Spöbyggnad Rustic River 765-2i med deér och tankar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöbyggnad Rustic River 765-2i med deér och tankar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spöbyggnad Rustic River 765-2i med deér och tankar

Fick för ett tag sedan en uppgift att göra ett torrflugespö. Fick rätt fria händer med det skulle vara lite åt hållet "less is more" men med ett riktigt bra handtag.
    Valde ett Rustic River klass 5 på 7,6fot i 2 delar.
    Började fundera och kollade igenom vilka färger som jag hade och valde ut en Mahogany Brun färg (nr 2 från vänster)
    Click image for larger version

Name:	Färgprover.jpg
Views:	1
Size:	363,8 KB
ID:	1826474

Lackade klingan och rullfäste i samma färg för att få ett lite diskretare utseende. Använde sen kromade delar till rullfästet och valde även kromade snakeringar för att inte få in så mycket olika färger.
    Korkhandtaget var det som krävde en hel del tid och fundering. Jag kom fram till att jag ville göra ett handtag som ligger bra i handen. Ville även få fram känslan av att hålla rätt i spöt var viktigt. Hållbarheten på kork idag kan skifta väldigt mycket mellan korkringar så jag valde att stärka vissa delar med Rubberkork. För bästa grepp och hållbarhetens skull. Valde även att forma handtaget med en plan yta i handtaget där man håller tummen under kastande.
    Lindade ringarna med Gossamer silke i diskret färg mot klingan men med liten med diskret dekorationslindning.
    Detta blev resultatet.
    Click image for larger version

Name:	RR576-2 2.jpg
Size:	288,1 KB
ID:	1826475Click image for larger version

Name:	RR576-2 1.jpg
Size:	463,5 KB
ID:	1826476Click image for larger version

Name:	RR576-2 3.jpg
Size:	695,2 KB
ID:	1826477

Alltid kul att få göra lite spön i väntan på att isarna ska spricka upp och fiskesäsongen börjar.
    http://uniquerods.se/
    Besök gärna min Facebook
    eller min Instagram för mer bilder

Snyggt spö jag tycker det är kul när folk visar upp sina spöbyggen här på fiske snack

Kommentera

Tjena

Vad hade du för lack till klingan? Billack har jag för mig blir för hård och kan spricka.
      När du använder silke så måste du lacka noga så det inte kan komma in fukt i tråden. Silke till skillnad från annan spötråd är ett levande material.
      Fint jobb men jag gillar inte korken.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Snyggt jobbat.
        Jag är oxå lite nyfiken på lacken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
          Tjena

Vad hade du för lack till klingan? Billack har jag för mig blir för hård och kan spricka.
          När du använder silke så måste du lacka noga så det inte kan komma in fukt i tråden. Silke till skillnad från annan spötråd är ett levande material.
          Fint jobb men jag gillar inte korken.
          Jag använder en två komponents lack som bara används för industribruk där lacken utsätts för hårda påfrestningar. Den här lacken är väldigt svår att få tag på eftersom att den inte säljs till privatpersoner och bara till särskilda lackeringsjobb. Jag använder den enbart för att de nyare lackerna inte håller samma vidhäftning och som du sa billack bör man i många fall använda primer till som i slutändan ger med sig.
          Jag har inte under mina år som spöbyggare då jag har använt silke haft några problem med det. Men jag lägger alltid på 3-4 lager med Color preserver. Många ratar även color preserver men jag har aldrig märkt att det skulle vara något konstigt eller fukt som kryper in i lindningarna. Jag har använt det på ett spö som är 5-6år utan att har märkt någon skillnad alls. Sen lägger jag två tunna lager med lack. Första med utspädd Lite lack och andra med outspädd Lite lack. Det funkar fint.
          Jag förstår om handtaget inte lockar alla, men jag kommer helt klart att använda formen till fler spön. Rubberkorken är bara en smaksak.
          http://uniquerods.se/
          Besök gärna min Facebook
          eller min Instagram för mer bilder

Kommentera

Angående billack så finns det någon "mjukgörare" man ska använda på plastdetaljer. Nu är det nära på 20 år sedan jag höll på med sådant men fråga på en lackfirma så kan de nog komma med förslag på vad som funkar.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
            4 svar
            194 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Classe69  
            Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
            7 svar
            371 visningar
            0 gillar