lina till loop xact #5 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lina till loop xact #5

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• lina till loop xact #5

Hej, det är så att jag har ett gammalt spö liggandes som jag ska försöka komma igång med igen.

behöver dock ny lina då den gamla är ganska risig. tips på en lättkastad lina?

tror jag gillar ganska kort klump då jag är ganska dålig på att kasta.

funderar på att testa en sameo viper då den är billig nu, men ska jag välja klass 5 till mitt spö eller t om gå upp en klass?

/Roger

jagh skulle kört på xact lina #6 till den eftersom att Loop skickar med en #6 lina original.

Kommentera

Ok, om jag fattar rätt så tar jag en klass 6 sameo? (billig att öva med)

Kommentera

Nu ska man hålla i minnet att Loop är väldigt glada i att göra sina spön och linor ( Med några ytterst få undantag ) underklassade. En 6:a Xact, kan mycket väl vara en 7:a i stället eller t.om. en 8:a i värsta fall.

Sameo'slinor och spön är däremot rätt klassade mot det gamla AFTM systemet. Om jag vore dig? Så skulle jag ta en Loop #6 lina som daikai1 föreslår.

Edit. Precis som jag trodde. Ett Xact #7 spö ska ha en lina på mellan 15 - 17 gram = AFTM Vilket hamnar på #9 till straxt under klass 10 ca.

Vilket i sin tur skulle betyda att en rätt klassad efter AFTM lina typ Sameo eller Dan Tackel 2.a sortering skulle behöva vara klass 7 ( 11.99 gram ca. ) till ett sådant #5 spö.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-02, 20:33.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ok, på mitt spö står det 10-12 gr. Funkar det då med sameo viper #6 9,85-10,88gr eller kanske en dan-tackel #7

Kommentera

Det stämmer nog rätt bra det. Men köp en Dan Tackel #6 och en #7 och pröva vilken som känns bäst? De kostar ju endast 115:- så det är ju ingen större förlust om en av linorna får vänta på ett lämpligt spö längre fram. Dessutom, Dan Tackel linorna är faktiskt riktigt bra trots den smått löjliga pris lappen.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-02, 20:39.

Kommentera

Tänk på när du testar att på under 20 meters lin längd i luften, så kan du nog tycka att en något över tung lina skjuter bättre och flyter på skapligt i luften. Men det viktiga är att linan beter sig bra i luften på långa lin längder över huvud taget utan att börja att dala snabbt ned mot marken eller vattnet. Har man en något för tung lina för spöt? Då brukar den börja att säcka ihop på runt 18 till 20 m lin längd. Och brukar även landa som en nudel på vattnet.

Inte för att du så ofta kommer att behöva kasta 20 m + men ändå.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-02, 20:56.

Kommentera

Ok, klarar nog inte hålla 20 meter i luften ändå men jag provar några olika från dan tackel. Tack för hjälpen!

Kommentera

Du kommer dit ganska snart när du har fått öva på litet.

Varsågod och skit fiske på dig när det blir dags.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                  7 svar
                  379 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                  8 svar
                  216 visningar