Guideline LPXe RS V2 - Lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guideline LPXe RS V2 - Lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Guideline LPXe RS V2 - Lina

Hej,

Har köpt ett Guideline LPXe RS V2 #6 som ska användas på västkusten. Nu behöver jag bara lina/linor till det.

Har kollat på Guideline Coastal #6 och den ska ju passa bra till spöt men eftersom spöt är felklassat så undrar jag om jag t.ex ska köpa en Airflo Forty plus istället, vilken klass ska jag då ha på linan?

Coastal finns ju bara i intermediate och vill även ha en flyt och en sjunk3, nån som rekommenderar några bra och passande linor?

Mvh Pontus

Hej!

Underklassad är Guideline coastal ( intermediate ) också. Vad jag har kunnat få fram? Så ska en #6 sådan lina passa till det spöt. En #7 Coastal blir allt för tung.

Edit. Skaffa först och främst en intermediate. En flyt, kan du köpa till sommaren vid ev. behov?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-02-22, 20:59.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jo precis, så därför blir det nog en coastal.

Mitt problem är att hitta en passande flyt och sjunk3 lina P.g.a underklassningen så är det svårt att veta vad som passar..

Kommentera

Jo, då kan det bli knepigt. Men under klassningen på det spöt är ca. 1 1/2 gång. Så ett #6 är i själva verket # 7.5 Kan man säga. Det betyder ju i sin tur att spö klassningen blir bra för Kust HÖ. Och linan ska då väga någonstans mellan 12 och 13 gram.
        Men väger linan 13 - 13.5 gram? så ska det inte bli några problem ändå. Det finns ju en hel del ryggrad i den här spö modellen.

Sjunk klass 3 vet jag inte om den blir så bra i de grunda kust vattnen där man normalt fiskar Havsöring egentligen.

Intermediate, är ju den lina som används på kusten generellt. Tar iof. litet tid på sig att komma ned till botten. Men upp till djup på 5 m så är det inga större problem.

Flytlina, har du endast glädje av när havet ligger blankt eller bara krusar. När vågorna går så kommer flytlinan att ligga och guppa på vågtopparna så att du då och då förlorar kontakten med flugan.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2015-02-23, 11:15.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Klart det funkar med en 12-13 gram, men kräver väl kanske lite mer av kastaren. Hade själv gått på minst 15 gr till det spöt. Har sjuan och den kastar en 19 grams GL pike med hyffsad fluga, utan några som helst problem. Nu är det givetvis inte den böjjen man vill ha med mindre flugor, men tycker den klingan behöver ganska mycket böj för att det där goa accet skall infinna sig

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
          4 svar
          194 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Classe69  
          Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
          7 svar
          372 visningar
          0 gillar