Tafsar och tafsbyte - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafsar och tafsbyte

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafsar och tafsbyte

Jag har en fluglina utan ögla i ändan. Har tidigare fäst tafsen med nålknuten. Men då jag tycker att den är krånglig att knyta så köpte jag en sån här för det verkade ju smidigt http://www.guideline.no/?module=Webs...ate=sweWebshop Eller ja, inte exakt den. Den jag köpte var från Shakespear, men ni fattar.

Vet inte om det är min kastteknik eller öglan som är kass, men efter att ha monterat den, enligt anvisning, så har jag ALDRIG haft så mycket trassel när jag kastat. Det är helt galet! Vartannat till var tredje kast blir det trassel. Tafsen trasslar in sig i de små trådar som sticker ut. Vet inte om jag har gjort fel vid monteringen. Den ska ju träs på ca tre cm in på linan. Sedan ska krymplingen över. Ska krympslangen lika långt in så att den ligger typ i skarven där denna del slutar och fluglinan börjar eller ska krymplingen sitta någonstans på mitten? Och om den ska sitta någonstans på mitten, ska jag då klippa bort resten av det som kommer ut efter krymplingen, för det trasslar bara!!! HELA TIDEN!!! G

Grymt bra grej att ha för snabba tafsbyten, men det väger inte upp trasslet det blir av det.

Så, har jag monterat den fel eller är det så att min kastteknik är sämre än vad jag har velat inse? Bör tilläggas att det INTE har trasslat så här innan jag satte dit den här öglan...

Finns det andra sätt att göra öglor på fluglinan för att underlätta tafsbyten.

Det brukar gå fint att svetsa en ögla med hjälp av lite krympslang och ett värmeljus. Det finns instruktionsvideo på youtube.
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Perfekt. Tack. Ska kolla upp det.
      För den där funkade ju inte, om jag inte gjort fel vill säga...

Kommentera

Du skall trä på öglans strumpa på fluglinan så långt du kan, med slangbiten kvar på öglan så att den befinner sig mellan själva öglan på öglan s.a.s. och fluglinan.

Sedan drar du slangbiten mot fluglinan och upp över den tills slangbiten täcker partiet där öglans strumpa slutar på fluglinan och sitter ungefär lika mycket över över både den bara fluglinan som över den del av fluglinan som är täckt av öglans strumpa.

Avsluta med att lägga en droppe lim precis där slangen slutar på den sida där fluglinan är täckt av öglans strumpa, slangen kommer att dra in limmet och det blir starkt som bara den.

Det blir inga lösa trådar som spretar eller kan fastna i något, de är ju helt dolda under slangen. Jag tycker att bilderna på sidan du länkar till är jättetydliga, men uppenbart ser vi dem lite olika...

Att "svetsa" ihop en ögla på egen hand tycker jag däremot verkar rent ut sagt skitbökigt (fast många gör det med både gott humör och upplevd framgång), den ögla du har köpt är super och fungerar toppen. Jag har precis samma på alla mina linor som inte har fabriksöglor!
        Spinn: Havsöring 3,6kg/66cm <2014-07-23
        Fluga: Regnbåge 0,8kg <2014-07-01

Kommentera

Aha. Då är det jag som monterat den fel trots allt. Det ar lite otydligt i beskrivningen jag fick med på de öglor jag köpte hur långt man skulle dra in själva slangen. Jag torg in strumpan så långt jag kunde, så långt var jag med. Sen var det hyfsat oklart hur långt själva slangen skulle. Men tack för att du klargjorde det. Ska genast montera på en ny och se om det fungerar bättre.

Strumpan är ju för övrigt rätt lång... säkerligen lite över en decimeter. Ska verkligen hela strumpan på? På bilderna jag länkade till i första inlägget verkar de ha klippt bort ungefär hälften.

Kommentera

Hmm, ja jag ser nu att du skriver att du hade köpt de från Shakespeare, inte de från Moser som var i länken (och som jag har). Men det borde väl inte vara någon större skillnad i funktionen även om de ser aningen annorlunda ut..?

Om dina öglor är flätade i början och flätningen sedan upphör trots att trådarna "har långt kvar" i oflätat skick så kan det väl inte göra något om du kapar dem till en jämn och rimligt lång strumpa?

Moser-öglorna är inte fullt så långa utan går upp en 4-5-6 cm eller så på mina linor (utan att man kapar dem), och det som håller dem fast där är dels att slangen klämmer fast strumpan mot fluglinan, dels att slangen, flugan och linan sitter i hop med en droppe lim, men också genom att när någonting drar i öglan så töjs strumpan ut en gnutta varpå flätningen gör dess diameter aningen mindre, och på så vis kramar den lite extra om fluglinan - när det behövs!

Jag tror dock inte att det sista är den mest kritiska funktionen, så om öglan bara sitter på ett par cm så borde det väl vara gott nog.
            Senast ändrad av öringh; 2014-07-24, 09:11. Anledning: Förtydligande formulering...

Kommentera

Är det viktigt att slangen sitter över strumpan och ned en bit på linan? Tänkte om jag bara kunde klippa av delen av strumpan nedanför slangen. Då borde det heller inte vara några problem egentligen.

Kommentera

Vet inte, men jag kan inte komma på något annat än att det skall vara just för att det inte skall sticka ut lösa trådar från strumpan som tafsen skulle kunna fastna i. Prova, du är ju inte nöjd som det är så du har ju inte mycket att förlora!

Kommentera

Sant. Ska börja med att klippa av den bit om jag har på nu och se hur det blir. Annars klipper jag av alltihop och byter ögla helt. Har ju typ två till.

Kommentera

Äh det är bara skit med köpta öglor.
                    Bara få ut kärnan ur fluglinan och knyt en ögla på den. Sen är man hemma.
                    Man kan trixa med att limma den med mjukt lim och Linda den för att få den fin, men det är inte nödvändigt.
                    Man får av kärnan med hjälp av en nylonlina som man lägger ett varv om om fluglinan och sen drar så skär den in i fluglinan.
                    Brukar funka fint!
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                    7 svar
                    379 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                    8 svar
                    216 visningar