med en isome (hetare version av en gulp mask) på kroken.
      Asså? Var på Marstrand? Och det är uteslutet med vanliga skeddrag eller? haha

Kommentera

Klart det måste gå att få någon stackars torsk från land någonstans mellan vinga-marstrand.

Det ser mörkt ut dock. Det är mina vatten och jag är myycket längre ut. typ 5-10 nm utanför hätteberget. Men det sagt så har jag faktiskt aldrig försökt fiska från bergen i Marstrand. Vet att man får firrar där. hört det många gånger så de finns definitivt där.

För egen del så är det oftast småfirrar jag lyckas lura upp. Har inte knäckt koden för torsk över fem kg.. Som jag fick i princip varje gång jag fiskade som parvel.. Delvis uppväxt på kusten...

Som det ser ut nuförtiden så bör dock allt torskfiske vara C&R om det går att rädda dem. Så illa verkar det faktiskt vara...
        __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Svarade ju inte på din fråga...

I inloppet från norr åt sas ute på marstrandsön. Där har man nog chans att få både torsk och makrill med lite tur. Går en gångväg runt kobben som man kan följa lite rufft. Men sedan är det klättring för att komma åt bra fiskeställen.

Väldigt kargt men vackert i bra väder.
          __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Tråkigt att höra, men ändå inget som förvånar. Hör alltid dessa grejer om vattnet i göteborg, både hav och sjö. Frågan är vad man då ska fiska...

Kommentera

Har själv märkt ett ökat intresse för i princip alla andra arter. Då tänker jag på gylta och kanske i synnerhet piggvar som verkar seglat upp som heta firrar.

Gyltorna förstår jag. Stridbara rackare de där. Piggvaren jagas ju nästan på parkeringen där man lämnade bilen.. Ett väldigt speciellt fiske på grunt vatten med vattenkikare osv. Känns främmande för egen del.

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av drakelito Visa inlägg
                Hej på er.

Imorgon tänkte jag fiska lite torsk från land ute i gbg's skärgård. Har dock inte fiskat annat än makrill och havsöring i havet så vet inte riktigt vad jag har att förvänta mig.

Är det något speciellt jag behöver tänka på i utrustningsväg och andra grejer?

Mvh och tack på förhand.
                Det du har att förvänta dig är att eventuell fångad torsk är så liten att den ska återutsättas. Tror inte du får någon om du inte hittar djup på runt 10 meter och mer.
                http://enamatorfiskare.blogspot.se
                Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Var på Orust över nationaldagen & då stod jag under Vindöbron & fiskade.
                  Fångade både havsöring (små) samt en hel del småtorsk.
                  Fiskade med abborrespöt så torskarna på strax över kilot var riktigt roliga.
                  Alla tog en traditionellt jiggad berlkleyjigg.
                  Kanske inte storleken på fångst du söker, men det går iaf att fånga torsk från land.
                  Jag tyckte det var skojj iaf för jag fick pb på torsk, öring samt stensnultra.
                  C&R på allt.
                  Bara ett kast till..

Kommentera

Landnära får man och köra senast i maj.Var i Lysekil på ett ställe.100 små sejar och 20 mattorskar på nån timma.Landnära bergstorsk och det var inte ens djupt...

Gäller bara och hitta dom

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    106 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    241 visningar
                    0 gillar