Hjälp! Söker efter en perfekt lina. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp! Söker efter en perfekt lina.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp! Söker efter en perfekt lina.

Hej!
    Jag sitter och läser massa på nätet angående olika linor med kommer inte fram till något. Jag började flugfiska denna sommar och mina kast börjar se bra ut nu. Jag har ett guideline exceed #6, Loop G4 rulle klass 5-8 och linan just nu är Loop evotech 100.

Jag tycker att Evotech 100 är en bra lina, MEN när jag fiskar med torrflugor så blir presentationen inte så bra, linan är ganska tung. Jag beställde en Guideline 4-cast lina men är den så mycket bättre än loop-linan.

Jag fiskar för det mesta i put n take vatten eftersom det inte finns så mycket andra alternativ här vart jag bor.

Jag söker en linan som är bra för torrflugfiske men som även går att fiska med streamers. Man ska kunna kasta långt men även en fin fin presentation. Är nybörjare så alla tips är välkomna!

MVH
    Edvin

Den perfekta linan finns inte helt enkelt, det finns bara perfekta kast. Vill du få till längre kast kanske en longbelly lina är att föredra. Om inte presentationen blir bra kan det bero flera olika faktorer, främst tekniken. Får du till bra presentationer med linan på kortare distanser borde du få det på längre med, kanske nått som havererar med tekniken när linan blir längre.

Ett tips är att be en polare filma från sidan och sen titta på filmen. Då ser man vilka fel man gör och man kan beta av dom vart efter. Har själv blivit av med många små fel som är riktigt irriterande när man fiskar genom att bli filmad och sen tittat vad jag har gjort för fel
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
    7 svar
    379 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Peter B
    av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
    8 svar
    217 visningar