Knepigt köpa elmotor från USA? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knepigt köpa elmotor från USA?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan ju säga att det blir inte billigare i sverige av att alla ska handla utomlands. Tvärtom.

Jag anser man ska gynna den svenska marknaden, i gengäld får man hjälp när man behöver det, garantier m.m.

Men men, sån e jag. Hade aldrig riskerat fraktskador, bortkomna paket, tullavgifter m.m. för några futtiga tusenlappar.

Men smaken e ju som baken

/Gimmy
    [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

konstigt att handlare bara lägger på några futtiga tusenlappar, hur har de ens råd med mat på bordet

Kommentera

Gimmy,

I grunden håller jag med dig. Men när prispåslaget är så stort så att det för en privatperson lönar sig rejält att själv importera, betala frakt för ett ensamt paket mm så anser jag att prispåslaget är ocker. I mitt fall är det svenska priset 200% högre än det amerikanska. Räknar man bort momsen så är det svenska priset fortfarande 7000 kr över det amerikanska, dvs 130% över det amerikanska. Jag kan inte komma fram till annat än att den svenska generalagenten för Minn-Kota har det alltför bra.

Har nyss köpt ett ekolod Lowrance HDS-5. Det köpte jag i Sverige för 7500 kr eftersom prisskillnaden var rimlig jämfört med amerikanska priserna. Där hade jag kanske kunnat spara en tusenlapp på att importera själv, men den prisskillnaden kan jag ta för att i gengäld ha tillgång till service, garanti, support osv.

Jag tror att gråimporten på sikt harmoniserar priserna mellan marknaderna. Om ingen gråimporterar så är det ju ett kvitto för generalagenten att den svenska marknaden accepterar de svenska priserna.
        Senast ändrad av drevan; 2011-08-17, 14:44.

Kommentera

Gimmy

Kan hålla med dig i sak,men dryga 10 000:- är inte för mig några futtiga tusenlappar...tullavgiften är försumbar ,dessutom
          försäkrar man paketen...

Önskar dock ibland att även jag hade mer pengar än förstånd... för mig är det bara att välja,handla utomlands
          eller handla sämre utrustade prylar som Watersnake...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Nu är motorn Minn Kota PowerDrive V2 55lbs 122cm rigg med i-Pilot beställd från www.mybait.de.
            Motorn kostar €1059 och frakten är €30 så totalt blir det €1089, ca 10500 kr. Beställde även ett snabbfäste för €66.
            Hade mail-kontakt med dem och det gick utmärkt med engelska. Snabba svar. Mailade iofs förra veckan men då var det semesterstängt, men svaret kom nu under förmiddagen och de bad om ursäkt för att de haft semester...

Nu går jag i väntans tider. Hoppas på snabb leverans och att jag inte gjort bort mig. Fortsättning följer...

Kommentera

Bättre än jag trott...

Beställde motorn i måndags. Men de skickade den inte förrän i tisdags, lät som de hade mycket att göra första dagen efter semestern.
              Idag knackade Posten Företagspaket på dörren. Fyra dagars leveranstid.
              Tyvärr var jag inte hemma så jag får klara mig till på måndag då jag kan hämta paketet på Postens företagskontor.

Frakt och totalpris lägre än väntat.
              Motor €1059 + frakt €23 = €1082 och med min banks växelkurs på MasterCard så blev totalpriset 9837 kr
              Köpte även ett snabbfäste för €66 = 600 kr.

Kan inte annat än rekommendera detta sätt att handla! Om man nu hittar ett bra pris förstås.

Kommentera

Jag köpte 2 minn kota 55 c2 från ebay för 2800:- st. inklusive tull och frakt utan problem.
                http://team-zaltafiskar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av jolle69 Visa inlägg
                  Jag köpte 2 minn kota 55 c2 från ebay för 2800:- st. inklusive tull och frakt utan problem.
                  En helt annorlunda motor. På www.mybait.de (där jag köpte min motor) kostar din motor €327. Med frakt 3200 kr.
                  Då är ju även momsen betald. Men jag antar att momsen även ingår i ditt pris från USA.

Kommentera

Det beror ganska mycket på vilken MinnKota modell man är ute efter. De mindre Minnkota har helt ok pris i sverige, men så fort man tittar på modeller över Traxxis 45 så blir jag kungligt robbad i Sverige känns det som. Antagligen tycker väl generalagenten att det är lyxmodeller som man säljer till kunder som har ett par mille över och inte kollar priser alls. Mybait.de tyckte jag inte var speciellt billiga så tyskarna verkar inte ha så mycket bättre än vi...

Kommentera

Ursprungligen postat av Höstrusk Visa inlägg
                      Det beror ganska mycket på vilken MinnKota modell man är ute efter. De mindre Minnkota har helt ok pris i sverige, men så fort man tittar på modeller över Traxxis 45 så blir jag kungligt robbad i Sverige känns det som. Antagligen tycker väl generalagenten att det är lyxmodeller som man säljer till kunder som har ett par mille över och inte kollar priser alls. Mybait.de tyckte jag inte var speciellt billiga så tyskarna verkar inte ha så mycket bättre än vi...
                      Skulle mer tro på att de höga priserna på de mer avancerade modellerna beror på att det inte finns någon konkurrent
                      alls i Sverige med samma prestanda som gör att de behöver hålla ett mer moderat pris....

När t.ex Watersnakarna kom gick det hur bra som helst att nästintill halvera priset på de mindre modellerna...
                      Senast ändrad av byggarn; 2011-08-27, 07:50.
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 903 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42