Jag har en del frågor rörande väder och klimattrender. Om man som besökare till Sverige i May månad, låt oss säga 10 Maj till sisådär 28 Maj vill fiska. I min hemtrakt på Småländska Höglandet kan man ha femton till arton grader varmt och soligt, med lövträden precis utslagna. Det kan också vara blåsigt och kallt med regn och fem grader. Vad jag försöker säga är att, ni som bor i till exempel Dalarna, Värmland mm. anser ni att det är för tidigt på säsongen att försöka fiska efter, främst öring, och harr vid denna tidpunkt?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mellersta Sverige
Collapse
X
-
För 7 år sen försökte jag de första dagarna i juni fiska i trakterna väster om Idre. Förhållandena var svåra med högt och mycket strömt vatten. Mycket snö låg ännu i skuggiga partier och långt kvar till lövsprickningen. På tre dagar såg jag endast en 15cm lång harr. Två fiskekunniga ortsbor beklagade min situation men berättade att jag enligt deras mening var minst två veckor för tidigt ute med spöet.Må vi alla ha ett intressant fiske!
-
För ca 4 år sedan var jag uppe i västra Härjedalen och fiskade sista veckan i maj och en bit in i juni, det var väll inte kanonfiske och 3 dagar snöade det ymmnigt men vi fick en del öring så det går om man vill. Dock inget torrflugefiske.Fiska lugnt!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
265 visningar
0 gillar