Jag har precis köpt mitt livs första båtmotor, en fabriksny Tohatsu 2,5 4-takt, och efter bara någon vecka börjar jag redan få problem. Hittills har jag bara kört den på låg fart (på sin höjd halvt gaspådrag) och inte några längre sträckor men idag började problemen. Puttrar fram i godan ro (ca 2/5 gaspådrag) när motorn plötsligt dör. Inga problem, det visade sig vara slut på bensinen (för övrigt endast andra gången jag fyller på bensin i motorn, första gången var när jag hängde på motorn, så ny är den alltså). Pytsar i 1 liter bensin och puttrar vidare i kanske 5 minuter när motorn dör igen. Jag tyckte den gick lite ojämt de sista minuterna, ungefär som att den tappade drivkraften någon sekund då och då, men tänkte inte direkt på det.
Alltså, motorn tvärdör. Jag kollar så bensinkranen är påvriden och att luftskruven på tanken är öppen och får igång motorn igen efter några drag med startsnöret. Drar vidare och tycker igen att motorn ibland "tappar sugen" och efter kanske 10 minuters körning på 2/5 gaspådrag dör den igen. Väntar några minuter, får igång den och efter en liten stund dör den igen.
Motorn är alltså helt frabriksny, har helt ny olja och helt ny bensin. Den dör lätt på tomgång men det har jag inte sett som ett direkt problem då jag antar att tomgången går att justera (har bara inte kommit mig för än) men att den dör under körning är väldigt störande.
Någon som har några idéer?
/Anders
Alltså, motorn tvärdör. Jag kollar så bensinkranen är påvriden och att luftskruven på tanken är öppen och får igång motorn igen efter några drag med startsnöret. Drar vidare och tycker igen att motorn ibland "tappar sugen" och efter kanske 10 minuters körning på 2/5 gaspådrag dör den igen. Väntar några minuter, får igång den och efter en liten stund dör den igen.
Motorn är alltså helt frabriksny, har helt ny olja och helt ny bensin. Den dör lätt på tomgång men det har jag inte sett som ett direkt problem då jag antar att tomgången går att justera (har bara inte kommit mig för än) men att den dör under körning är väldigt störande.
Någon som har några idéer?
/Anders
Kommentera