Öresund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öresund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Öresund

Precis köpt båt så nu blir de fiske i Öresund!

Var ute igår mängder med sill utanför Ven. Men imorgon blir det att bara söka torsk.. Vart ska jag söka,tips?
    Undrar även om någon har/kan göra en karta där fartlederna går med yrkesbåtar?, vill hålla avstånd dit

Tack!

Känner du inte till farlederna och reglerna för dem så bör du stanna hemma, annars kan det bli böter.
    Där finns bojar som markerar gränserna, i norra delen är det högertrafik.
    Du får titta på sjökort , endel kan man se på Eniro.
    "HalvDan var här"

Kommentera

Har varit ute ett par gånger på sistone i båt men där är just nu för mkt SILL enligt mig torsken verkar vara svår att lokalisera.

Kommentera

Det står stor torsk under eller över sillen. När du har sill på så låt den bara vara krav vid botten så hugger torsken. Bara vänta så skall du se att torsken klipper din krokade sill. Ha rejäla sillkrokar om du skall klara torsken också.

Farlederna är utmärkta på sjökorten. För du har väl GPS plotter och ekolod?

Kommentera

Tack för svar! Japp jag har ekolod dock inget plotter, har bara en gratisversion på mobilen.. Igår höll vi till utanför Ven, bara sill. Fick en liten torsk också. Men kanske bättre att söka av det grunda? hur gör ni när ni söker torsk, kollar ni så det är rödmarkerat längst botten? eller ni fiskar så fort ni ser ett streck på lodet längst botten?

Kommentera

Hittar du jagande torsk ser du dom. Kan ibland se ut som tjocka maskar som tagit chack. Beroende på hur bra träff du får på lodet.
            Hitta ett gäng för ett tag sedan en bit sidan om ett sillstim. Skärmen fylldes med tjocka röda sträck och det högg frenetiskt så länge vi lyckades hänga på torsken. Då fanns dom från bott till ett par meter under ytan.

Kommentera

Aha ok, var det på grundvatten? Får ni tjocka sträck fast ni kör båten i snabb hastighet, eller det är bara när ni smyger fram?

Kommentera

Får bulor när jag kör... Kör jag sakta så får jag bågar, står jag still så blir de sträck. Precis så de fungerar.
                Senast ändrad av Snöhäst; 2015-10-21, 08:24.
                Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Grundvattenfisket är lite försenat. Torsken fortfarande rätt utspridd. Jag tror inte den har riktigt börjat gå upp och äta krabba. Tror den fortfarande jagar sill.

Kommentera

Har någon tid över som kan rita ut exakt vart farleden går? Japp, jag har sökt på google osv, osv.. Men hittar ingen karta. Tack!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    292 visningar
                    0 gillar