Alternativ till Minnkota Terranova BT 55 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alternativ till Minnkota Terranova BT 55

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Alternativ till Minnkota Terranova BT 55

Hej,

Efter många år i trogen tjänst har det blivit dags att byta ut både båt och elmotor, en Minnkota Powerdrive v2 55, som jag varit nöjd med. Den har suttit på en platsbåt 5,40 meter lång. Också den nya båten är i samma storlek och har ungefär samma vikt men är aluminium.

Som ersättare till den gamla elmotorn tittar jag på en Minnkota Terrova BT 55 men jag inser att jag kanske borde utvärdera också några alternativ. I båten kommer sitta ekolod från Lowrance. Någon som har erfaranheter att dela med sig av kring t ex Motorguide? Jag vill klara mig på 12 v.

Tack!

Har själv precis bytt från 55LB Terrova till 24V 80LB Motorguide, har dock inte hunnit prova den ännu, man kvalitén känns likvärdig, saknar dock fjärrkontroll med display
    Vet inte var du ska fiska & hur blåsigt det är, men vår båt en HR532 det funkade med 12V men när det blåste på då var det gränsfall därför har jag bytt

Kommentera

Jag har haft just en v2 55 och bytte till en Terrova BT för några år sedan, grymt nöjd eftersom terrovan är helt överlägsen v2:an. Motorguide har jag aldrig haft så det kan jag inte säga något om, men en Terrova BT kommer inte att göra dig besviken - mycket stabilare spot lock, får aldrig tokspel som v2:an och med heading sensorn kan man göra de där mindre förflyttningarna med en helt ny nivå av precision. Sen är uppfällningsfunktionen mycket smidigare än rasslet som satt på v2:an, också ett stort plus att kunna styra motorn via app/ blåtand om batteriet i fjärren tar slut ute på sjön.
      Senast ändrad av holden; 2021-03-18, 09:28.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Har själv precis bytt från 55LB Terrova till 24V 80LB Motorguide, har dock inte hunnit prova den ännu, man kvalitén känns likvärdig, saknar dock fjärrkontroll med display
        Vet inte var du ska fiska & hur blåsigt det är, men vår båt en HR532 det funkade med 12V men när det blåste på då var det gränsfall därför har jag bytt
        Hej,

Skulle tro att vi trångs i samma vikar och områden med utgångspunkt i Slagsta. Jag vet hur min Powerdrive klarade min gamla båt och har dessutom fiskat en del från min nya båt (med Terranova) så jag har ganska bra koll på hur mycket vind ekipagen klarar. 80 LB är så klart alltid bättre när det gäller kraft och kursstabilitet, men jag har (nog) bestämt mig för att nöja mig med 12 v. Den nya båten blir dock utrustad med 2x60 Ah litium batterier vilket gör stor skillnad.

Tack för hjälpen!

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Jag har haft just en v2 55 och bytte till en Terrova BT för några år sedan, grymt nöjd eftersom terrovan är helt överlägsen v2:an. Motorguide har jag aldrig haft så det kan jag inte säga något om, men en Terrova BT kommer inte att göra dig besviken - mycket stabilare spot lock, får aldrig tokspel som v2:an och med heading sensorn kan man göra de där mindre förflyttningarna med en helt ny nivå av precision. Sen är uppfällningsfunktionen mycket smidigare än rasslet som satt på v2:an, också ett stort plus att kunna styra motorn via app/ blåtand om batteriet i fjärren tar slut ute på sjön.

Tack för input holden :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av ajoan Visa inlägg

Hej,

Skulle tro att vi trångs i samma vikar och områden med utgångspunkt i Slagsta. Jag vet hur min Powerdrive klarade min gamla båt och har dessutom fiskat en del från min nya båt (med Terranova) så jag har ganska bra koll på hur mycket vind ekipagen klarar. 80 LB är så klart alltid bättre när det gäller kraft och kursstabilitet, men jag har (nog) bestämt mig för att nöja mig med 12 v. Den nya båten blir dock utrustad med 2x60 Ah litium batterier vilket gör stor skillnad.

Tack för hjälpen!
            Då ska du ha 55LB så jag har någon fördel

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Då ska du ha 55LB så jag har någon fördel
              Ha, ha, underbart. Då säger vi så!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg