Frågor gällande elkabel, kopplingsdosa, laddning av två separata batterier - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor gällande elkabel, kopplingsdosa, laddning av två separata batterier

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor gällande elkabel, kopplingsdosa, laddning av två separata batterier

Hej,

Har beställt en Linder 445 Catch; sitter och planerar lod, elmotor batterier osv..

Ser ut som jag kommer köra dubbla lod i pulpeten, och vill därför ha separat batteri för loden.
    Som det ser ut nu kommer jag ha batteriet där fram för att få upp lite tyngd.

Fråga 1
    Jag hittar inget svar på hur man drar el, antar man drar enligt Alt A nedan?
    Med denna ex dosa: KOPPLINGSDOSA 5 ANSLUTNINGAR (seasea.se)
    Har man separat säkring efter dosan för varje lod?
    Eller har man en säkring innan dosan nära batteriet?

Click image for larger version

Name:	Batteri.png
Views:	511
Size:	17,6 KB
ID:	2571730

Fråga 2
    Jag har stirrat på denna artikel och kan mig inte förstå formeln, hur tjock kabel behövs det?
    Oceanflex Förtent elkabel Röd/ meter superbilligt online hos olssonsfiske.se
    Beräkning av kabelarea:
    Tumregeln är 1 mm2 per 20A per meter kabel (12Vx20A=240) Nedan är en generell formel för att få fram lämplig dimension

W (effekt) x längden (både +kabel och -kabel) / 240 = mm2
    Vad är effekten? Jag vet att loden kommer dra runt 1,8-3Ah tillsammans.
    Är längden 3-5 meter eller 3-5meter svart + 3-5meter röd = 6-10 meter

Fråga 3
    Jag kommer ha två separata batterier (Lithium) Batteri 1 60-80Ah till Elmotor och Batteri 2 60Ah till Ekolod.
    Jag vill kunna ladda dessa två samtidigt, med fast monterad batteriladdare om plats finns.
    Kan jag ladda bägge batteriet via denna: Minn Kota MK-220E batteriladdare 12V 2x10A superbilligt online hos olssonsfiske.se

Fråga 4
    Bör man installera någon typ av huvudströmbrytare? För elmotorn så tar jag bara ur snabbkontakten, men tänker då för loden som sitter kvar.

Jätte tacksam för svar och övriga synpunkter.

1. Alt A är väl enklast och ja du kan använda en sådan kopplingsdosa, men du kan köpa en liknande på ex. JULA för en bråkdel av pengarna. Med varje lod följer kablage med hängsäkring, använd dessa. Vill du vara riktigt noggrann säkrar du av kabeln med en 10 A säkring vid batteriet.

2. https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
    Det räcker med 1.5 mm2, men jag hade tagit 2.5 mm2 för att minska spänningsfallet i kabeln. Elektroniken är känslig för låg spänning.

3. Ja den funkar, men det var ju också rätt saftiga pengar...

4. Det kan du göra, men jag ser ärligt ingen vits med det

Kommentera

1. Du kan bruke begge, men alternativ A er ryddigere, og ikke minst er det enklere den dagen du vil legge til mer elektronikk. Bruker du et sikringspanel fra for eksempel BlueSea slipper du hengsikringer og det er lett å legge til ny elektronikk. https://www.seasea.se/b%C3%A5tel/eli...gsbox-blue-sea
      2. Dine enheter drar 1Ah hver, dvs 2Ah belastning totalt. Hvis jeg forstår deg riktig vil total lengde kabel fra batteri til enhet være 5 meter. Skal du ha akseptabelt spenningsfall så tilsvarer det kabel på 2,5mm2. Men jeg vil sterkt anbefale at du bruker mye grovere kabel enn det fra batteri til sikringsboks, da slipper du å skifte alle kabler den dagen du legger til elektronikk eller oppgraderer til skjermer som drar mer strøm. 10-15 kvadrat kabel fra batteri til sikringsboks er vanligvis et godt utgangspunkt, så 2,5 fra boks til enhet.
      3. Ja, du kan bruke den laderen, men personlig hadde jeg brukt to litium-spesifikke ladere.
      4. Ja. Alt elektrisk i en båt skal enten ha bryter, eller fysisk kobles fra batteripolen. Hvis ikke, står det konstant spenning i kontakten/ pluggen. dette fører til korrosjon før eller siden, som igjen gir deg krypstrøm, som igjen gir mer korrosjon og evig belastning på batteriet ditt. Det eneste unntaket er dersom du har en automatisk lensepumpe, den skal ikke ha bryter.
      Team Colibri

Kommentera

Tack så mycket för svar Lejestrand och Team Colibri.

1. Blir Alt A
        2. Tack, om jag förstår rätt kan jag köra grövre kabel utan problem mellan batteri och dosan?
        3. Humh ja, det verkar ju inte vara en lithium laddare, jag hittar fan ingen lithium laddare för två batterier. Skulle gärna undvika att montera två st https://www.victronenergy.com/charge...ger-waterproof i båten. Kanske blir så att jag monterar snabbkontakter och kör med 1st https://mojoshop.se/batteriladdare/1...umladdare.html
        4. Tack.
        Senast ändrad av dankfrotto; 2021-02-17, 13:48.

Kommentera

1. Bra. : )
          2. Jepp.
          3. Kjøp den fra Mojo du, og så vurder Biltemas også: https://www.biltema.se/bil---mc/bilb...4-a-2000037465
          Så kjører du Mojo på batteriet til elmotoren og Biltema på batteriet til elektronikken. Over natten vil du da ha fulladet begge batterier til en helt OK pris.
          4. Bare hyggelig. : )

Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
          14 svar
          1 914 visningar
          0 gillar