Hälle Vs. GT - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hälle Vs. GT

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hälle Vs. GT

Tjena! Som rubriken lyder. Ska till Norge i sommar. Fiska hälle för första gången. Hade förmånen att fiska GT förra året och det var inga snälla killar. Hur står sig hällen gentemor GT:n ni som fångat båda? Är det som vissa tjejer i sängen, dvs döa sillar eller kommer dom lite nära GT:n i styrka ? Frågar därför jag ska inhandla utrustning och funderar på hur kraftig den ska vara.

Tack på förhu...förhand!

Haha, tror knappast hällen kan mäta sig med GT:n. Jag har visserligen inte fått GT men Bluefin Trevally och olika arter i jackfamiljen. Det är helt klart bra tryck i hällena men de kan inte mäta sig i explosivitet med sina sydliga fränder. Däremot är de ju fortfarande grymt starka och rusar på bra och de kan ju bli rejält stora så underdimensionera inte utrustningen. Ett 20/30 Ibs spö med bra lyftkraft och en rulle med bra broms är ett måste. Du behöver inte en jätterulle för man fiskar för det mesta hällena på 10-40 m djup. Det blir bara tungt att fiska med stor rulle. Den bör rymma åtminstone 250m 0,30 flätlina, gärna lite mer.
    Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inlägg
      Det blir bara tungt att fiska med stor rulle. Den bör rymma åtminstone 250m 0,30 flätlina, gärna lite mer.
      OT: Och så envisas folk med minst 0.40 flätlina till gädda.
      Hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet - Alla som drunknar har vatten i lungorna.

Kommentera

Ursprungligen postat av guhra Visa inlägg
        OT: Och så envisas folk med minst 0.40 flätlina till gädda.
        Men det beror mer på att man inte vill kasta bort sina beten vid ett skatbo....

Kommentera

Den dagen det händer mig ska jag oxå skaffa havsfiskegrejer.
          Hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet - Alla som drunknar har vatten i lungorna.

Kommentera

Tack för svar. Tänkte köra uteslutande haspel faktiskt. 6000-rulle, men spöt är värre med. Är inne på penn trq, men har fått olika tips på storlek. Har sj vart inne på 20-50 lb. Detta för att köra speegjigg på sej samt torsk. Men nu fått tips från butik att köra på 65-100 lb. Nån som har förslag? Vi körde på 80-130lb i Kenya och det funkade bra på stygga Gt.

Kommentera

Ursprungligen postat av krizz Visa inlägg
              Tack för svar. Tänkte köra uteslutande haspel faktiskt. 6000-rulle, men spöt är värre med. Är inne på penn trq, men har fått olika tips på storlek. Har sj vart inne på 20-50 lb. Detta för att köra speegjigg på sej samt torsk. Men nu fått tips från butik att köra på 65-100 lb. Nån som har förslag? Vi körde på 80-130lb i Kenya och det funkade bra på stygga Gt.
              Haspel är ju lite coolt. Jag antar du menar en Stella 6000? Bra val i så fall. Vi körde med dem i Panama. Använde då 2 olika stand-up haspelspö som var riktigt grymma. Bände upp haj på 120 kg med det ena så de lär fungera utmärkt på hälle också. Ska ta reda på vad de hette. 65-100 Ibs låter mycket. Spöt ska böja sig lite ju. Inte vara ett kvastskaft.
              Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Hade gärna köpt en Stella, körde delvis med det i Kenya. Underbar rulle. Men som nybliven husägare får det bli någon av pennrullarna. Både battle och sargus höll för rejäla påfrestningar i Afrika. Kolla gärna upp vad spöt hette, vore kanonschysst. Grattis till fina piggvarar förresten.

Kommentera

jag fick en Jack Trevally i Egypten, det var som en brax som simmade i 20 knop. Helt otrolig kraft, särskilt på UL-haspel. Hälleflundror är stora och starka men har nog inte samma hastighet.

Jag tycker det är svårt att hitta tunga resespön som håller måttet, särskilt för haspelfiske. Den första spöringarna är ofta för liten, så att linan hela tiden skaver mot när man har en stor rulle. Lättare haspelspön och 20-30 eller 30-50 lbs havsfiske finns rätt många 3-5-delade att välja på.

Och ja, till specialfiske som GT och speed jigging är det svårt att hitta spön i Sverige överhuvudtaget, resespön eller vanliga.

När man reser bort är det ju inte alltid man kan besöka den lokala fiskeshopen innan man börjar fiska, eller om det finns nån guide som har prylarna, så jag brukar alltid försöka ha med mig ett basic kit när jag åker på semester.
                  Senast ändrad av Fis-Herman; 2012-05-15, 12:10.
                  Fyra Gulp och en Rom & Cola
                  Besök min fiskeblogg

Kommentera

Min personliga åsikt (pb Hälle 55 & GT 25) är att jag vill ha ett avsevärt mjukare spö i Norge. Stor torsk och hälle stannar upp och rycker o knycker rätt ofta och då absorberas det bättre i ett lite mjukare spö. Jag har gått ner från ett 35lbs Fenwick med rätt kort aktion till ett 25lbs Kinetic med avsevärt längre.
                    Till GTs vansinnesrusningar vill man ju ha ett rätt mycket hårdare spö.

Edit:
                    Just det, däremot vill du ha mycket broms. Flundrorna kanske inte är lika snabba, men de drar som tåget. Jag vill ha minst 12-14kg mätt direkt från rullen. (Borde vara lag på att ange det som tillverkare)
                    Senast ändrad av Zeke78; 2012-06-07, 08:22.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    114 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    275 visningar
                    0 gillar