Ibland undrar man hur tillverkarna tänker när de designar rullar t.ex.? När man tittar på klick bromsen som ska förhindra över varvning / skat bo på linan på denna den minsta GT rullen. Så finner man att bromsen består av en "päron formad" ring i gummi med en hållare för en liten och flat plast bit som ligger an mot kuggen på insidan av spolen. ( Se foto nedan ) Litet som man gjorde när man var liten och ville ha "motor ljud" på cykeln. Man satte en klädnypa på gaffeln med en kartong bit i som låg an mot ekrarna och som då smattrade när hjulet rullade.
Förvisso så får man med 3 st reserv pinnar med rullen. Men plast för fan!? Hade ett varit pinne / pinnar av metall så hade det ju varit ganska o.k. Men de här pinnarna, kommer inte att räcka så där värst länge.
Trodde att Vision, hade varit smarta nog att använda sig av det gamla hederliga, klick broms systemet med en 3 kantig klack av bakelit och en blad fjäder som ligger an mot ett kugg i spolen eller en liknande lösning. Det systemet håller i många år.
Eller kanske det är just smarta de är? Nu får de sälja reserv pinnar i parti och minut.
Jag modifierade detta genom att ta en bit av ett gem och vika den dubbel så att metall tråden satt stadigt i hållaren. En ca 1 - 1.5 mm av denna tråd villar sedan mot kugg tänderna i spolen. Det verkar funka. Och är då förstås bra mycket hållbarare än originalet. Det är ju helt sjukt att man ska behöva modifiera en alldeles ny rulle i 1200:- klassen!
Är inte heller direkt glad över lösningen med låsningen för spolen. Den består av en gummi bussning som sitter runt rullhusets axel och som, när man trycker in spolen, expanderar inne i en urgröpning av spolens centrum hylsa vilket då håller hela paketet på plats. Det finns nämligen ingen lås spak på denna rulle. Denna gummi ring kommer också att slitas rätt fort med spolglapp som resultat. Det är väl därför Vision även har skickar med 3 st sådana bussningar i reserv antar jag? De är nog själva rätt medvetna om livslängden på en sådan teknisk lösning.
Hade jag känt till detta innan jag bestämde mig för att köpa en ny rulle? Då hade det blivit en Danielsson Original för 300:- mer i stället.
Det är väldigt trist när yrkes och hantverks stolthet får stå tillbaka för billiga lösningar med slit och släng mentalitet.
Förvisso så får man med 3 st reserv pinnar med rullen. Men plast för fan!? Hade ett varit pinne / pinnar av metall så hade det ju varit ganska o.k. Men de här pinnarna, kommer inte att räcka så där värst länge.
Trodde att Vision, hade varit smarta nog att använda sig av det gamla hederliga, klick broms systemet med en 3 kantig klack av bakelit och en blad fjäder som ligger an mot ett kugg i spolen eller en liknande lösning. Det systemet håller i många år.
Eller kanske det är just smarta de är? Nu får de sälja reserv pinnar i parti och minut.
Jag modifierade detta genom att ta en bit av ett gem och vika den dubbel så att metall tråden satt stadigt i hållaren. En ca 1 - 1.5 mm av denna tråd villar sedan mot kugg tänderna i spolen. Det verkar funka. Och är då förstås bra mycket hållbarare än originalet. Det är ju helt sjukt att man ska behöva modifiera en alldeles ny rulle i 1200:- klassen!

Är inte heller direkt glad över lösningen med låsningen för spolen. Den består av en gummi bussning som sitter runt rullhusets axel och som, när man trycker in spolen, expanderar inne i en urgröpning av spolens centrum hylsa vilket då håller hela paketet på plats. Det finns nämligen ingen lås spak på denna rulle. Denna gummi ring kommer också att slitas rätt fort med spolglapp som resultat. Det är väl därför Vision även har skickar med 3 st sådana bussningar i reserv antar jag? De är nog själva rätt medvetna om livslängden på en sådan teknisk lösning.
Hade jag känt till detta innan jag bestämde mig för att köpa en ny rulle? Då hade det blivit en Danielsson Original för 300:- mer i stället.

Det är väldigt trist när yrkes och hantverks stolthet får stå tillbaka för billiga lösningar med slit och släng mentalitet.

Kommentera