Havsöring i 1 gradigt vatten - hur går jag tillväga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring i 1 gradigt vatten - hur går jag tillväga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöring i 1 gradigt vatten - hur går jag tillväga?

Efter lång väntan så ska mitt kustöringställe alldeles nyligt ha blivit isfritt enligt smhi:s iskarta. Vattentemperaturen verkar växla mellan 0-1 grader enligt klart.se. Mina redskap är haspelutstyr. Båt saknas. Vadare saknas.

Frågan lyder: Vad gäller?
    Går de ens nära land på grunt vatten(knappast mer än 1,5-2m) i såpass kallt vatten?

Förra året var ytvattentemperaturen 4 grader på premiärturen, och då gick de att få att hugga på långsamt hemtagen gulpmask på bombarda.
    Finns det nån allmänt vedertagen nedre gräns vad gäller ytvattentemperatur?
    All you need is Lubb.

Jag fick min första HÖ när vatentemperaturen enligt klart.se var 1 grad varmt. Fick den från land mellan förbiströmmande isflack. Så nog tror jag att du har chans att få en nu. Fast räkna med att de är tröga och stela pga. av kylan.
    Gråt inte...
    båten ligger i vassen still
    full med gäddor och braxar
    full med ålar och laxar
    (Alice Tegnér)

Kommentera

Utan att göra anspråk på att vara expert på havsöring, men är det inte i kallt vatten de gärna går grunt? Jag har i alla fall fått lära mig att söka dem djupare under sommaren, gärna i anslutning till djupbranter.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

Kommentera

När vinterkylan gör att vattentemp sjunker drar både Hö och dess bytesdjur till djupare vatten. Nånstans vi fyra grader lär öringen sluta söka näring. När våren kommer och vattnet successivt värms upp kommer prylarna in på grundområdena igen. En vattentermometer är guld värd, det kan vara stor skillnad. Leta efter sydvända grunda vikar där solen legat på. Skitfiske och ta hem betet sakta. Eller fort. Man får testa.
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Jag hade testa fiska djupt i dina vattentemp. "Hemma" hoppar jag över om vattentemp är under fyra grader. Är inte expert, men börjar lära mig. Det abramis skriver gäller sommarfisket. Då blir det ju tvärtom med mycket eftersom öringen "vill ha" sin trivseltemperatur.
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Kom på en grej. Saliniteten. Det kostar energi för öringen att göra sig av med salt den får i sig av vattnet. Men på Sveriges baksida har nu ju för fan inte salt i vattnet! Då borde fisken kunna vara aktiv i något kallare vatten. Jag fiskar på framsidan. Där har vi salt. Och är saltstänkta pôjkar. Det kan ju vara skillnad på fisket som sagt. Skitfiske å ha det gôrgott, Usling!
            Senast ändrad av Abumatic220; 2018-04-10, 19:29. Anledning: För bråttom ;)

Kommentera

Jag vevar typ lika snabbt oavsett årstid, de flesta hugger ju endå oftast vid spinnstopp lr när man börjar veva efter spinnstopp, tror inte att ett snabbt hemtaget bete är för snabbt för öringen även om det är kallt i vattnet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
                Kom på en grej. Saliniteten. Det kostar energi för öringen att göra sig av med salt den får i sig av vattnet. Men på Sveriges baksida har nu ju för fan inte salt i vattnet! Då borde fisken kunna vara aktiv i något kallare vatten. Jag fiskar på framsidan. Där har vi salt. Och är saltstänkta pôjkar. Det kan ju vara skillnad på fisket som sagt. Skitfiske å ha det gôrgott, Classe!
                Intressant. För övrigt: Den riksdagskandidat som förespråkar en redig kanal mellan Trondheim och Umeå får min röst. Förhoppningsvis blir Bottenviken salt samt får en massa skojiga fiskarter.
                All you need is Lubb.

Kommentera

De två öringar jag fått hittills denna säsong har tagit på väldigt grunt vatten med vattentemperatur mellan 2,3 och 2,8 grader.

Kommentera

Dynamit är det bästa...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    106 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    241 visningar
                    0 gillar