Att knyta tafs-spets med eller utan microring ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att knyta tafs-spets med eller utan microring ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Att knyta tafs-spets med eller utan microring ?

Jag har alltid knutit spetsen med tafsen med bara en knut. Byter man spets så äter det upp en bit av tafsen varje gång.
    Tillslut upplever man att den blir för kort. Det kan gå fort mht vindknutar mm om man har "oflyt".
    Är det en bra lösning att i slutet på tafsen fästa en sk microring som man knyter spetsen i ? Är det praktiskt med den lösningen?
    Tacksam för synpunkter och dina erfarenheter på detta.

dom där ringarna stör inte fisket specielt mycket, men däremot om man får vindknutar lätt så ställer denna ring till det ganska bra.

Använder själv bara ringar då jag ska hänga på en upphängare eller liknande, fiskar jag med en fluga använder jag inte dessa. Dessutom så byter jag hela tafsen ganska ofta per fiskesäsong då jag knyter hela tafsen själv
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Kirurg knuten är din bäste vän: http://www.animatedknots.com/surgeon...?Categ=fishing

Bara att skaffa ett par spolar nylon lina i de tafs spets dimensioner du använder. Ring, använder jag bara till sjunklina fisket på kort tafs med 2 tafs delar = 1 meter 0.35 och 50 cm 0.18
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Finns en variant av kirurgknuten som tydligen ska vara ännu bättre. Var ett riktigt bra knut-test med i senaste Flugfiskefeber.. ska se om jag kan ordna namn och beskrivning när jag kommer hem sen.

Tillägg: Den här var ungefär samma sak: kirurgknut + en ögla.
        Nästan lika lätt att knyta, och lite starkare.
        Click image for larger version

Name:	seaguar.jpg
Views:	1
Size:	50,8 KB
ID:	1772941
        Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Då finns det tillfällen som man med "fördel" kan använda ring . Det är klart bättre att få lite tips & trix innan fisket. Det är ju i vattnet flugan ska vara!

Kommentera

Tycker ring funkar ypperligt och har inte upplevt att den stör det minsta. Använder bla ett par tvinnade tafsar från http://www.furledbyhand.com/ som har ring. Grymma att fiska med och vänder låånga spetsar hur lätt/fint som helst. Har testat ganska mycket i tafsväg. Både knutna/köpetafsar och dessa tvinnade är det bästa jag testat än så länge. För över kraften precis som de ska utan några konstigheter

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
            7 svar
            386 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
            8 svar
            223 visningar