Flugspö till gädda.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugspö till gädda..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av patrikulle Visa inlägg
    var kan jag läramig flugfiska har alldrig provatt det är det svårt eller?
    bästa är väl egentligen att gå en kastkurs så man lär sig rätt från början.

men annars är det bara o hänga på någon som kan fiska och kan ge dig lite tips och sen rä det träning, träning, träning.
    Ok, så mycket träning kanske det inte är men stå och nöt några dagar på gräsmatten med lite hjälp från en vän så lär du dig.

Kommentera

Kör med ett Vision GT4 SW Medium.. Riktigt nöjd med det

Kommentera

Jag änvänder Vision 3-zone Salt Water #9. Lättkastat och prisvär enligt min mening.

Kommentera

just add water gädda på flugor.se.Det är ett kanonsett som jag varmt kan rekomendera.

Kommentera

Hoppar in i denna tråd då jag har samma fråga men kanske lite andra förhållanden så jag vill ha lite tips på lämpliga modelleer.

Det är gäddfiske och jag behöver bara spö då jag har resten men mitt nuvarande 10,5 fot AFTM 8-10 Daiwa Samuraj är lite onödigt långt och bängligt samt börjar bli slitet, då jag fiskar enbart från båt och inte behöver få till några superlånga kast utan mera värdrar hanterbarhet ombord så vill jag ha et tspö på 8-9 fot.

Vill inte ha något märkvärdigt dyrt då jag brukar ha för vana att gå hårt åt mina spön, men det ska vara tillräckligt med krut i det för både kast och drillning, bra om det även funkar till HÖ.

Linan jag kör är en klumplina klass 9/10 F med flyt runningline, kör aldrig sjunklina utan klarar mig med enbart sjunktafsar, rullen är en Okuma storspole i komposit som är kalas för detta fiske med sin låga vikt och snabba intagning av löslina samt en lagom bra broms och bäst av allt inte rostar.

Så vilka modeller är vettiga att kolla på då jag inte alls hängt med på flugspöutvecklingen de senaste tio åren, men set ti annonser att det säljs enkomma spön för just gäddflugfiske?!

Kommentera

Gäddfiske bedrivs på vilket sätt? Från båt? ja vanligt, Vadning från land? ja vanligt. Från belly boat? inte så vanligt men många utnyttjar den möjligheten.

Vilka flugor: torrisar? nä knappast (fast det finns förståss en och annan purist, hehehe). Vanligast är väl stora hårflugor/flash på enkelkrok eller stora tuber. Då har man fångat upp något av bakgrunden till val av redskap.

Linklass 7-9 tycker jag har varit bäst med fokus på just klass 8. (för klump-9:or ca). Längden på spöt avgörs ju lite grand på om man bara fiskar från båt. Då behövs inga långa spön men 9 fot tycker jag är ett minimum för att hålla de stora flugorna på rimligt långt avstånd från huvud (och andra kropsdelar, hu!). Men vadar du i vass och på snärjiga stränder ocg står lågt i vattnet då är 9,5-10 fot en kanonlängd.

Välj sedan ett amerikanskt eller på sin höjd ett svenskt (läs Loop) spö. Jag hadde nog valt ett som är en modell s.k. "Saltwater" för då slipper man korroderade ringar och rullfästen om det t.ex. skulla komma till användning på havsöringskusterna där vattnet är salt. Fabrikat är som smaken: delad men jag själv väljer amerikanskt (T&T) + någon Loop
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Själv köpte jag ett jaxon klass 7/8 komplett med lina rulle och spö.. helt grymt, perfekt för smålax och öring! 1800 kr på berras www.beoutdoor.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                  Gäddfiske bedrivs på vilket sätt? Från båt? ja vanligt, Vadning från land? ja vanligt. Från belly boat? inte så vanligt men många utnyttjar den möjligheten.

Vilka flugor: torrisar? nä knappast (fast det finns förståss en och annan purist, hehehe). Vanligast är väl stora hårflugor/flash på enkelkrok eller stora tuber. Då har man fångat upp något av bakgrunden till val av redskap.

Linklass 7-9 tycker jag har varit bäst med fokus på just klass 8. (för klump-9:or ca). Längden på spöt avgörs ju lite grand på om man bara fiskar från båt. Då behövs inga långa spön men 9 fot tycker jag är ett minimum för att hålla de stora flugorna på rimligt långt avstånd från huvud (och andra kropsdelar, hu!). Men vadar du i vass och på snärjiga stränder ocg står lågt i vattnet då är 9,5-10 fot en kanonlängd.

Välj sedan ett amerikanskt eller på sin höjd ett svenskt (läs Loop) spö. Jag hadde nog valt ett som är en modell s.k. "Saltwater" för då slipper man korroderade ringar och rullfästen om det t.ex. skulla komma till användning på havsöringskusterna där vattnet är salt. Fabrikat är som smaken: delad men jag själv väljer amerikanskt (T&T) + någon Loop
                  Jo behoven styr och jag kör som sagt endast från båt och kan placera den på lagom kastavstånd och en klass 8/9 lär funka med min lina då det är en lätt klass 10 och 9 fot är nog rätt.

Vilka USA märken är det som gäller har som sagt ingen koll allst på flugsidan numera och visst låter Saltwater som rätt även om Östersjön bara är bräckt men nog fasen rostar grejorna.

Har en 5/6 Sage G3 som är från -93-94 och det är det senaste flugspöt jag köpt

Blir det billigare/mer anpassat om man köper ett komplett avvägt set om så vilket??

Kommentera

Är sjukt grön på flugfiske men jag lär mig.
                    Brukar träffa gunnar rask, och vad han har berättat om sinna spön, får mig att förstå vad flug fiske är.
                    Och i minna öron är dessa spön att föredra. Så http://www.flugor.se/
                    Just add water / Just add water (Gädda)

Och om någon skulle kunna vara snäll att berätta om en erfaren flugfiskare hade känt skilnad på ett sameo och ett svin dyrt (i minna ögon) gary loomis spö. och vad skulle detta kunna vara.Samt allt annat.
                    Tackar.
                    (sorry för stölden av tråden Dalle)

Kommentera

Detta spö http://www.abfiskarnas.se/fiskarnas/...SectionId=5390 ns ganska rätt för mina behov och överkomligt pris, någon som har erfarenheter/åsikter??

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      601 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      187 visningar