DT linan, min favorit lina. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

DT linan, min favorit lina.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• DT linan, min favorit lina.

Jag har flaggat för DT linan förut här på forumet.

Men nu när jag har fiskat många gånger med en sådan under i stort sett 2 säsonger, så slår det mig hur mycket trevligare den är att hantera och hur bra den uppför sig gentemot även den bästa av WF linor. Som jag har framhållit några gånger förut, den är dock inte så snabb på att skjuta som en WF. Men jag har inte märkt att jag går bet på fler vakande fiskar eller fiskar jag kan sikta in mig på vid fiske i stilla vatten för det.

Och jag betalar gärna den kostnaden av minskad skjut hastighet till priset av att den sträcker bra när man lägger ut flugan ( även på längder runt 20 meter ), den mjuk landar fint och har en bra presentation av flugan. Och så gillar jag att man kan jobba igenom kasten i en lugnare takt. Det märks att just denna egenskap minskar risken för vind knutar på tafsen.

Som grädde på moset, så kan man lita på klassningen av en DT. Har ju 2 st klass 5 spön av olika märken och ett #3 från en 3:e tillverkare vilka fiskas mycket ofta ihop med DT linor av motsvarande klassningar och det funkar snus fint.

DT linan, är definitivt min grej.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-21, 12:43.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

I´m a fan of DT

Kan inte tänka mig något annat på mitt #5 spö

Kommentera

Jepp! DT ska det vara. Synd att DT sjunk linan tenderar att vika sig något dubbel när den sjunker. Annars hade jag kört med en sådan också. Men jag fiskar ju absolut mest med en flyt lina under säsongen. Så att fiska med en WF sjunk ett litet tag varje år kan jag leva med. Och när man fiskar sjunk lina, så behöver man ju inte ta så stor hänsyn till hur linan landar heller.
      Det brukar ju lösa sig på vägen ned till botten så att säga.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-21, 12:46.

Kommentera

Det enda jag kör med, problemet dock är att de blir mer och mer sällsynta i butiker här i U.S.A. Finns rätt lätt att få tag på genom nätet men det minskar även där. Hoppas verkligen att tillverkningen inte upphör helt. Det är helt enkelt så att de flesta har fallit för marknadsföringen om snabba spön och nyttan av att lägga ut hela linan.
        Hans

Kommentera

Tråkigt att höra att DT linorna "over there" är svåra att få tag i. Här har vi ju iaf. Dan Tackel, Sameo, Scientific Anglers ( SA Professional ) och Vision ( Cult ) som fortfarande pysslar med sådana. Men jag oroar mig för att det bara är en tids fråga innan de börjar att försvinna helt här också.

Kanske, man skulle ta och köpa på sig ett antal DT flyt av Dan Tackel för 115:- st. Så att man har ett litet förråd av dem? För mig är ju spö och lin klass valet enkelt i och med att jag endast fiskar Put and Take och något litet Bäcköring nu mer, och kommer väl att förbli så tills att man hamnar på hemmet.

Jag är ingen större anhängare av snabba grejor. Medium snabba, halv aktion till 2/3 aktion spön ska det vara för mig.

Ett sådant spö ihop med en DT lina gör ju att man kan smaka på varje kast på ett skönt sätt.
          Och inte heller behöver man stressa skiten ur sig med en lång lina i luften.

Jag förstår i ännu högre grad nu mer hur vettigt det gamla rådet var jag läste om på 70 talet när jag började, att som nybörjare så skulle man starta upp karriären med en DT lina.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-22, 12:00.

Kommentera

Orvis har också DT-lina http://www.orvis.co.uk/store/product.aspx?pf_id=3H40

Men jag vet inte hur den är då jag kör med SA DT-lina och som jag är helnöjd med.

Kommentera

Använde förr Cortland 444SL DT ...Nu använder jag SAED .Väldigt nära en DT lina,men kastar bättre!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
              7 svar
              379 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
              8 svar
              216 visningar