Hej,
Har beställt en Linder 445 Catch; sitter och planerar lod, elmotor batterier osv..
Ser ut som jag kommer köra dubbla lod i pulpeten, och vill därför ha separat batteri för loden.
Som det ser ut nu kommer jag ha batteriet där fram för att få upp lite tyngd.
Fråga 1
Jag hittar inget svar på hur man drar el, antar man drar enligt Alt A nedan?
Med denna ex dosa: KOPPLINGSDOSA 5 ANSLUTNINGAR (seasea.se)
Har man separat säkring efter dosan för varje lod?
Eller har man en säkring innan dosan nära batteriet?

Fråga 2
Jag har stirrat på denna artikel och kan mig inte förstå formeln, hur tjock kabel behövs det?
Oceanflex Förtent elkabel Röd/ meter superbilligt online hos olssonsfiske.se
Vad är effekten? Jag vet att loden kommer dra runt 1,8-3Ah tillsammans.
Är längden 3-5 meter eller 3-5meter svart + 3-5meter röd = 6-10 meter
Fråga 3
Jag kommer ha två separata batterier (Lithium) Batteri 1 60-80Ah till Elmotor och Batteri 2 60Ah till Ekolod.
Jag vill kunna ladda dessa två samtidigt, med fast monterad batteriladdare om plats finns.
Kan jag ladda bägge batteriet via denna: Minn Kota MK-220E batteriladdare 12V 2x10A superbilligt online hos olssonsfiske.se
Fråga 4
Bör man installera någon typ av huvudströmbrytare? För elmotorn så tar jag bara ur snabbkontakten, men tänker då för loden som sitter kvar.
Jätte tacksam för svar och övriga synpunkter.
Har beställt en Linder 445 Catch; sitter och planerar lod, elmotor batterier osv..
Ser ut som jag kommer köra dubbla lod i pulpeten, och vill därför ha separat batteri för loden.
Som det ser ut nu kommer jag ha batteriet där fram för att få upp lite tyngd.
Fråga 1
Jag hittar inget svar på hur man drar el, antar man drar enligt Alt A nedan?
Med denna ex dosa: KOPPLINGSDOSA 5 ANSLUTNINGAR (seasea.se)
Har man separat säkring efter dosan för varje lod?
Eller har man en säkring innan dosan nära batteriet?
Fråga 2
Jag har stirrat på denna artikel och kan mig inte förstå formeln, hur tjock kabel behövs det?
Oceanflex Förtent elkabel Röd/ meter superbilligt online hos olssonsfiske.se
Beräkning av kabelarea:
Tumregeln är 1 mm2 per 20A per meter kabel (12Vx20A=240) Nedan är en generell formel för att få fram lämplig dimension
W (effekt) x längden (både +kabel och -kabel) / 240 = mm2
Tumregeln är 1 mm2 per 20A per meter kabel (12Vx20A=240) Nedan är en generell formel för att få fram lämplig dimension
W (effekt) x längden (både +kabel och -kabel) / 240 = mm2
Är längden 3-5 meter eller 3-5meter svart + 3-5meter röd = 6-10 meter
Fråga 3
Jag kommer ha två separata batterier (Lithium) Batteri 1 60-80Ah till Elmotor och Batteri 2 60Ah till Ekolod.
Jag vill kunna ladda dessa två samtidigt, med fast monterad batteriladdare om plats finns.
Kan jag ladda bägge batteriet via denna: Minn Kota MK-220E batteriladdare 12V 2x10A superbilligt online hos olssonsfiske.se
Fråga 4
Bör man installera någon typ av huvudströmbrytare? För elmotorn så tar jag bara ur snabbkontakten, men tänker då för loden som sitter kvar.
Jätte tacksam för svar och övriga synpunkter.
Kommentera