Kan inte säga att jag är imponerad av minsta Vision GT rullens broms system. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan inte säga att jag är imponerad av minsta Vision GT rullens broms system.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kan inte säga att jag är imponerad av minsta Vision GT rullens broms system.

Ibland undrar man hur tillverkarna tänker när de designar rullar t.ex.? När man tittar på klick bromsen som ska förhindra över varvning / skat bo på linan på denna den minsta GT rullen. Så finner man att bromsen består av en "päron formad" ring i gummi med en hållare för en liten och flat plast bit som ligger an mot kuggen på insidan av spolen. ( Se foto nedan ) Litet som man gjorde när man var liten och ville ha "motor ljud" på cykeln. Man satte en klädnypa på gaffeln med en kartong bit i som låg an mot ekrarna och som då smattrade när hjulet rullade.

Förvisso så får man med 3 st reserv pinnar med rullen. Men plast för fan!? Hade ett varit pinne / pinnar av metall så hade det ju varit ganska o.k. Men de här pinnarna, kommer inte att räcka så där värst länge.

Trodde att Vision, hade varit smarta nog att använda sig av det gamla hederliga, klick broms systemet med en 3 kantig klack av bakelit och en blad fjäder som ligger an mot ett kugg i spolen eller en liknande lösning. Det systemet håller i många år.

Eller kanske det är just smarta de är? Nu får de sälja reserv pinnar i parti och minut.

Jag modifierade detta genom att ta en bit av ett gem och vika den dubbel så att metall tråden satt stadigt i hållaren. En ca 1 - 1.5 mm av denna tråd villar sedan mot kugg tänderna i spolen. Det verkar funka. Och är då förstås bra mycket hållbarare än originalet. Det är ju helt sjukt att man ska behöva modifiera en alldeles ny rulle i 1200:- klassen!

Är inte heller direkt glad över lösningen med låsningen för spolen. Den består av en gummi bussning som sitter runt rullhusets axel och som, när man trycker in spolen, expanderar inne i en urgröpning av spolens centrum hylsa vilket då håller hela paketet på plats. Det finns nämligen ingen lås spak på denna rulle. Denna gummi ring kommer också att slitas rätt fort med spolglapp som resultat. Det är väl därför Vision även har skickar med 3 st sådana bussningar i reserv antar jag? De är nog själva rätt medvetna om livslängden på en sådan teknisk lösning.

Hade jag känt till detta innan jag bestämde mig för att köpa en ny rulle? Då hade det blivit en Danielsson Original för 300:- mer i stället.

Det är väldigt trist när yrkes och hantverks stolthet får stå tillbaka för billiga lösningar med slit och släng mentalitet.

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-29, 15:34.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

de va lite halvsurt, hade första pinnen redan förbrukats ? Eller tittade du bara av ren nyfikenhet ? Kanske ta kontakt med vision och fråga hur de har tänkt sig när alla pinnarna tagit slut, nått man måste köpa på löpande band då borde det stå nått om det tycker man.

Ja man trodde att den rullen skulle ha ett lite fiffigae broms/övervarvsskydd än det där med tanke på priset :-/
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Nej, den har inte hunnit blivit sliten. Så jag har ju 4 st pinnar i reserv nu. Men faktiskt så ger den styvare metall tråden från gemet en marginellt hårdare och lika jämn broms vilket ju inte skadar i sammanhanget.

Nej, något sådant fanns inte att läsa. Fanns inte ens en garanti sedel med i boxen. Men i fråga om sedeln? Så kanske jag bara hade otur att den inte kom med i mitt ex?

Jag har en del att diskutera med Vision om sedan.

Suck! Ja, vad ska man säga om eländet?

T.om. de gamla Leeda Rimfly och BFR Dragonfly som kostar runt 300:- i dag har en bättre klick broms än detta.

Och det hela blir ju ännu märkligare när Vision Deep och Koma som kostar mindre har en riktig broms som fungerar alldeles utmärkt.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-29, 15:30.

Kommentera

Du är rolig du Jock. Ett gem. Finns hyffsat slittåliga plaster. Säker på att sådan inte använts? Efter din modifiering av rullen så behöver du ingen garantisedel, för den gäller ändå inte

Kommentera

Håller med wadman. Finns ju palstkompositer som till visst bruk är mer slitstark än de flesta metaller så det behöver ju inte vara en nackdel per automatik.

Kommentera

Tycker du ska kolla hur tålig plasten är först, den kanske inte är så dum ändå.
            KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
            Gös: 77cm 4,56kg
            Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
            Öring: 500g+
            Röding: 1,03kg 46cm
            Regnbåge: 2.5kg 53cm
            Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Jo killar, jag vet att det finns förvisso tåliga plaster. Men efter vad jag har läst av det lilla som finns skrivet i fråga om denna rulle av köpare. Så är just detta med att pinnarna slits fort och spol glapp p.ga. att gummi bussingen som håller spolen på plats, och vilken ganska snart slits upp feta problem.

Jag kan leva med att garantin ev. har gått åt pipsvängen. När den här rullen har sagt upp sig slutgiltigt? Så blir det en Danielsson.... Utan plast pinne mög till " broms kloss"!
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-29, 19:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Jag kan leva med att garantin ev. har gått åt pipsvängen. När den här rullen har sagt upp sig slutgiltigt? Så blir det en Danielsson.... Utan plast pinne mög till " broms kloss"!
                Och de är ju även snygga
                Bifogade filer

Kommentera

DÄR vred du om kniven i mig!

Jo, visst är den det. När GT rullen inte går att använda längre? Då ska jag ge den till ett fotbolls fan som kan ha den som skramla på matcherna.

Kommentera

plast har en fördel till...det rostar inte...vilket ditt gem kommer att göra...om du inte äger rostfria gem...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    195 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                    7 svar
                    372 visningar
                    0 gillar