Båtramp vid/runt helsingborg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtramp vid/runt helsingborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båtramp vid/runt helsingborg

Någon som kan berätta hur man lättast lägger i båten för en runda i öresund? Platser, priser, vem man skall kontakta osv

MVH
    Stefan

Ursprungligen postat av Stefannilsson73
    Någon som kan berätta hur man lättast lägger i båten för en runda i öresund? Platser, priser, vem man skall kontakta osv

MVH
    Stefan
    Kan tänka mig att det finns en ramp i Råå, annars kan du ju köra ner till Landskrona, där finns det ramper också.

Råå ligger strax söder om Helsingborg och där finns en liten hamn.

Råå Helsingborgs Segelsällskap.. De borde kunna hjälpa dig.
    Tele 042-26 17 68

Kommentera

Finns en OK ramp som fungerar med tvåhjupsdrivet mitt inne i HGB, i hamnen bredvis de "stora" danmarksbåtarna.
      sigpic

Kommentera

Viken, höganäs har också. Men det är en bit att köra om du inte har en snabb båt.
        Dock är det bra fiske där med.
        /Lazinko

Kommentera

Finns massor av ramper.

Helsingborg - Norra hamnen bredvid turfiskebåtarna. Ganska brant ramp som slutar i ett tvärdjup. Men fungerar bra om man är försiktig. Gratis. Det kostar däremot att parkera bilen mån-lör. 3 el 4 kr/timmen. Ställ trailern utan nummerskylt bredvid rampen så slipper du betala för den också. Kan vara svårt att få parkering under dagtid. Kom på morgonen. Centralt och bra för Öresundfisket. Nära till Disken och de kända stortorskställena. Är så gott som alltid isfri på vintern.

Råå - Finns två ramper. En liten sunkig inne i ån. (Det går bara att ta sig under broarna med liten båt) och en i småbåtshamnen på södra sidan. Den är bra men har för mig där är bom på den. Svårt att komma tidigt m.a.o. Har bara varit där en gång innan bomens tid

Domsten - Lätt ramp att använda. Stor plats att ställa båt och trailer förrutom på vintern då folk vinterförvarar sina båtar på parkeringen. Men brukar gå bra ändå. Hamnen fryser lätt vintertid och rampen sköts dåligt under lågsäsong. Det kan vara både tång och is på den. Å andra sidan brukar gubben inte orka ut för att ta betalt för isättningen då. Kostar annars 60 kr tror jag

Ålabodarna - Liten hamn med en liten och trång ramp. Använd istället:

Borstahusen - Centralt för fisket vid Ven. Kullerstensbelagd ramp svagt sluttande ramp (vet inte hur den är vintertid) Stor plats att ställa båt och trailer. Rampavgiften betalas i en plåtlåda vid rampen. 60 kr tror jag

Det finns ramper längre norröver också. Viken, Höganäs, Nyhamnsläge och Mölle. Det är möjligt där är ramper i Lerberget och Lerhamn också. Vikens ramp vet jag ser bra ut även om jag inte använt den. Rampen i Nyhamnsläge är lite krånglig och hamnen är rena katastrofen. Den är skittrång i alla fall på sommaren när jag var där. Krockade med flera båtar både på väg in och ut. Gick helt enkelt inte att undvika då folk lagt sina båtar framför rampen.
          Mölles ramp är ganska brant och lite trång. Annars är där gott om plats att ställa bilen bakom hamnkaféet.

Söderöver finns där en ramp i Lundåkrahamnen.

Rekomenderar dig att använda Norra Hamnen i HBG. Centralt för fisket på Sundet oavsett om du ska fiska plattfisk, vintertorsk eller sill. Det är nära till allt. Du kan höra av dig på
          storfiskaren999@hotmail.com
          om du vill ha lite positioner
          Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Tänk bara på att rampen i norra Helsingborg vid fiskebåtarna kan vara väldigt glatt, såg två stycken som blev blötta när de ramlade omkull vid sjösättning av båten. Inte roligt att bli genomblöt innan fisket.
            Tumlaren
            trolling är livet

Kommentera

Ja rampen i Norra hamnen är ofta glatt längst ned då det är lite vatten i hamnen. Vattnet i hamnen varierar en del pga av strömmar och pga av att färjorna trycker in vatten i norra delen av hamnen. Men så länge man låter bli att gå på den gröna algmattan så är det inga problem. Det är heller inga problem vid isättningen eftersom man inte är nere med bilen på algerna. Det var visserligen en olycka vid rampen i somras men den killen hade en jetski på en kort trailer som han körde så långt ned att den gick över kanten och sedan åkte bilen med. Ibland när det är liten vatten behöver man köra ganska långt ned för att båten inte ska skrapa i rampen vid isättning men det räcker att hålla sig någon meter från kanten så går ju båten fri ut i det djupa vattnet.
              Men visst det är ingen nybörjarramp
              Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Jag testade sundet för första gången igår. Vi sjösatte i Ålabodarna (vilken jag tror ligger närmast Ven) och det gick skitbra, man måste ha en riktigt stor båt om den ska upplevas som trång. 100:- kostar det per gång alt 500:- för ett årskort

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                0 svar
                118 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                6 svar
                295 visningar
                0 gillar