Växelhusolja - fråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Växelhusolja - fråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Växelhusolja - fråga

Jag har beställt lite grejer inför kommande service jag skall göra på min utombordare. Jag fick hem grejerna idag, och började då fundera angående min växelhusolja jag beställt.

Enligt instruktionsboken skall denna olja vara API GL-5: SAE #80w till #90 (exakt så står det i boken). Oljan jag beställde är api gl-5 SAE 90. Kan jag då använda denna…?

Det är alltså inte SAE 80w-90 utan endast SAE 90. Vad är skillnaden? Är det någon skillnad? Jag hittar ingen begriplig tydlig info om detta då jag googlar.

Förra året beställde jag exakt enligt instruktionsboken. Dock finns sådan olja bara i små tubförpackningar, antagligen menade för små motorer som inte behöver så mycket olja. Nu hittade jag denna olja i större förpackning och tänkte det skulle vara praktiskt. Hoppas det funkar

Någon motorkunnig som kan svara?

Jag googlade lite här:

What is oil viscosity classification SAE 75W-90?
    SAE 75W90 meaning

The value before the "W" (W=winter suitability) indicates the flowability of the oil at cold temperatures. Gear oils with 75W remain flowable up to -40°C. The number "90" refers to the kinematic viscosity of the gear oil at 100 °C.

Så en ren SAE 90 olja är alltså en olja gjord för högre omgivande temperaturer. En olja klassad med W är en vinteranpassad olja. Själv skulle jag nog inte fyllt på den rena SAE 90 oljan och hoppats på det bästa, men jag är ingen expert på detta.

Kommentera

Du kan lugnt använda den raka SAE 90 oljan, man kör ju aldrig i kallare än 0°C vatten. Och när man kör i så kallt vatten så varmkör man ändå motorn på tomgång först innan man kör iväg, och då värms ju också oljan i drevet upp av avgaserna som passerar genom propellern.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Du kan lugnt använda den raka SAE 90 oljan, man kör ju aldrig i kallare än 0°C vatten. Och när man kör i så kallt vatten så varmkör man ändå motorn på tomgång först innan man kör iväg, och då värms ju också oljan i drevet upp av avgaserna som passerar genom propellern.
        Jag tänker mig lägga i båten runt 20 april ungefär, så låt säga att vattentemperaturen är 2 grader (jag minns inte vad temperaturen brukar vara vid den tidpunkten på året), bör jag då åtminstone tomgångsköra lite längre än vanligt då? Jag brukar normalt sett låta den stå på tomgång en stund innan jag drar iväg och sedan gasa på gradvis till fullt fart.

Kommentera

Som sagt, om oljan börjar stelna först på den kallare sidan av-30°C så spelar det ingen roll då vattentempen inte kan sjunka under 0°C i våra vatten. Det är föstås alltid bra att varmköra ordentligt, både för motorns välbefinnande och säkerheten. Det är för övrigt i princip samma typ av olja som den i bakaxlarna till bakhjulsdrivna bilar som Volvo 240, Opel Omega, BMW, Mercedes Benz etc, och bilarna kör man ju iväg med utan någon som helst uppvärmning av bakaxeln, och de håller ändå för det mesta i tiotusentals mil.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
          14 svar
          1 913 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Karlmagnus  
          Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42