Mercury 40 hk rorkult - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mercury 40 hk rorkult

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mercury 40 hk rorkult

Hej!

Ska eventuellt beställa en ny alubåt närmare bestämt en Tracker Grizzly 1654 T sportsman.

Har kollat runt en hel del på olika båtar och även fått bra tips här av Fiskesnacks legender.

Men för mej så fastnar jag för Grizzly då dom verkar vara pansarvagnar med minimalt med underhåll/puts.

Vill ha en 40hk med ”bigtiller” (Max motorstyrka) för att den ska orka dels min och min fiskekompis vikt samt alla måste ha grejer med seg.

Kollade runt lite och såg att Mercury har en 40hk med 3 cylindrar som väger 98kg och en 40hk med 4 cylindrar som väger 112kg.

Jag vill ju ha ett så ”lätt” ekipage som möjligt så jag kan dra med en 750kg obromsad trailer.

Men vad är det som skiljer mer än en extra cylinder?

Är det starkare och bättre med 4 cylindrig motor , jag tänker att 3 cylindrar får jobba mer och hårdare för samma prestanda som 4 får göra och då borde 4 cylindrig motor hålla bättre och längre eller har jag helt fel?

mvh Zagrag

Jag tror inte du hinner slita ut en 3-cyl 40hk under din ägandetid men ser inte heller några fördelar med den framför den 4-cylindriga modellen bortsett från 14 kg...
    Vilket både din båt å trailer bör klara. 4-cyl lär vara av nyare konstruktion och har drygt 30% större cylindervolym. Det torde, som du är inne på ge bättre vrid och därmed lägre varvtal samt bränsleförbrukning.

Har själv 50hk big tiller 2017 och den accelererar riktigt bra. Den kan dessutom modifieras till 60hk om man vill och behöver. Tror att få ångrar valet av den kraftigaste motorn båten klarar men fler har ångrat det motsatta.

Kommentera

Kolla med Lundins Marin i Eskilstuna om de kan modda den större av dem till 60hk. Då har du så det räcker.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
      14 svar
      1 864 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Karlmagnus  
      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58