Lämplig utrustning Aus. + Norge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lämplig utrustning Aus. + Norge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lämplig utrustning Aus. + Norge

Skall till Australien i vinter och fiska bl.a. i havet där. Har en lämplig utrustning för surf-fisket men skulle behöva komplettera med havsgrejor. Fisket skall ske från båt på 50-100 m djup efter fisk upp till 30 kg+. Tänkte att en utrustning i 20-30 lbs klassen borde vara lämplig och dessutom användbar när den där Norge-resan äntligen blir av.

Har dock svårt att bestämma mig för om jag skall skaffa en Amb. i 7000-10000 storlek eller en "riktig" havsfiskerulle typ TLD. Också svårt detta med vanliga ringar eller rollers för spöt ...

Erfarenheter och tips mottages tacksamt!

Jaa, du... Att 7000:en vore lite liten har du nog redan hajjat. Ska du göra resan, kan du lika gärna beväpna dig ordentligt. En spakbromsad 12-20-30 pundare verkar lagom. (Linkapacitet? Flät eller nylon?)

Finns en del att välja mellan. Just TLD:n har jag alltid ansett vara lite för högt prissatt, men det är ju inget fel på dem. Nya Daiwa SLD:n är ganska smutt. Kan vara lite tung vid långvarigt bruk. Penn är ju Penn. Tiagra 16 eller Penn 16S, kanske. När jag ändå är igång, Everol S12-20 eller 4 / 0 (finns även tvåväxlad). AVET har en del åt det hållet.

Tjaa. Det är helt upp till dig.

Kommentera

Just det, ringar eller rollers... Onekligen har ju rollers fördelar vid hårt pressade förhållanden mellan lina & spö, till exempel trollingfiske efter snabbrusare. Å andra sidan är ringarna mera mångsidiga på det sättet att de funkar ju åt alla håll i alla förhållanden. Dessutom är de lite lättare att ersätta ifall en skulle råka gå sönder när man är bortrest.

Ifall du bara skall ut o latja lite på reven och så där, med lite olika tekniker, skulle jag välja ringarna. Topprulle kanske. Obsa dock, att min erfarenhet är inte den största. Det finns folk här som kan mer.

Och mer om rullarna: Kanske är det värt att betänka utväxlingen, beroende lite på användningsområdet. Vill man pressa upp fiskar från revet så är ju en lägre utväxling fördelaktig.

Var i Australien?

Kommentera

Mina ideer om utrustning: Om du bara ska skaffa EN utrustning och ta med dig till Norge (och Aus) så är nog en Shimano TLD 15 eller 20 lämpliga. Har själv en TLD 25 som jag är MYCKET nöjd med. Priset... jovisst de kostar en del men har faktiskt blivit billigare efter dollarfallet. Alternativt en Tiagra 16 som Dr. Rob nämner, även den en Shimanorulle. Vill du ha en lite mindre rulle finns ju också Calcutta 700, en drömrulle till pilkning och jiggvevning i Norge.

Mina norska havsfiskevänner fiskar också en del med OKUMA's finaste serie som heter Titus. Den har två utväxlingar och annat lull-lull, och har faktiskt, trots OKUMA's lågprisrykte, visat sig stå rycken även för riktigt djuphavsfiske.

Andra outslitliga rullar är ju PENN, och där tänker jag främst på Senatorserien, övriga tycker jag blir alltför dyra! Titta på Senator 4/0 med de röda gavlarna, den har högre utväxling. Själv har jag tidigare använt just dessa rullar, men gått över till Shimano eftersom de är mycket lättare. Spelar störst roll om man använder dem till ett aktivt fiske.

Min erfarenhet när det gäller ringar kontra rulltrissor är att ett spö som används till mycket aktivt fiske med täta nedsläpp och uppvevningar, som t.ex. pilkning eller vevning bör ha vanliga ringar av bästa kvalitet. Däremot väljer jag gärna rulltrissor till spön jag metar med.
        Salt slår allt!

Kommentera

Hej
          När jag åker till Australien igen(när det nu blir?) så tar jag med mig min ABU 7000 och ett tvådelat 7-8 fotspö som göra att man oftast kan kasta över den värsta surfen på stränderna.
          För tungt båtfiske skulle jag förlita mig på att kunna låna eller hyra till de tillfällena, om inte så skulle jag köpa det på plats.

Ett tips: köp en kraftig handlina (min 1mm) och sätt bara på lämligt kulsänke och krok för de olika fiskena. Med det klarar du allt - båtfiske, pirar och hamnar, klippor och stranden. Se till att du också har ordenlig kroppsvikt så att du inte dras ner i plurret om du håller i när det nappar - om inte ta en tunnare lina som du kan dra av eller krokar som rätar sig... I'm not kidding.
          cheers / Fisho (just det... FISHO var namnet)

ps: här är en som jag drog en kväll med handlinan
          Bifogade filer

Kommentera

är de där en mört?
            //Me

Kommentera

Tack för svaren, skall försöka titta på Penn och Okuma om jag kan hitta dem. Annars verkar en TLD 20 vara ett bra alternativ med ett lämpligt spö med ringar.

En fråga till; stand-up eller vanligt spö? 6-7 fot?

Skall tillägga att jag redan varit därnere en vända men då hade jag alltför lite tid för fisket. Nästa resa blir till Tasmanien, var mest i Victoria förra gången. Har dock fått lite koll på vad jag tror kan vara lämpliga prylar.

Fisho:
              För surffisket tar jag med mitt tyngsta gäddmetespö, 13 fot och 3,25 lb, med en Baitrunner 8000 på. Vill alltid fiska med spö och rulle. Kan ev bli knöligt att få med spöt på planet måste fixa en rejälare spötub.

För det allra tyngsta båtfisket efter tonfisk kommer jag att få låna utrustning.

Kommentera

Stand-up eller inte beror helt enkelt på om du räknar med att stå upp eller inte när du fiskar. Vet inte vilket fiske du räknar med att komma ut på i Aus, men i Norge fiskar man ju oftast från relativt små båtar, och är det lite sjö så brukar det funka bäst att sitta ned. Som bästa all-roundspö skulle jag alltså rekommendera ett spö med vanligt handtag.

Vad längden beträffar så kan det vara värt att tänka på att om du räknar med mycket pilkfiske blir det tungt att köra med ett såpass långt spö som 7'. Själv har jag ett 6'6" spö till aktivt fiske och det är lagom för mig.
                Salt slår allt!

Kommentera

Hej
                  Det är bra att du vet vad som väntar Wachtel.
                  Det ordnar sig säkert med att ta med långa spön på flyget även om det inte är så kul med den längden att ha med sig.
                  Jag missade tonfiskracet på Tasmaniens östra kust när jag var där, men flera locals berättade om det med stor entusiasm. Från Bicheno och Triabunna går det ut båtar man kan åka med när det är säsong.
                  Om man kommer dit från varmare ställen så känns det nästan som hemma när man ser landskapet, synd att det är så "kallt" på T men det finns ju till och med element som tillbehör i husen...
                  cheers / Fisho

Kommentera

Det här blev till slut inhandlat, allt på olika reor (reser en del i jobbet):

Shimano TLD 20
                    Shimano Beastmaster StandUp 2030
                    Shimano TLD Special 8-15 kg (Steve Starling)

Så en rulle till behövs kanske

Tack igen för alla tips!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    129 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    322 visningar
                    0 gillar