Plattfisk, ensam om problemet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plattfisk, ensam om problemet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Plattfisk, ensam om problemet?

Tjena, var ute o fiskade plattfisk precis. Gick bra som fean, ända problemet jag hade var att varenda jäkel som var över 200g. Svalde hela kroken, Har en peang tång som är ungefär 20cm som är perfekt för att trycka ner i små munnar runt 15cm av den går att trycka ner i själva fisken utan att fingrarna tar i o då är de precis att jag får tag i krok fan. De sprutar blod åt alla håll när man är klar och man har stått o funderar på vilket håll man ska dra kroken för att man inte ser vilket håll den sitter för att de är mycke mörkt nere i en plattfisks tarm. Vi var 4 st i liten båt på runt 5meter, ingen annan hade problem med att fisken svalde kroken så jävligt? Satt mest i "läppen" på dem andra.

Man vill liksom kasta upp fisken i båten o sänka ner tacklet så snabbt som möjligt igen utan att behöva vara 50meter bort från där man fick fisken... Fick ändå 16 plattfiskar och behöll 3st av dem, då vi kör mer på C&R då jag (vi) tycker de är onödigt att ta upp för liten fisk osv... Därför är de lite surt att skada fisken så mycke, dessutom jobbigt att de tar 15minuter innan man får i sitt tackel igen som sagt.

Så... Är jag ensam om problemet? Eller vad kan problemet vara? Kan de handla om "otur" att man får fisken som är hungriast?

( "Stavfel" finns antagligen då jag fortfarande är stel om fingrarna eftersom de är kallt ute )
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Testa cirkelkrok.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Större krok?

Kommentera

Vad ska cirkelkrok vara bra till? Problemet är att folk använde precis lika stora krokar fast de hade längre "skaft" men jag kan inte se varför de skulle göra så att problemet försvann, dessutom precis lika mycke räka.
        Senast ändrad av Snöhäst; 2013-10-12, 19:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
          Vad ska cirkelkrok vara bra till? Problemet är att folk använde precis lika stora krokar fast de hade längre "skaft" men jag kan inte se varför de skulle göra så att problemet försvann, dessutom precis lika mycke räka.
          Där har du skillnaden, de med längre krokskaft är lättare att få tag i kroken på, brukar kallas "spättekrok".
          Anledningen till cirkelkrok är att kroken i regel fastnar längre ut.

Kommentera

Men problemet är att de inte sitter lika långt in utan bara i läppen ändå? de har liksom inte svalt dem krokarna... :s

Kommentera

Men problemet är att de inte sitter lika långt in utan bara i läppen ändå? de har liksom inte svalt dem krokarna... :s
              väntar du längre med mothugget? trär du bete över hela kroken medans de bara trär över krokböjen osv?

Kommentera

Gör mothugget direkt när jag känner fisken, kör med ett spö som är runt 18-31.

Så här sätter jag på räkorna, de är dock skalade o sådant.
                Bifogade filer

Kommentera

Om kroken sitter i läppen är det ju en skitbagatell att få loss dom..

Om dom sväljer kroken hjälper det att ha långskaftade krokar, kolla på tacklarna du köper färdiga, dom har lagom långa skaft.

Har plattfisken svalt kroken och du har bråttom att få ut den , skär ett snitt på vardera sidan av huvet men inte igenom,
                  vrid sedan huvet och dra, då kommer alla inälvor samt din krok ut hängande i huvet.

Kommentera

Cirkelkroken fastnar oftast i mungipan på fisken o är lätt att plocka bort samt att det är skonsammare för fisken om man vill släppa tillbaka den.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    106 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    241 visningar
                    0 gillar